Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben Tornij Bekijk bericht
Goedenavond heren,

De foto van de ´220 / V´ toont de N98049, die eind jaren negentig in Nederland gebaseerd was. Ik heb ´m wel eens in Rotterdam in een hangar zien staan in MLD-kleuren, maar het toestel heeft kennelijk ook als zodanig gevlogen. Leuk!

De N98049 was overigens een UH-1 dus geen Agusta. Ik vermoed dat Ruud Heinen de feitelijke eigenaar was, maar zeker weten doe ik niet.

Gerben Tornij
Hallo Gerben,

Inderdaad was Ruud Heinen samen met Roland Vreugdenburg de eigenaar. Het was een UH1B. Roland en Ruud kochten er 2 van Helicsa in Albacete, Spanje. Een werd snel verkocht naar de USA. De andere is luchtwaardig gemaakt (op EHRD) en gevlogen tot 1997 vanaf De Kooi door Roland en Ruud. In de kleuren waarin de vader van Ruud Cor Heinen op 19 maart 1967 de eerste nachtelijke redding in Nederland heeft uitgevoerd bij nacht met een helikopter samen met Nico van Dam en Dhr. Nauman, er werden 9 mensen gered van sleepboot "de vikingbank". Roland en Ruud vlogen beiden voor Schreiner Airways. De N98049 is naar Chili verkocht in 1997. Ruud is nu eigenaar van de originele Agusta Bell 204, rug nummer "227"waarop zijn vader gevlogen heeft als instructeur. De 227 is nu bijna volledig gerestaureerd en in in het certificeringen proces. Nederlandse certificering is moeilijk daarom is de "227" nu N geregistreerd als N204U. Ze hopen de kist 2016/2017 voor het eerst weer te vliegen. het grootste probleem is nu, Main rotor bladen omdat de AB een 44 ft. rotor heeft en geen 48 ft. rotor. Deze Main rotor bladen zijn moeilijk te vinden. Ruud is naarstig op zoek naar een sponsor voor de bladen. Die zijn behoorlijk prijzig.

Hartelijke groet,


Huey