Pagina 5 van 7 EersteEerste ... 3 4 5 6 7 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 62

Discussie: de Connie in Aviodrome

  1. #41
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Waarom staan de neuswieltjes niet parallel aan elkaar, maar staan ze op 'vijf voor één' ?
    Ik vond er een toevallig plaatje van.



    Tracker.
    Ik denk dat dit noodzakelijk was omdat het connie neuswiel erg schuin naar voren staat, hierdoor staat ook de stuur/draai-as scheef ten opzichte van het asfalt. Als de Connie nu naar links gaat sturen dan gaat het linker wiel ten opzichte van het asfalt naar beneden en het rechter iets omhoog. Dit is natuurlijk niet gunstig voor de band belasting. Door het contact vlak dichter bij elkaar te plaatsen verminder je dit effect.

    Hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegt

    Zie volgende foto, linker wiel komt bijna los van de grond !
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 30 januari 2015 om 08:35

  2. #42

    Standaard

    mooi al die reuring: Connie en Aviodrome weer in beeld

  3. #43

    Standaard

    Dat voor die voorwieltjes is een rare. Leuk vraagstukje wel.

    [ Heel erg off-topic aan]
    Je ziet het ook terug bij bepaalde oude type amerikaanse tractoren. http://www.autotraderclassics.com/im...ide/227551.jpg
    Alleen is daar het resultaat niet dicht genoeg op elkaar om tussen twee regels in te rijden. Waarom dan? De as waarom ze draaien is hier gewoon mooi verticaal.
    [ Heel erg off-topic uit]

    Het zal wel weer zo'n ding wezen waarvan de oorzaak in het graf ligt.

    Mvg, Boris

  4. #44

    Standaard

    Door een 'vijf voor een' montage breng je idd loopvlakken nader alsof je 1 brede band hebt (waarom dan niet verkozen met 'omgekeerde U-/stemvorkmontage?), maar dat werkt niet met 2 losse banden gezien dat oplichtend bandje.
    Ze zullen het montageblok toch niet verkeerd om hebben gemonteerd? - haha - want een "5 voor half-zeven' montage vangt veel beter de axiale krachten van een bocht op.
    Ik zal het eens aan een schichtige Aviodrome-suppoost gaan vragen :-)

  5. #45

    Standaard

    Vond ik ook nog in mijn prentbriefkaartverzameling.
    De Connie van het Aviodrome zoals deze eruit zag toen hij in de woestijn van Arizona stond. Hij was toen al in het bezit van de Stichting Constellation Club Nederland die deze kist naar Nederland haalde.



    Mvg, Boris

  6. #46

    Standaard

    Dit is inderdaad de latere N749NL. Echter de foto, gemaakt door Klaas de Lange, is gemaakt op Mont Joli, Québec, Canada rond 1994.

  7. #47

    Standaard

    Beste Henk,

    Bedankt voor de correctie.
    Ik had een foto gevonden uit 1997 waar hij er precies zo uitziet. En omdat hij in september 1994 naar Arizona was overgevlogen dacht ik dat de foto van de kaart ook in Arizona was genomen. Ook omdat de kaart uitgegeven is door de Stichting Constellation Club Nederland en deze de kist had overgenomen in oktober 1995. Vandaar.

    Mvg, Boris

  8. #48

    Standaard

    Beste Boris,

    De foto zal kort voor de ferryvlucht gemaakt zijn. Het landschap in Marana/Avra Valley, Arizona is meer woestijnachtig. Ik heb nog even met een voormalig vlieger van Conifair gechecked en die bevestigd dat het Mont Joli is.

    Groet

    Henk

  9. #49

    Standaard

    Als een van de twee voorwielbanden in een bocht een "pootje optilt" verdeel je de slijtage en kun je tzt een band gemakkelijker vervangen :-)
    Maar de belangrijkere reden van de "vijf voor een"-montage is: de voorwielcombinatie stuurt dan gemakkelijker "rechtdoor" (vanwege een ondervangen nadeel van de parallelle montage, want dan gaat die voorwielcombi eerder ongecontroleerd zwabberen).
    Mvg
    Hans (voor al uw Connie-vragen; en dit antwoord ook alweer met dank aan een enthousiaste Aviodrome vrijwilliger)


  10. #50

    Standaard

    Dat heeft die Aviodrome vrijwilliger correct. Heeft hij er ook bij vermeld dat dit zo ontworpen was omdat de eerste Connies geen neuswielbesturing hadden?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •