Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Blohm & Voss BV 141 tijdens WW II boven Amsterdam?

  1. #1

    Standaard Blohm & Voss BV 141 tijdens WW II boven Amsterdam?

    Een vraagje zo op het einde van het jaar...

    Mijn vader (94 jaar) geeft aan dat hij tijdens WW II boven Amsterdam een asymmetrisch vliegtuig heeft zien vliegen.

    Hij weet zich dit nog goed te herinneren (helaas geen datum, maar ik vermoed midden in de oorlog) omdat het zo'n opvallend type was en hij zich er over verbaasde dat dit soort vliegtuigen bestond en kon vliegen.

    Nu is er volgens mij gedurende de oorlog slechts één asymmetrisch vliegtuig 'operationeel' geweest nl. de Blohm & Voss BV 141.
    Voor zover ik kan achterhalen is het type nooit echt operationeel ingezet en ik vraag mij dus af waarvoor dit type gebruikt is, welke eenheid gebruik maakte van dit vliegtuig en waarom het boven Amsterdam (einddoel Schiphol?) gevlogen heeft?

    Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat het toestel door Blohm & Voss zelf werd gebruikt als bedrijfsvliegtuig. Had Blohm & Voss belangen in Amsterdam/Nederland? Waren er Blohm & Voss vliegtuigen in Nederland gestationeerd?

    Ik ben benieuwd of het toestel ook door anderen gesignaleerd is en of het doel van de vlucht te achterhalen is.

    Huib

    (En natuurlijk de beste wensen voor 2015!)

  2. #2

    Standaard

    Hi Huib,
    ik heb geen concrete informatie. Maar in een uitgebreid artikel in Aerojournal No25 over dit vliegtuig staat dat hij ergens tweede helft 1942 ook boven Frankrijk (Nancy) is gezien. En dat hij op een gegeven moment door Propagandakompanieen werd gebruikt om mee te pronken (zeg maar als Aufklärungswunderwaffen :-)). En tja, als je veel mensen iets wilt laten zien is het wel handig om boven een dichtbevolkt gebied te gaan vliegen, bijvoorbeeld Amsterdam.
    Allemaal een beetje indirect, meer kan ik er niet van maken.
    Maar helemaal onlogisch lijkt het verhaal dus niet.
    (Een mooie geruststelling voor je oude vader op zijn respectabele leeftijd!)

    Groeten, Pieter

  3. #3
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Wikipedia: er zijn er 38 gebouwd -en als ik het goed heb is de BV 141 aan het Oostfront wel operationeel ingezet.(maar dat kan ook propaganda zijn geweest)

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Het is niet precies bekend hoeveel Bv 141's er zijn gebouwd. Diverse historici zeggen ongeveer 13 stuks.
    Dr. Richard Vogt (directeur en hoofdontwerper) zei na de oorlog dat er 20 machines waren gebouwd.

    Geen enkele Bv 141 werd operationeel. Gebruikers waren Erprobungsstelle Rechlin en (tenminste) twee exemplaren
    bij Aufklärungsschule #1 te Grossenhain, Saksen, o.a. Bv 141B V10 (ook bekend als Bv 141B-02) NC+RA voor "service trials under service conditions".
    Aan het oostfront zijn wel vluchten uitgevoerd door fabriekspiloten om ervaringen te verzamelen.

    Men koos de Focke-Wulf Fw 189 i.p.v. de Bv 141 voor de verkenning.

    Bronnen:
    "Die deutsche Luftrüstung 1933-1945 - Teil 1: Flugzeugtypen AEG-Dornier" van Heinz J. Nowarra, blz. 103-105
    "Blohm & Voss Bv 141" van David Myhra.
    "The Blohm & Voss Bv 141 - A technical guide" van Richard A. Franks.


    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 december 2014 om 20:25

  5. #5

    Teasing Blohm & Voss BV 141 tijdens WW II boven Amsterdam?

    Heren,

    Dank voor jullie reacties.

    @Pieter H: Ik vind de term "Aufklärungswunderwaffe" zeer interessant maar ik kan mij niet echt voorstellen dat juist Amsterdam zou worden gekozen voor een dergelijke propaganda vlucht. Als dat wel de bedoeling was dan heeft de vlucht weinig indruk gemaakt want het lijkt er op dat alleen mijn vader het heeft opgemerkt . Het zou mooi zijn als er nog andere berichten zijn over deze vlucht boven Amsterdam. Zou bijv. het verzet hier over bericht hebben naar Engeland?

    @ Ruudvanom en Grasshopper: Dank voor jullie aanvullende informatie.

    Ik denk dat ik een berichtje plaats op Twelve O' Clock High en/of de Luftwaffe Research Group om te kijken of daar meer informatie beschikbaar is.

    M.vr.gr. Huib

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dit landschap ziet er zeer Nederlands uit, of vergis ik me?

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Tussen Hamburg en Cuxhaven vind men eenzelfde landschap (en waarschijnlijk in het noorden op meerdere plaatsen) en met de Blohm & Voss-fabriek te Hamburg..., wie weet.

    Ruud.

  8. #8

    Standaard

    Werden er bij Fokker niet Blohm & Voss vliegtuigen in licentie gebouwd?
    Dat zou een logische verklaring zijn voor een bezoek van z'n Bv 141

  9. #9

    Standaard

    Beste Pleun,

    Naar mijn weten heeft Fokker geen Blohm & Voss toestellen in licentie gebouwd. Hooguit is er misschien ooit wat gerepareerd (moest Fokker ook veel doen).
    Fokker is in de loop van 1942 wel Do 24 toestellen gaan assembleren.
    Ook hebben ze Bücker Bü 181 Bestmann & Arado Ar 196 vliegtuigen gebouwd gedurende WO2.

    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •