Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32

Discussie: koolhoven fk 51 op ebay

  1. #11
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    En die is bijna afgelopen! Als er niemand op gaat bieden wil ik wel een poging wagen....

  2. #12
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Mooie foto van de 406.

    Ik blijf er bij, dat deze genomen is op Gilze-Rijen en ik meen daarvoor enig bewijs te hebben. Kijk maar eens naar de eerste foto; deze is gemaakt vòòr april 1940 en komt uit deel 1 van Vijf jaar Luchtfront (met toestemming van De Heemkring Molenheide) Nagenoeg dezelfde situatie en ik concludeer, dat de 406 ook op Gilze-Rijen stond. De persoon op deze foto is Wout van den Hout, één van de schrijvers van het boekje.
    Zoals je weet, zijn er in het mobilisatiejaar een aantal verplaatsingen geweest van de Verkenningsgroepen en ook de kisten werden veel onderling geruild.
    Zo was de 420 op Gilze-Rijen ingedeeld, maar deze was op 10 mei 1940 bij de IIe Verkenningsgroep op Ypenburg. Eigenlijk wist niemand precies waar wat stond. Volgens het boek Illusies en Incidenten was de 417 (foto 2 met vliegtuigmonteur Anton Jenner voorin) in begin 1940 ook op Gilze-Rijen en had op 4 maart 1940 een zware crash in de bomen aldaar, maar in de Nederlandse Encyclopedie van Hugo Hooftman over de Koolhoven's FK51 staat een foto van de 417 op Waalhaven, samen met de 19.
    In een paar weken tijd kan de kist onmogelijk hersteld zijn van een zware schade, allemaal raadsels dus.
    Verder heb ik nog drie foto's geplaatst, die in het verleden al op E-Bay werden aangeboden en duidelijk zijn de locaties steeds dezelfde zijn.
    Er was een stukje bos ten noorden van de hangaars, waar de Koolhovens waren opgesteld en op deze plek was op 15 juli 1938 ook de noodlottige vliegcrash tussen twee FK51's, de 8 en de 20, waarbij 4 doden te betreuren waren.
    Ik weet echter niet of er bij Ypenburg een opstelling was met bossage, waar de kisten opgesteld stonden. Wellicht is er iemand op het forum, die hier meer van weet?

    Ger.

  3. #13

    Standaard

    De vegetatie (naaldhout) en bodem op de onderste 2 fotos doen meer denken aan de zandgronden van brabant dan de veengronden van Holland.

  4. #14
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik meen dan ook, dat alle foto's gemaakt zijn op Gilze-Rijen.

    Ger.

  5. #15
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb die tweede foto gekocht! (Voor een fractie van mijn budget!)

  6. #16
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ Koolhoven426.

    Hallo Ger. Kan de "Heemkring Molenheide" geen onderzoek doen of er in Gilze-Rijen vlak bij de opstelplaatsen van de Koolhovens een firma Steensma
    was gevestigd dan wel een stuk grond in gebruik had? Op mijn foto is duidelijk een bord te zien achter de '406' met die naam.
    Jouw bevindingen staan tegenover de tekst op de achterzijde van de foto, nl. "südlich Den Haag", maar teksten bij foto's kloppen wel vaker niet.

    Mvg, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 februari 2015 om 14:38

  7. #17
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ruud, ik zal eens informeren bij de Heemkring Molenheide.

    Door vlieger Gerd Roeloffzen werd in 1939 een 8mm film gemaakt, waar een verkorte versie op YouTube is gezet door iemand. Daarop zijn enkele FK51's en CV's te zien in actie.
    Het bijzondere aan dit filmpje is, dat er in het begin twee shotjes zijn van een hele (nu) unieke klassieker.
    De camera begint met een aantal witte tenten op het vliegveld en zwenkt daarna naar links en dan komen er twee auto's in beeld, waarvan de linkse een zeldzame auto is. Drie seconden later een shot met twee mannen in deze auto, waarvan één Ltn.wrn. Abelman is. Na veel onderzoek ben ik er achter gekomen, dat het gaat om een Swallow, het prototype van de beroemde Jaguar SS1, bijgaand een kleine foto. Ik denk, dat dit exemplaar nu over het miljoen euro zou gaan opleveren.
    Bij het vliegveld zat een autohandelaar, die probeerde aparte auto's aan de vliegers en waarnemers te slijten. Ik heb niet kunnen achterhalen, wie dit geweest is.
    Halverwege het filmpje, bij 2 min.48 sec. zie je Gerd zelf nog uit het raam hangend met een bekertje koffie.

    https://www.youtube.com/watch?v=iN2oV0PbQxc

    Prachtige beelden, met dank aan sgt.vl. Gerd Roeloffzen

    Ger.

  8. #18
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Even een leuk resultaat na wat google werk: J.G. Steensma was een aannemersbedrijf uit Lemmer, dat in de vooroorlogse jaren veel werk heeft aangenomen voor het spoor en in de wegenbouw. De naam van het bedrijf komt ook voor in de inventaris van de Commissie tot afwikkeling van Defensiecontracten.
    In dit geval blijkt dat aannemer J.G. Steensma in 1939/1940 het verkeersplein Ypenburg had aangelegd! Zou het bordje dat zichtbaar is op de achtergrond deze zelfde J.G. Steensma kunnen zijn? Het is geen bewijs, dat de foto op Ypenburg gemaakt is, maar wel een heel frappante toevalligheid!

    Stuk betreffende Aannemer J.G.Steensma te Lemmer inzake bestek 1841939-1940 verkeersplein bij Ypenburg (NL-HaNA - 2.13.47) - Archives Portal Europe

    Groeten,
    Edwin

  9. #19
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Mooi speurwerk Edwin.

    De voorletters kunnen inderdaad J.G. zijn. Ik wist het niet zeker omdat een soort naad van het camouflagenet precies door de J liep maar ik ben overtuigd.
    Dus waarschijnlijk toch "südlich Den Haag". Tenzij deze ondernemer ook nog in Gilze-Rijen werkzaam was.
    Ik ben benieuwd of Ger nog iets van "Heemkring Molenheide" los krijgt.

    Mvg,
    Ruud.

  10. #20

    Standaard

    Inderdaad mooi speurwerk! Interessant dat er zo nog van alles uit te vinden valt.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •