Pagina 58 van 140 EersteEerste ... 8 48 56 57 58 59 60 68 108 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 571 t/m 580 van 1392

Discussie: Foto's "US military aircraft nostalgia and more" die ook nog thuis lagen.

  1. #571

    Standaard

    @ Heron en Hans
    Jullie hebben mij 5 kwartier bezig gehouden . Kijken en vergelijken. Die 2 kisten lijken verdraaid veel op elkaar. Ben er nog steeds niet uit.
    Kijkend naar de vorm van de cockpit o.a. ben ik geneigd Hans te volgen...weet wel weer waarom ik vliegtuigherkenning heb opgegeven.
    Met vriendelijke groet, Trudy

  2. #572

    Standaard

    De A-36 heeft een luchtinlaat bovenop de motor, en geen onder de spinner. De P-51 heeft een inlaat onder de spinner en geen bovenop.

  3. #573

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    De A-36 heeft een luchtinlaat bovenop de motor, en geen onder de spinner. De P-51 heeft een inlaat onder de spinner en geen bovenop.
    Dit durf ik te betwijfelen.
    Het lijkt erop dat de uitvoeringen met Allison motor een luchtinlaat bovenop de motor hadden. (P-51, P-51A, A-36)
    Uitvoeringen met een Merlin motor hebben een luchtinlaat aan de onderzijde van de spinner.

    Een A-36 hoort grote duikremmen te hebben aan de boven- en onderzijde van de vleugel. Die zie ik niet terug op de foto. (Kan natuurlijk aan mij liggen).
    Het lijkt mij ook eerder een P-51 te zijn.

    Mvg, Boris

  4. #574
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Ik doe ook een duit in het zakje.

    Naam: P-51A-10NA. Allison V-1710-81.jpg
Bekeken: 382
Grootte: 174,5 KB
    North American P-51A-10NA. Motor: Allison V-1710-81.
    http://www.warbirddepot.com/aircraft...s_p51a-pof.asp

    Naam: North American A-36A Apache.JPG
Bekeken: 365
Grootte: 134,0 KB
    North American A-36A Apache. Motor: Allison.

    Naam: ws_North_American_P-51B_Mustang_1024x768.jpg
Bekeken: 337
Grootte: 175,9 KB
    North American P-51B Mustang. Motor: Merlin.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 maart 2017 om 17:37

  5. #575
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Schitterende platen Ruud, die alles duidelijk maken lijkt mij.

    Subtip: het lijkt mij handig als de bijschriften bij de foto's een vaste plaats krijgen, want dat vergemakkelijkt het lezen. Mijn voorstel: onderschrift (sic) onder de foto.

    Adri

  6. #576
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 410. Buffalo met experimentele camouflage, kopie.jpg
Bekeken: 320
Grootte: 389,4 KB
    Foto 410. Buffalo met experimentele camouflage.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 maart 2017 om 17:33

  7. #577
    Geregistreerd
    10 februari 2016
    Locatie
    Ostfreesland
    Berichten
    112

    Standaard

    Hieronder ter vergelijking nog een paar foto's.

    Naam: mustang mk Ia.jpg
Bekeken: 331
Grootte: 285,7 KB

    Een foto van een Mustang mk Ia (NA-91), niet te verwarren met de P-51A (NA-99).
    Hier zijn mooi de 20 mm Hispano kanonnen te zien, van dit toestel werden 150 stuk gebouwd, dus wel een zeldzame vogel.
    Via de leen- en pachtwet werden er 93 aan Engeland geleverd, na de Japanse aanval op Pearl Harbor hield de USAAF er 57 voor zich.

    Bron foto: https://en.wikipedia.org/wiki/File:P-51.jpg

    Naam: Foto 409. North American  P-51 Mustang.jpg
Bekeken: 327
Grootte: 110,8 KB

    Ter vergelijking heb ik de foto van Ruud op de vorige bladzijde er even bij gehaald.
    Dit is een van de 57 Mustang Mk Ia die bij de Amerikaanse Luchtmacht verbleef onder de annduiding P-51 (NA-91), deze toestellen -of een deel ervan- zouden dienst doen als verkenningsvliegtuig.
    Volgens mij heeft het achterste raam van de cockpit een bolle vorm waar vermoedelijk een fototoestel verstopt zit.
    In ieder geval werd met er met een verkenningsvliegtuig van dit type met dit kleurenschema ge-experimenteerd.

    Hieronder nog een foto van een A-36A (NA-97) Apache.

    Naam: apache.jpg
Bekeken: 309
Grootte: 229,1 KB

    Deze foto is van de "Margie H" die Ruud hierboven ook al geplaatst heeft, deze is uit een wat andere hoek genomen.
    Uiterlijk veschilt het vliegtuig niet veel van een Mustang Mk I.
    De verschillen die zo in het oog vallen zijn de duikremmen, en de bewapening, zes .50 machinegeweren (twee in de romp en vier in de vleugels) en de hardpoints voor de 227 kg bommen.

    Bron Foto: https://en.wikipedia.org/wiki/File:N...pache_USAF.jpg


    Met die dazzle camouflage op de Buffalo schijnt de Amerikaanse Marine in 1940 al ge-experimeteerd te hebben, het bleek voor vliegtuigen niet zo geschikt.

    Hieronder een link:

    http://www.historyofwar.org/Pictures...2A-1_VF-3.html


    Groeten, Hans.

  8. #578
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Een kijkje in een 'Vliegend Fort'

    Wat foto's die al weer meer dan 20 jaar oud zijn:

    Naam: img709.jpg
Bekeken: 311
Grootte: 477,8 KB

    Binnenkant van de B-17 naar achteren kijkend. Bovenin de ramen die op dat moment aan de buitenkant met grijs plaatwerk waren afgedekt. Daarvoor het vizier. Daaronder 2 vuurwapens, waarvan de achterkanten goed te zien zijn. Helemaal onderaan het stoeltje waarop de boordschutter zit.
    Als men zich 180 graden omdraait krijgt men het volgende te zien:

    Naam: img710.jpg
Bekeken: 320
Grootte: 416,9 KB


    Vooraan de schutters posten, die schuin tegenover elkaar liggen. Recht vooruit de z.g. ‘ball turret’ (de schutters bodem koepel). Die wordt tijdens de vlucht neergelaten. De schutter kruipt door de opening naar binnen, het deurtje gaat dicht en hij zit eenzaam in zijn koepeltje praktisch onder het vliegtuig. Bij noodgevallen kan hij het deurtje open maken en zich achterover laten vallen de ruimte in. Niet benijdenswaardig! Boven in de cabine zijn de roerkabels zichtbaar. Op de ronde vloer ligt een vlonder. Het is daar op de normale vlieghoogte stervenskoud; zo de mannen dragen elektrisch verwarmde pakken. Plus natuurlijk zuurstof maskers. Achter de open deur achter ligt het bommenruim. Om bij de cockpit te komen is er een smal loopplankjes met aan beide kanten touwen voor het evenwicht. Aan beide kanten daarvan hangen de bommen. Dus je kunt tijdens de vlucht bij de bommen komen. Als de bomkleppen open gaan kun je recht in de diepte kijken. (Lijkt me geen fijn gevoel op dat smalle voetpad)

    Naam: img711.jpg
Bekeken: 328
Grootte: 364,5 KB



    De cockpit! De B-17 ‘Flying Fortress’ had twee bestuurders. Die zaten een stuk hoger dan de vliegtuigbodem. Bovenaan is net de rand van een geschutskoepel te zien. Op de plaats waar vanaf de foto is genomen zaten de navigator en een schutter. Niet te zien is dat men onder de pilotenstoelen door kon kruipen om bij het voorste gedeelte van het toestel te komen. Daar zat de bommenrichter met zijn apparatuur. Naar gelang het type ‘fort’ konden in de neuskoepel één of meer machinegeweren of kanon worden geplaatst.

    Naam: img712.jpg
Bekeken: 318
Grootte: 375,3 KB



    In bovenstaand type was plaats voor twee vuurwapens. Op deze foto staan de bommenluiken open en is een geschutskoepel nog niet aanwezig.

  9. #579
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Naam: img713.jpg
Bekeken: 326
Grootte: 456,3 KB

    Hier is nog een andere B-17 te zien. Dit toestel heeft meegedaan aan de film ’Memphis Belle’.
    Hier zijn een paar ‘turrets’ te zien. De wapens zij er uitgehaald.

    Naam: img714.jpg
Bekeken: 297
Grootte: 270,8 KB


    Dit boekomslag toont prima de kleding die de luchtschutters droegen tijdens hun vluchten boven Duitsland (en Nederland natuurlijk). Goed boek trouwens. ‘ That’s all folks’ JanJr.

  10. #580
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Foto 411. Douglas RB-66B Destroyer (4426). USAF, 10 TRW. (1961), kopie.jpg
Bekeken: 301
Grootte: 119,5 KB

    Foto 411. Douglas RB-66B Destroyer (4426 / BB426). USAF, 10 TRW. (1961).

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •