Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 34

Discussie: de Kooy voor 1940.

  1. #21

    Standaard

    Ja, het bezit van een afdruk betekent dus niet veel. Je kunt een foto of scan in je bezit proberen te exploiteren, als er geen copyrighthouder is. Of je kunt iedereen er gratis van laten meegenieten op internet, en dan mag dat best gewaardeerd worden.

  2. #22

    Standaard

    Fogg, jouw vraag is langzamerhand ondergesneeuwd in de discussie. Ik denk, dat de foto gemaakt is tijdens of voor de commando overdracht van het kamp op donderdag 20 oktober 1938.
    KTZ K. van Aller doeg op die datum het commando over aan KLTZ J.W.G. van Hengel. De door jou genoemde S-29 kwam op 27-09-38 in dienst en alle stabilo's waren nog rood/wit/blauw.
    Dit is in december '38 gewijzigd in de rompkleur. Misschien dat iemand anders een betere verklaring heeft, maar dit lijkt mij de meest waarschijnlijke.
    Groeten, Rob B

  3. #23

    Standaard

    Hallo Rob.

    Op de luchtfoto is te zien dat de derde foto de S-33 is en die zou op 21 oktober in dienst moeten zijn gekomen, vandaar dat ik dat als vroegst mogelijke datum had genomen. Maar jouw suggestie lijkt me heel geloofwaardig en vermeldenswaardig. Met blijkbaar bezoek van de LVA erbij, als het tenminste klopt dat deze foto van Bodo Sandberg komt.

    De roeren werden bij de lesvliegtuigen dus ook overgeschilderd in de rompkleur? Dat zat ik me eigenlijk net af te vragen.

    Hartelijk dank weer,

    Peter

  4. #24

    Standaard

    Zojuist heb ik dit topic opgeschoond, er zijn enige berichten verplaatst naar het gedeelte waar ze alleen voor de moderators zichtbaar zijn.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #25

    Standaard

    Hallo Peter,
    Per 5 december 1938 is het rood-wit-blauw op het richtingsroer geschrapt (in Nederland). In Indië pas in mei 1939. De driekleur werd vervangen door de toegepaste rompkleur. Ik neem niet aan, dat het overschilderen in één dag is gelukt,
    maar met 1 à 2 weken zal dat wel klaar zijn geweest.
    Of bij de commando overdracht alle toestellen keurig in het gelid stonden is niet uit de foto's van de overdracht af te lezen. Een alternatief zou kunnen zijn geweest een inspectie door de Commandant Maritieme Middelen Willemsoord, of
    een Koninklijk bezoek in de periode eind oktober tot midden december 1938.
    Groeten, Rob B

  6. #26

    Standaard

    Dank je, Rob. Die luchtfoto's is niet veel extra op te zien. Alleen nog een paar MLD C.5's die ergens achteraf staan.

  7. #27

    Standaard

    Peter, Opzij van de hangar staan 3 C-V's van de LVA. De MLD C-V's waren lichtgrijs gekleurd.
    Rob

  8. #28

    Standaard

    Ja, ik zie het nu op de luchtfoto, je hebt gelijk, Rob.

  9. #29
    Geregistreerd
    19 maart 2019
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    8

    Standaard

    Mijn oom Johan Maasdam is op 3 juni 1925 met dit toestel gecrasht in Numansdorp. Hij was officier-vlieger bij de MLD. 4 Foto's van de crash zijn beschikbaar.

  10. #30

    Standaard

    Nou die foto's zou ik wel willen zien; nog nooit van deze crash gehoord. Terwijl Numansdorp toch maar 10 km verder ligt.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •