Pagina 87 van 140 EersteEerste ... 37 77 85 86 87 88 89 97 137 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 861 t/m 870 van 1392

Discussie: Foto's "US military aircraft nostalgia and more" die ook nog thuis lagen.

  1. #861
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Classic Bekijk bericht
    Kan jij mij dan uitleggen wat de aerodynamische ontwerpfout is?
    Naam: Boeing_B-17D_in_flight-1024x683.jpg
Bekeken: 400
Grootte: 93,0 KB

    Als je kijkt naar het eerste ontwerp van het verticale kielvlak dan lijkt het net een vleugel en dat is het aerodynamisch dan ook en kan dus ook in overtrokken toestand raken en alle lift ( stuur beweging ) verliezen.
    Denk daarbij het geval van een spin. Voortschrijdend inzicht leerde dat als je de onderkant van het staartvlak veel langer maakt ( langere koorde ) er voor zorgt dat het overtrokken raken van het kielvlak veel later komt.
    In het Nederlands is er geen goed woord voor maar ze noemen dit A Dorsal Fin.

    Leuk is te weten dat bij de eerste ontwerpen van de Fokker F27 er geen Dorsal Fin was aangebracht



    Naam: 266px-Busy_Bee_F-27_at_Basel_1982.jpg
Bekeken: 423
Grootte: 8,5 KB

  2. #862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht

    Als je kijkt naar het eerste ontwerp van het verticale kielvlak dan lijkt het net een vleugel en dat is het aerodynamisch dan ook en kan dus ook in overtrokken toestand raken en alle lift ( stuur beweging ) verliezen.
    Denk daarbij het geval van een spin. Voortschrijdend inzicht leerde dat als je de onderkant van het staartvlak veel langer maakt ( langere koorde ) er voor zorgt dat het overtrokken raken van het kielvlak veel later komt.
    In het Nederlands is er geen goed woord voor maar ze noemen dit A Dorsal Fin.

    Leuk is te weten dat bij de eerste ontwerpen van de Fokker F27 er geen Dorsal Fin was aangebracht
    Wat je nu omschrijft is precies het gevolg op het ongeval van de 307.
    Boeing heeft zeer veel geld gestopt in de verbetering van de 307, een voor die tijd zeer duur 307 windtunnel model werd hiervoor gebruikt.
    Het was dan ook geen voortschrijdend inzicht maar de windtunnel die bepalend was voor dit inzicht.
    Deze verbeteringen zijn overgenomen op de B17, zowel de dorsal fin als de versterkingen van de vleugel!

    Het is frappant dat de vliegtuigfabrikanten steeds maar weer worstelden met hun staart.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  3. #863

    Standaard

    Bij het ontwerpen probeer je het gedeelte achter de vleugel zo licht mogelijk te houden, dan kan het zwaartepunt zo voorlijk mogelijk gehouden, en het stabilo wordt dan effectiever, door de grotere momentarm. Zo wordt ook het kielvlak zo klein mogelijk (en dus lichter). Vervolgens merkt men uit windtunnel (of prototypevluchten) dat bij lage snelheid het kielvlak overtrekt of aerodynamische loslatingsproblemen krijgt en moet daar een rugvin bij. Zo wordt het geheel zwaarder en moet de vleugel meer achterwaarts geplaatst worden, of zwaardere voorwerpen voorlijk geplaatst worden (accu's, bijv de DC-3) of de rompvoorzijde verlengd worden (F-27 2e prototype).

  4. #864
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 608. Lockheed OP-2E Neptune. Conversie van P2V-5, kopie 1100.jpg
Bekeken: 342
Grootte: 79,5 KB

    Foto 608.
    131462 (MSN 426-5343). Lockheed (Model 426-42-15) P2V-5 Neptune. Converted to OP-2E Neptune (zie foto).
    Operated by VO-67 Nov 1967 to Jul 1968 at Nakhon Phanon, Thailand, Code MR-8 (zie foto). Used as aircraft to sow sonobuoys along Ho Chi Min Trail to stop infiltration of North Vietnamese troops and trucks.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 8 november 2018 om 10:59

  5. #865
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 609. Lockheed R6V Constitution, kopie 1100.jpg
Bekeken: 330
Grootte: 76,7 KB

    Foto 609.
    Lockheed R6V Constitution.
    https://www.youtube.com/watch?v=-Ss9ZyidjlI

    Groet, Ruud.

  6. #866
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 610. '10019'. Grumman Albatros, kopie 1100.jpg
Bekeken: 335
Grootte: 75,0 KB

    Foto 610.
    51-019 (MSN 92) Grumman Albatross, delivered to USAF 6Dec51. Photo N10019, owner Robert P. Ryan, Carson City NV.

    Groet, Ruud.

  7. #867
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 november 2018 om 11:56

  8. #868
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: Foto 612. North American XB-70 Valkyrie, kopie 1100.jpeg
Bekeken: 250
Grootte: 446,5 KB Naam: Foto 612. North American XB-70 Valkyrie kopie lucht.jpg
Bekeken: 242
Grootte: 141,3 KB

    Foto 612. Oorspronkelijk een kleurenfoto maar ik kreeg de lucht niet goed gecorrigeerd (zie uitsnede).
    North American XB-70 Valkyrie.

    Groet, Ruud.

  9. #869

    Standaard

    Bij Paint Shop zit een menu Hue Map (ik heb de Engelse versie) en daar kun je van veel kleuren de zweem weghalen via schuifknoppen. Misschien is dat een mogelijkheid.
    Dick
    Overigens een mooie foto, kende ik nog niet.

  10. #870
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Dick.

    Na mijn pensionering in 2008 is mijn kennis van de grafische programma's als Photoshop (ook mogelijkheid tot correctie kleurzweem), Illustrator, Quark XPress etc., die ik dagelijks gebruikte, enorm teruggelopen omdat ik ze niet heb bijgehouden en dat zelfs een kleurzweem mij nu soms teveel is. Nu was het ook niet zo'n beste foto, vooral het donkere gedeelte rond de verkeerstoren (een soort halfronde boog van de staart tot ongeveer de neus) had een wel heel vreemde kleur, maar om nu weer tijd in de programma's te steken voor af en toe een foto gaat me te ver. Ik kom nu al tijd tekort.

    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 november 2018 om 16:34

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •