Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Dornier Wal D 22.

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard Dornier Wal D 22.

    Dornier Wal D 22.
    Op zijn afleveringsvlucht richting Nederlands-Indië in 1929, tezamen met de D-21 en D-23, is deze boot aan zijn eind gekomen.
    Helaas zijn er twee lezingen in de literatuur (en natuurlijk ook op het net). De een geeft Bagdad en de ander Basrah aan als plaats van gebeuren.
    Nu liggen deze plaatsen via de luchtweg 448,85 km uit elkaar, dus...?
    In "70 jaar Marineluchtvaartdienst" van Geldhof (1987) worden zelfs beide plaatsen genoemd. Op blz. 36 Bagdad en op blz. 185 Basrah.
    In het boek "Dornier Wal" van Geldhof (2014) heeft hij het op de blz. 173/174 over Hinaidi (RAF station te Bagdad) en niet meer over Basrah,
    zover ik het kan overzien (heb het boek niet opnieuw helemaal gelezen).
    Nu ziet het er op onderstaande foto reeds wat warm uit als ik kijk naar de kleding en hoofddeksels van de personen.
    Kan deze foto in Irak genomen zijn en is dit de Tigris rivier? De enige andere mogelijkheid lijkt me Alexandrette (westkust van Syrië), een andere warme stopplaats.



    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 januari 2015 om 23:58

  2. #2

    Standaard

    Mooie foto!
    Vanuit het album van een voormalig RAF officier komen onderstaande drie foto's. De eerste foto is gemaakt op 1 mei 1929 tijdens onderhoud van de D-22, beide andere foto's dateren van 2 mei. De route van de Dorniers ken ik niet volledig. Op 29 april de Dorniers vanuit Athene naar Alexandrië. Op 30 april kwamen ze aan in Bagdad. Op 1 mei bleven ze in Bagdad, in de vroege ochtend van 2 mei vertrokken de boten om een uur of 6 in de morgen. De D-22 is "op de brug over de Tigris in Bagdad in aanraking gekomen met de telegraafdraden - en omlaag gestort" (Algemeen Handelsblad, d.d. 2 mei 1929)
    Inzittenden van de D-22:
    officier vlieger 2de klasse P.S. Everts ([reserve] groepscommandant, 1ste vlieger) +
    sergeant vliegtuigmaker A. Langeraar (2de vlieger, chef mecanicien)
    korporaal vliegtuigmaker J. Symons (mecanicien, reservevlieger)

    Op 4 mei zetten de overgebleven D-21 en D-23 hun reis voort en kwamen aan te Henjam.
    Op de foto's zijn zowel de brug als de telegraafdraden goed te zien. Ook dat de neus van de D-22 door de klap werd verschroot. Everts zat als commandant in de neus en moet onmiddelijk zijn gedood. De overige twee bemanningsleden overleefden het ongeval. Waarschijnlijk (maar dat is een gok) zijn ze per KLM naar Indië verder gereisd.

    foto's eigen collectie (en bij deze voor de eerste keer op het net gezet..)
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 2 april 2016 om 18:16

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Jan.

    Mooie beelden. Ze zijn wel erg groot.
    Kleine correctie. Men is niet via Alexandrië (Egypte) naar Irak gevlogen maar via Alexandrette, westkust van mandaatgebied Syrië.

    Mvg,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 januari 2015 om 17:17

  4. #4

    Standaard Dornier Wal D 22.

    Bijzonder foto's van de D-22 Jan!
    Ik heb ze nooit eerder zo gezien.

    Mijn vader, als MLD'er, hield er zijn eigen huisvlijt logboek over bij.
    Het leefde enorm onder de achterblijvers.

    De bij de D-21 genoemde Ltz Vethake was de vlieger van de T IVA T-13 in 1937.

    Ruud, het was niet Basrah, maar het zou daar net iets warmer zijn geweest dan in Bagdad...






    Tracker.

  5. #5

    Standaard


  6. #6

    Standaard

    @tracker: wat een bijzondere pagina uit het album van je vader! Dank dat je dit wilt delen

    Waar zou de foto van de 3 dorniers in de lucht gemaakt zijn? Het lijkt mij het verkavelingspatroon van de Wieringermeer te zijn, met een buitendijk en wat op een vluchthaven lijkt?
    Laatst gewijzigd door FrederikP; 1 februari 2015 om 10:53 Reden: Aanpassing tekst

  7. #7

    Standaard

    Frederik, ik ben nog zoekende naar de plek van de formatie foto.
    Het is niet de Wieringermeer; die is van '31, en heeft in '29 nog niet de begroeiing die we zien.
    Ik wilde de tocht van de drie Wallen al eens eerder beschrijven, maar dat was blijven liggen...

  8. #8

    Standaard

    Door Prentbriefkaarten #788 op p79 kwam er een formatie Dornier Wallen in beeld.
    Aanleiding om hier nog iets aan te vullen.

    Ik had nog een zware scan liggen van de formatie van drie, de D 21, 22 en 23, die de tocht naar Indië ondernamen in 1929.

    Apart er uit gelicht levert het de volgende Wallen op:


    Naam: Indiegangers  D21, maart '29.jpg
Bekeken: 831
Grootte: 265,6 KB


    Naam: Indiegangers  D22.jpg
Bekeken: 910
Grootte: 210,5 KB


    Naam: Indiegangers D23.jpg
Bekeken: 904
Grootte: 336,4 KB


    Naam: Wal Formatie leider D21, preekstoel onbezet.jpg
Bekeken: 837
Grootte: 101,4 KB


    Naam: Wal Formatie D22 Preekstoel bezet.jpg
Bekeken: 1004
Grootte: 117,6 KB



    Tracker.

  9. #9

    Standaard

    Boek Nederlandse vliegtuigen naar buitenlands ontwerp meldt dat de D-22 tegen de Maud Bridge over de Tigris vloog. En de Maude Bridge was echt in Bagdad.

    O, stond ook al min of meer in de krant zie ik nu. Nou ja, plaatje van de brug:

    https://collections.lib.uwm.edu/digital/api/singleitem/image/agsphoto/20550/default.jpg?highlightTerms=


    Laatst gewijzigd door Fogg; 1 april 2019 om 20:50

  10. #10
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Boek Nederlandse vliegtuigen naar buitenlands ontwerp meldt dat de D-22 tegen de Maud Bridge over de Tigris vloog.
    Lijkt mij meer tegen de brug aan gedreven door de sterke stroming. De voorste motor draaide in ieder geval niet tijdens de aanvaring.

    Het is trouwens al ontzettend moeilijk om een watervliegtuig zonder propeller met negatieve spoed verstelling goed aan de wal te krijgen.
    Je moet als piloot gokken hoever je toestel door blijft drijven nadat je de motoren hebt afgezet. Dus landen op een sterk stromende rivier is een hachelijke onderneming.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •