Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32

Discussie: koolhoven fk 51 op ebay

  1. #21
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Nog even iets over die naaldbomen. Vanaf eind 19e eeuw werden er in de regio Delft diverse naaldhout bossages geplant. Het is dus zeker niet uitgesloten dat er tussen Delft en Rijswijk naaldbomen stonden!

    Trouwens, naaldhout, loofhout... ik zie door de bomen het bos niet meer! Op de foto's zie ik niet veel naaldhout!
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 16 februari 2015 om 14:35

  2. #22

    Standaard

    Nog een extra toevoeging m.b.t. het vliegtuig zelf:
    er worden allerlei details uit de omgeving op de voorgrond gehaald om de plaats van deze FK.51 te identificeren. Er is echter ook nog een andere invalshoek, namelijk die van de FK.51 zelf. Het is namelijk een weerkist, zie de rekjes onder de vleugel, en uitgerust met een radio. Nu weet ik niet of die radio zo bijzonder is, de rekjes onder de vleugel in elk geval wel. Daarnaast draagt de kist zijn eigen motorhoes met het nummer erop. Heel veel van deze weerkisten waren er niet. Misschien bekend is dat de FK.51 "1" op Schiphol als schijfsleper werd gebruikt en de FK.51 "416" als weerkist, eveneens op Schiphol. Volgens mij, corrigeer als dat niet klopt, waren er per vliegpark minstens 1 schijfsleper en over het algemeen ook 1 weerkist aanwezig. Let daarnaast ook op de camouflagenetten. Die zijn in Gilze-Rijen nooit aangebracht geweest, eenvoudigweg omdat de vliegtuigen niet buiten het vliegveld kon worden opgesteld. En dus werden ze tussen de bomen geduwd aan de rand van het vliegpark.

    Nu de omgeving:
    Gilze-Rijen is niet voorzien van betonbanen. Ypenburg evenmin. Rondom Den Haag waren verschillende betonwegen en langs een van die betonwegen stonden FK.51's geparkeerd. @Ger, je derde foto laat de FK.51 "403" zien met z'n pootjes op een betonweg, gecamoufleerd. Dit geldt eveneens voor de FK.51 "406".

    Ik denk - gezien bovenstaand - dat je de conclusie mag trekken dat de niet gecamoufleerde FK.51's buiten Vesting Holland hebben gestaan en de wel gecamoufleerde binnen Vesting Holland. Tweede conclusie (voor mijn eigen rekening) is dat de 406 als weerkist is toegevoegd geweest aan het vliegpark Ypenburg.

    Tenslotte missen we een goede en gedegen publicatie over de FK.51's. Hoewel offtopic is het Peter Boer geweest die deze leemte deels heeft willen opvullen met zijn nog te verschijnen ML-KNIL 1937-1942 vliegtuigen boek. Nu nog een compleet geheel, misschien wel iets voor de Vialaero serie van Lanasta..

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #23
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Goed gezien, Jan, de 403 staat inderdaad met de wielen op beton. Nog nooit opgemerkt!
    Ik had altijd gedacht dat er in de directe omgeving van het veld niet veel bomen, of bos stond, maar dat blijkt mee te vallen. Langs de hele straatweg tussen Delft en Rijswijk stond een rij bomen. Op het volgende kaartje stonden toestellen bij de letter D, en bij het stukje land bij de tekst "drainage pump" (zie ook de uitvouwbare kaart in Molenaar, blz 358)
    Dit zie je ook terug op luchtfoto's. Genoeg plek om vliegtuigen bij of onder te parkeren!

    Topografische kaarten | Vliegvelden tijdens de Tweede Wereldoorlog | Defensie.nl

  4. #24
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Ik heb een luchtfoto van Ypenburg gevonden uit het jaar 1938. Helaas niet met totaalblik rondom maar het geeft in ieder geval
    aan de bovenzijde iets meer te zien dan een bomenrij. Mooi plekje om een paar Koolhovens neer te zetten (ook met de
    wielen op de snelweg waar blijkbaar de firma J.G. Steensma werkzaam was). Jammer dat de omgeving aan de onderzijde en rechts niet ruimer zijn afgebeeld.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 17 februari 2015 om 09:44

  5. #25
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hallo Ruud en Jan,

    Ik beschik over een kopie van Het Dagboek ten Velde van de IIIe Verkenningsgroep vanaf 7 april 1939 t/m 13 mei 1940 en daarin wordt
    vermeld, dat op 10 november 1939 "Camouflagenetten worden besteld".
    Deze werden de kennelijk snel geleverd, want kort daarop staat opgeschreven(in de oude spelling):
    "Alarmoefening. Opstellen van de autocolonne van III-2Lv.R en het daarbij behoorende Detachement Bewakingstroepen. Verspreiding en camoufleering toestellen. Detachement legert op vliegveld."
    Er waren dus wel camouflagenetten op Gilze-Rijen.

    Ik heb de Heemkring Molenheide een mailtje gezonden omtrent J.G. Steensma.

    Ger.

  6. #26

    Standaard

    Hoi Ger,

    Interessant boekwerk! Ik heb ooit eens een kopie ervan ingezien, volgens mij in het NIMH. Fijn dat je deze info deelt. Volgens mij is mijn mening over de camouflagenetten te snel. Gisteren heb ik geprobeerd om enige logica te vinden in de opstelling, waar ook per vliegveld. Op Gilze-Rijen is gevlogen, op Ypenburg niet. De aanwezigheid van camouflagenetten doet er dan in zoverre toe dat je ze NIET camoufleert als je ermee kunt vliegen.
    Op Ypenburg stonden 5 Fokker C.V en 5 FK.51 gevechtsklaar, maar er hebben een of twee C.V verkenners een vlucht gemaakt. De FK.51's hebben niet gevlogen.
    Op Gilze-Rijen zijn de Duitsers langsgeweest en hebben van de drie FK.51's er twee dusdanig beschadigd dat ze niet weg konden komen. Misschien is het handig om een kort overzicht te maken van de aanwezige toestellen op beide vliegvelden.

    In Illusies en Incidenten (I&I) staat op blz. B-14 en B-15 () de volgende indeling op 10 mei 1940, aangevuld met de info uit het C.V boek van Edwin:

    IIe Verkenningsgroep op Ypenburg:
    7 FK.51 (400, 401, 410, 422, 403, 406 zie foto's en een onbekende

    IVe Verkenningsgroep op Gilze-Rijen:
    5 FK.51 (411, 415, 421, 409, 427) - klopt volgens mij niet helemaal (meer), kan aan de hand van foto's ook worden gereconstrueerd.

    Afgaand op bovenstaand kan het niet anders dan dat de foto van de 406 langs de betonweg bij Ypenburg gemaakt is.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #27
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Een vliegtuig kan trouwens ook nog met andere materialen gecamoufleerd worden, niet per se met daarvoor aangeschafte camouflagenetten?

    Denk aan bijvoorbeeld aan voorhanden materialen, zoals zeildoek, planken, takken, etc. etc. Ik kan me een foto herinneren van een Fokker S.IV die heel zorgvuldig werd bedekt met iets wat op mos lijkt.

  8. #28

    Standaard

    Daar heb je uiteraard gelijk in! Alles wat voorhanden was, werd gebruikt voor snelle camouflage. Mijn punt is echter dat de zorgvuldige camouflage van de 403 en 406 in alle rust is gebeurd, dus ws. al op 7 mei (toen de hoogste staat van paraatheid werd geëist). Die van de Gilze-Rijen Koolhovens misschien ook wel, maar Gilze-Rijen moest worden geëvacueerd. Vandaar de niet-camouflage en ook de uiteindelijke beschadiging/vernietiging van de toestellen.

  9. #29
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik heb geen reactie van de Heemkring in Gilze-Rijen gekregen, maar we zijn door mister LVA, Frits Gerdessen aan de weet gekomen, dat de 406 op 10 mei 1940 aanwezig was op Ypenburg en dat de betreffende foto aldaar genomen is. Ik ben op het verkeerde been gezet, omdat de foto haast identiek was als die van de van de FK51 op Gilze-Rijen.
    Mooi speurwerk van Edwin voor wat betreft die aannemer Steensma.
    Ook over de 417 is duidelijkheid gekomen; in maart 1940 was er een crash in de bomen, maar de kist werd snel hersteld bij Koolhoven en was op Waalhaven tijdens de Duitse inval.

    Mooi, dat er steeds weer door Duitsers gemaakte foto's via E-Bay door opmerkzame speurders op dit forum terecht komen.
    Zo ook de gevonden foto door Mathieu van de Fokker DXVII in de topic "Welk toestel"

    Ger.

  10. #30
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.299

    Standaard

    Hallo allen.

    Het is al weer een tijdje stil in dit topic. Ik wil even wijzen op iets waarop niemand heeft gereageerd.
    In bericht #8 van g-1reaper staat:
    De 406 stond op Ypenburg (of beter nog, in de omgeving van het veld waren opstelplaatsen, o.a. bij de wielerbaan bij Rijswijk en langs de openbare weg Rijswijk-Delft)
    In bericht #24 heb ik een luchtfoto uit 1938 van Ypenburg geplaatst.
    Op mijn opmerking dat boven aan de foto iets meer te zien was dan een bomenrij en dat het een mooi plekje was om een paar Koolhovens neer te zetten kwam geen reactie.
    Het staat volgens mij vast dat bij die bossage Koolhovens stonden. Dit omdat aan de andere zijde van de weg volgens mij de genoemde wielerbaan te zien is.
    Jammer dat de topografische kaart niet gedetailleerder is. De naam van de wielerbaan staat aan de rechterzijde van de weg maar de wielerbaan zelf
    ligt links als ik kijk naar de luchtfoto maar is niet duidelijk afgebeeld op de topografische kaart. De bossage rechts is wel goed te zien.




    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 april 2015 om 13:59

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •