Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 24

Discussie: De Kooy 1985

  1. #1

    Standaard De Kooy 1985

    Een paar vliegtuig bewegingen op De Kooy in '85 en daaromtrent.




















    Tracker.

  2. #2
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Die eerste foto lijkt op een USAF Hercules. Foto 5 en 6 laten zien dat er nu wel heel wat veranderd is op die plek, want ik herken het bijna niet
    En foto 9 laat volgens mij een Reims-Cessna F406 Caravan-II zien.

    Hier een diascan van de 301/V die op 6 juli 1995 langs komt:


    En dit is de KLu Historische Vlucht op 18 september 1998, de vroegere Stichting Vliegsport Gilze-Rijen:


    In 2006 had Bristow Helicopters, die o.a. vanaf De Kooij vlogen, ook het SAR-contract. Vandaar dat Super Puma G-JSAR op EHKD stond. Deze heli is later in zee terecht gekomen tijdens een reddingsactie en later op het strand van een Waddeneiland aangespoeld.

  3. #3
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Prachtige shots van die Orions!

  4. #4

    Standaard

    De Orion is mooi, maar de manier van scannen ook!
    Heb je dit laten doen, of heb je the mother of all dia scanners?
    Ben benieuwd..

  5. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Dat scannerverhaal is redelijk lang...

    Ik kocht ooit (zeker 15 jaar geleden) een PrimeFilm-1800 scanner. Die waren toen in de mode en betaalbaar, ergens tussen de 150 en 190 gulden.
    De scans waren echter nooit echt mooi. Later kwam ik er achter dat je ze toch nog wel bewerken moest

    In die tijd was m'n besturingssysteem Windows-98 en gebruikte ik de origineel meegeleverde drivers van Primefilm. Later ben ik Vuescan gaan gebruiken. Dat leverde veel betere kwaliteit op, maar nog lang niet voldoende.
    Toen ik op XP overging, heb ik logischerwijze drivers voor XP gedownload, maar de kwaliteit was stukken slechter dan met Win'98. Later kwamen er updates voor XP met als bijwerking dat de computer met geen mogelijkheid de scanner meer herkende... geklooi met de Twain- en aspidrivers, die ineens niet meer standaard in XP zaten.
    Toen heb ik de scanner jaren lang niet meer aangeraakt, tot een paar jaar geleden, toen ik bepaalde dia's wilde scannen om digitaal foto's te kunnen laten zien. Dit moest toen via m'n laptop met Win'98. Scans werden toen via een USB-drive van 128MB overgezet op m'n XP-machine en daar bewerkt.
    Toen na een nieuwe XP-update de USB-drive niet meer werd herkend, ben ik gestopt, want de nieuwere USB-drives waren allemaal groter dan 1GB en daar kan Win'98 niks mee.

    In december 2013 leerde ik dat er nieuwe drivers van de Primefilm EN nieuwe versies van Vuescan waren uitgekomen, allebei van november 2013.
    Toen de boel opnieuw geinstalleerd op m'n XP-machine en de ruwe scans blijken al bijna net zo goed te zijn als de bewerkte van vroeger. Als ik deze bewerk, dan zien ze er goed uit.

    Werkwijze: ik scan de dia's en negatieven op 1800dpi en de output gaat naar A3 formaat TIFF. Daarna bewerk ik ze in PS3, haal de stofjes weg, horizon recht, belichting correctie, misschien kleurcorrectie en verkleinen naar 1024 pixels breed. Dan saven als JPG en noisereductie toepassen en met unsharp mask in kleine hoeveelheden verscherpen.
    Omdat je bijna al je bewerkingen hebt uitgevoerd op A3 formaat en daarna hebt verkleind, wordt het resultaat een stuk beter.
    In bovenstaande post zijn de plaat van de Orion en de formatie allebei diascans (Fuji 100), de Super Pumaplaat is een echte digitale plaat.

    Hier nog even een gescand en bewerkt negatiefje van de PH-KDK uit 1982 (van Ilford FP4 negatief):



    Bert.

  6. #6
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Ondanks dat de titel nog zegt: De Kooij 1985
    lijkt me dit de plek om nog wat foto's te plaatsen, hoewel ze nieuwer zijn...

    1 Toen EC-155 PH-SHO werd afgeleverd in 2006 had men zelfs geen tijd om de kist te schilderen. Hij moest meteen vliegen!


    2 Voltooid verleden tijd...


    3 Even op de rem!

  7. #7
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    De Lynx, dat leuke dingetje! Prachtige heli mijns inziens!

  8. #8

    Standaard

    De Kooy is inderdaad een mooi veld om helikopters te fotograferen.
    En de Lynx is zeker een leuk dingetje. Hoewel ik de Wasp nog mooier vind.

    Hier wat plaatjes die ik genomen heb op De Kooy.





    Mvg, Boris

  9. #9
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Leuke foto Boris van de Seaking PH-NZD die me een keer kwam ophalen van de L7Q toen de Sikorsky S76B PH-NZZ met motorpech achterbleef op een ander platform.
    De Seaking stond altijd stand-by op De Kooy voor dit soort klussen.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  10. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    In 2009 vloog Bristow Helicopters nog de SAR-duties, o.a. met deze S-61N (op deze foto een gewone vlucht):



    De nieuwste heli die Bristow vanaf De Kooij gebruikte, was de Eurocopter EC-155B (een verbeterde AS-365 Dauphin). Samen met de Super Puma is dit de meest gebruikte offshore heli tegenwoordig:



    Ook andere gebruikers hebben de EC-155 in gebruik, zoals DanCopters (die vliegen nog steeds vanaf EHKD):



    In 2009 had Heli Holland een poosje dit interessante toestel gehuurd. Ook de Agusta-Westland AW139 is een populaire offshore helicopter, deze in de kleuren van Atlantic Airways Faroe:


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •