Heren,

Op donderdag-ochtend 10 juli 2008 werd er een Engels militair vliegtuig over de weg getransporteerd: rond 08h15m passeerde het het Terbregseplein bij Rotterdam. Het kwam blijkbaar van de A20 en draaide de A16 op, richting zuiden.

De delta-achtige vleugels stonden met hun voorkant naar beneden (dus "op hun punt", met hun onderkant naar de rechter berm van de
snelweg) op de eerste oplegger. De rondel was duidelijk te zien: blauwe ring rond rode stip op camouflage-kleuren.
De grijze fuselage lag op de tweede oplegger: spitse neus (die aan de voorzijde afgeplat was, alsof hij tussen een bankschroef gezeten had); twee uitstekende ronde uitlaten met vlak daarboven (middel-hoog) staartvlak; luchtinlaten leken op die van een NF5.

Doordat ik in tegengestelde richting reed (nouja, meer stil stond dan reed....) en er tussen de opleggers en mij ander verkeer reed, kon ik meer details niet
(snel genoeg) herkennen.

Weten jullie misschien iets meer van dit transport? Waarvandaan? Waarheen? Welk type jager?

Bedankt alvast!

Groeten,

Johan Dorn
Valkenswaard
johandorn@hotmail.com

-----------------------------------

Hello,

On Thursday morning 2008-07-10 a British fighter plane was transported over the A20 and A16, in the Netherlands. About 08h15m it passed the Terbregseplein near Rotterdam, going south.

The almost-delta shaped camouflage-couloured wings stood with their back sides upwards on the first truck, so that the marking on the up-side of the left wing was clearly visible: a bleu ring around a red dot.

The second truck carried the grey fuselage: slim long nose (ending in a tiny vertical surface); two protruding round exhausts with immediately above them the tail plane; air inlets looking a bit like those of the NF5.

As I was driving in the opposite direction and other cars passed between me and the plane, I could not recognize more details.

Would somebody of you happen to know anything about this transport?
Where did it come from? Where did it go to? To a museum? What type of plane was it?

Thanks in advance for solving this riddle...!

Johan Dorn
Valkenswaard (NL)
johandorn@hotmail.com