Pagina 3 van 7 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 62

Discussie: de Connie in Aviodrome

  1. #21

    Standaard

    wie durft vraag D en E aan?
    maandag de quiz uitslag!

  2. #22

    Standaard

    Het wachten tot maandag is bíjna niet op te brengen...

    Tracker.

  3. #23

    Standaard

    Nou. Dan maar een poging voor vragen D en E.
    A t.m. C had ik al gehad.
    Even uit de losse pols.

    D: De voorkant loopt naar beneden af om het neuslandingsgestel niet te lang te laten worden. Het vliegtuig stond toch al zeer hoog op zijn pootjes. De staart loopt naar boven toe om er voor te zorgen dat de kielvlakken niet volledig in de prop-wash zaten. De prop-wash is natuurlijk turbulent en drukt meestal tegen de zijkant van de staart.

    E: Half-star luchtschip. (Ballon in sigaarvorm met een kielbalk voor stevigheid)

    PS. Dat is toch aardig bij elkaar geredeneerd, lijkt mij.

    Mvg, Boris

  4. #24
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Kan ik ook niet achterblijven natuurlijk

    Gaan we:

    D: Streamline design filosofie uit die tijd icm aerodynamische afwegingen
    E: Ga ik ook voor het half-starre luchtschip.


  5. #25
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    ik heb uit een bron dat de D21 van ATN voor een groot deel bestaat uit originele onderdelen
    ATN is trouwens een vliegtuig onderhoud bedrijf en doet veel van het replica werk voor het museum ook
    ze maken daar echt mooie spullen
    Dat zij het dus wel voor elkaar krijgen verbaast me niks
    ze zijn er al vreselijk lang mee bezich
    maar ik juig het wel toe
    en ik zou graag bij de eerste vlugt aanwezig zijn


    de Fokker F vii 3m ik ws in de war inderdaat australie was volgens mij een replica

    Ik was er niet van op de hoogte dat er weer pasasiers mee mochten met de Dakota,s van de DDA
    Leuk ga ik is doen

    de reden van de gebogen neus van de conny is de neuspoot
    die zou anders te lang worden

  6. #26

    Standaard

    Het is zondag dus geen krant in de bus maar wel alvast de quiz-uitslag (met dank aan de zeer aardige oud-KLM-ers bij Aviodrome en de mannen zoals LVA-40 die het een leuk initiatief vonden, er waren fraaie antwoorden en sommigen zouden wellicht ook een reden geweest kunnen zijn):

    A. wie weet waarom er 3 kielvlakken zijn: Lockheed vereiste dat het nieuwe ontwerp in de bestaande hangars moest passen, dus niet een (1) te hoog kielvlak kreeg – gefeliciteerd Boris! (er is eentje met 1 hoog kielvlak gemaakt, verkocht naar Japan).


    B. welk groot extra voordeel had dat: er ontstond een 3e grote “vleugel” hoger gelegen, waardoor het toestel zeer comfortabel vloog.


    C. welk groot nadeel had dat: drag oftewel veel extra weerstand – gefeliciteerd Kaasjager!

    D. waarom heeft de Connie die "vis-/vrouwelijke-/sigaar-"vorm van de romp: de (eerste) compressiecabine is sterker door de rondere vormen (en kleinere ramen, een dikke man kon niet door het nooduitgang luik boven de vleugels).


    E. van welk luchtvaartuig is die vorm afgeleid: de Zeppelin-sigaar (ook een luchtdrukverschil-systeem).

    F. :-) om gewicht uit te sparen werd…?: werden de kielvlakken niet van aluminium maar canvasdoek gemaakt.

    Over de uitslag kan binnen deze thread uitvoerig gecorrespondeerd worden, inclusief: wie doet de volgende quiz?

    Groetjes, Hans


  7. #27

    Standaard

    Wat opmerkingen:

    A: de belangrijkste reden was dat Lockheed in de ontwikkeling naar de Constellation zoveel mogelijk gebruik heeft gemaakt van vormen van andere Lockheed producten. Zo hebben de staartvlakken dezelfde vorm als die van de L-14 Super Electra en de vleugels dezelfde vorm als de P-38 Lightning. Aanvullend wilde TWA graag dat de Constellation in bestaande hangars zou passen.
    Heb nog nooit gehoord van een Connie met één kielvlak, kon ik ook niet vinden in de Connie bijbel van Peter Marson. Welk serienr had deze kist? Wel zijn er een aantal militaire Super-Connies geweest met een verhoogd centraal kielvlak met vast richtingsroer.
    B: dit begrijp ik niet, leg eens uit.
    D: de ware reden is dat het een betere aerodynamische vorm heeft waardoor minder weerstand in combinatie met een zo groot mogelijk vloeroppervlak. Ook kon hierdoor het neusonderstel in lengte beperkt blijven.
    F: de kielvlakken waren met aluminium bekleed, slechts de richtingsroeren alsmede, bij de "korte"Connie, de hoogteroeren.

  8. #28

    Standaard

    A. vernomen van de Connie KLM-er in Aviodrome.
    B. evenals: een "dragende vleugel" achter de hoofdvleugel geeft meer stabiliteit (zoals een pick up met 3 assen).
    de rest zal ongetwijfeld ook kloppen.

  9. #29

    Standaard

    Evenals Henk, collega, begrijp ik 'B' niet.

    De 3e grote 'vleugel' hoger gelegen, niet.

    De 3-assige uitleg nog minder...

    Tracker.

  10. #30

    Standaard

    A: De betreffende Aviodrome medewerker zal ongetwijfeld naar beste kennis hebben geantwoord. Echter mijn informatie komt bij Lockheed vandaan en wordt bevestigd in het beste Connie boek van Peter Marson.
    B: net als Tracker begrijp ik hier niets van. Wil je dit uitleggen svp?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •