Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: D.17-vliegers 13 mei 1940

  1. #1

    Standaard D.17-vliegers 13 mei 1940

    De oude Fokkers D.17's vlogen op 13 mei één missie naar de Grebbeberg. Er ging veel mis door de onervarenheid van de kersverse jachtvliegers van de Vliegschool, onder wie Ben Moerkoert, die pas een of twee keer met de D.17 gevlogen had, en Jan Plesman.

    Maar wat ik me afvraag, waren luitenant E.A. Roosenburg, aanvankelijk de commandant, en reserveluitenant Johannes Cornelis Pieter Stuy ook zo onervaren? Of waren zij instructeurs van de Vliegschool? En zo nee, waar waren die instructeurs dan?

    Heeft iemand een geboortedatum gegevens over deze twee? Stuy was na de oorlog helikopterpiloot en hij schreef een aantal luchtvaartboekjes.

    Dank,

    Peter

  2. #2

    Standaard

    Het antwoord, Stuy was ook een leerling. Hij was al even bij de eindopleiding bij Texel, de anderen pas een paar dagen. Verbazingwekkende missie, bijna misdadig...

  3. #3
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    J.C.P. Stuy was beslist geen leerling. Op zijn missie op 12 mei met opdracht: begeleiding van vier Fokker C V'n en 1 C X van Middenmeer op bombardementsvlucht naar Wageningen was hij patrouillecommandant. Zijn rang was Res.2e luitenant-vlieger.

    bron: Molenaar deel II bladzijde 1060.

    Ben Moerkoert was ook gebrevetteerd vlieger (rang: res.sergeant-vlieger) evenals Jan Plesman (rang: res.2e luitenant-vlieger)

    Hans

  4. #4

    Standaard

    Hans, ik snap niet waar je je op baseert. Stuy was inderdaad de patrouillecommandant van die missie, maar dat is precies waarom ik deze vraag heb gesteld.

    Frits Gerdessen schrijft mij:
    'Stuy was al in december 1939 op Texel. Hij was toen nog sgt.'
    Dat moet betekenen dat hij een jonge en onervaren vlieger was, want een oude rot kan niet opeens van sergeant luitenant worden.

    Verder schijft Frits:
    'De andere D.17 vliegers kwamen begin mei van Haamstede.'

    Die mannen hadden een brevet, maar ze waren dus géén afgeoefende jachtvliegers.

    Peter
    Laatst gewijzigd door Fogg; 28 oktober 2011 om 21:16

  5. #5
    Geregistreerd
    1 april 2011
    Locatie
    Noord-Holland
    Berichten
    520

    Standaard

    Peter, Wij hebben het ook over de crisisjaren en in de mobilisatietijd was aan alles gebrek.
    Aan goede vliegtuigen, aan goed getraind personeel en dus was deze situatie niet uitzonderlijk. De militaire onervarenheid gold dus niet alleen specifiek voor de genoemde heren.Burger-piloten hadden ervaring als burger-piloot en werden dus opgeroepen om de onmogelijke missie uit te voeren.

    Hans

  6. #6

    Standaard

    Ik heb geen kritiek op het inzetten van deze onervaren vliegers op zich, maar op het inzetten van deze onervaren vliegers in deze combinatie. Het was ook de snelste manier om de D.17's te slopen zonder de vijand enige schade toe te brengen, kijk maar naar het verloop van deze missie.

    Nogmaals, waar waren de instructeurs van de vliegschool, met name Lambermont en De Zwaan? De twee D.21's en de G.1's van de vliegschool zijn niet ingezet. Misschien bleven de instructeurs bij deze toestellen, misschien zijn er communicatiestoornissen geweest, oorlog is natuurlijk chaos. Maar deze D.17-missie is gewoon een heel gek verhaal.

  7. #7

    Standaard

    Frits Gerdessen, die mij enorm helpt, heeft nu ook de geboortedatum van J.C.P. Stuy gevonden: 21 december 1920, deze patrouillecommandant was dus 19 jaar.

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Je hebt zeker wel een goed punt Peter! Er waren vier toestellen op Texel die ongebruikt de meidagen doorkwamen. Waren ze wellicht onbewapend????

    Groeten,
    Edwin

  9. #9

    Standaard

    Ik kan het even niet terugvinden, maar de twee D.21's en de G.1 waren door de commandant op Texel, kapitein Zegers, inzetbaar gemeld. Zelf wide hij ze lokaal inzetten.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Het was ook de snelste manier om de D.17's te slopen zonder de vijand enige schade toe te brengen, kijk maar naar het verloop van deze missie.
    Hoi,

    Weet eigenlijk niets van de inzet van deze toestellen, kan iemand misschien iets meer erover vertellen?

    Groet,

    Mathieu.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •