Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29

Discussie: Welk toestel?

  1. #21

    Standaard

    Dit is dan dus de 209 op soesterberg, staat in het laatste boek van Dik Top éen eeuw vliegkamp en dorp Soesterberg.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 februari 2018 om 11:48

  2. #22

    Standaard

    @Amonhorus,

    Die foto die jij plaatste is het zelfde toestel waar de vraag overging, de 207 dus. Als je naar het richtingsroer en het gat in de linker bovernvleugel bekijkt is er eigenlijk weinig twijfel mogenlijk.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #23

    Standaard

    Dat klopt! Ik heb de officiële gevechtsrapporten er even bijgehaald (ben net verhuist, scanner is nog niet werkende) en daarop staan GEEN registraties vermeld bij verschillende vluchten.

    Er is een foto van de 210 in de hangaar op Soesterberg. Dat moet de kist zijn geweest waarvan het landingsgestel is gebruikt voor het herstel van de 205 (op de foto is hoewel niet duidelijk te zien dat de 210 steun op een benzineblik). Officieel zijn de registraties van de twee verongelukte D.XVII's op Ruigenhoek, als die van de op Soesterberg verongelukte, niet bekend.

    Kortom, alle kennis sinds het overzicht van de gevechtsvluchten, samengesteld door de Klu op 18-8-1965, is ofwel volgens de regels der geldende logica of fotografisch bewijs.

    Resumerend:
    202 verongelukt in de Balgzandpolder door beschadiging LuA (11-5)
    203+209 verongelukt op Ruigenhoek (12-5)
    204 verbrand op Texel (12-5)
    210 beschadigd achtergelaten op Soesterberg (13-5)
    207 verongelukt op Soesterberg (13-5)
    205 verbrand op Schiphol (14-5)

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  4. #24
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Voor wat foto's, zie:

    de 204, zie Fokker G.1 #2 blz 150
    de 210, zie Fokker G.1 #2 blz 176 (achter G.1 Wasp 349, de foto is niet heel duidelijk!)

  5. #25

    Standaard

    Grappig dat louter door een advertentie voor een fotoboek er toch weer een stukje geschiedenis is uitgeplozen. Wat het waard is zal de toekomst moeten uitwijzen, want er zijn nog steeds veel mensen die er vanuit gaan dat de G-1 nummer 315 op 13 mei 1940 is neergestort.......

    Met groet,
    Huub

  6. #26

    Standaard

    haha, dat is inderdaad waar Huub! Probleem is dat er in de jaren zestig veel is gereconstrueerd aan de hand van ooggetuigen verslagen. Zelfs in die verslagen, of misschien juist in die verslagen, zitten fouten. Dat is niet erg, maar in sommige gevallen zijn ze weerlegbaar. Dat is ook het leuke aan deze vorm van historie. Niets is wat het in eerste instantie lijkt. In het geval van de G-1 315 geldt dat, maar ook voor de historie van de G-1 319. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

  7. #27
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De historische waarde van zo'n enkele opname is groot. Zeker als er meerdere foto's met elkaar vergeleken kunnen worden.
    In het eerstvolgende G-1 informatieblad staat weer een artikel waarin een aantal foto's behandeld worden. Het lot van de 316, 319, 324 - en nog een aantal andere toestellen - blijft intrigeren. Fotomateriaal, en tegenwoordig ook krachtige fotobewerkingsprogramma's waarmee met contrast gespeeld kan worden leveren toch weer nieuwe inzichten!
    Groeten,
    Edwin

  8. #28
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Nou moet ik mij ook maar eens met deze discussie gaan bemoeien en ik ben tot de conclusie gekomen, dat er sprake is van een (onbegrijpelijke) verwisseling van de registratienummers in de meidagen 1940.
    Het kleine fotootje is het wrak van een D XVII genomen in de meidagen 1940 door een inwoner van Noordwijkerhout op Ruigenhoek en altijd werd aangenomen, dat dit de 207 zou zijn. Van de gecrashte 203 heb ik nog een andere foto, gemaakt door mijn vader. Het is, zoals nu blijkt, dus de 209 geweest, want de gesignaleerde E-Bay foto door Mathieu is de 207 op Soesterberg.
    Toen Ben Moerkoert nog leefde ben ik vele malen bij hem thuis geweest en hebben we uitgebreid gesproken over zijn vliegerleven.
    De foto bij Ben thuis (2002) toont ook de originele gauche van Thijs Postma in zijn woning, gelegen tegenover vliegveld Eelde, maar daarop staat het nummer 209 op de kist van zijn vliegermaatje 2e lt. Stuij.
    Op 12 mei begeleidden Moerkoert en Stuij enkele CX's en Cv's naar de Grebbe, maar dit was in de middag, terwijl de 209 's-morgens al gecrasht was op Ruigenhoek. Na deze missie zijn ze geland op Soesterberg. Ben heeft dus zelf ook altijd gedacht, dat hij samen vloog met de 209 i.p.v. de 207. Dit is voor mij onbegrijpelijk, maar het is nu - na 75 jaar - bewezen en zal Jan Grisnich het verhaal in zijn boek moeten aanpassen. Van de 7 op de E-Bay foto is nl. geen 9 te maken, want die had onderaan een krul.
    Frappant, dat dit alles nu naar boven is gekomen.

    Ger.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)      
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 4 februari 2018 om 11:50

  9. #29
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Deze foto gevonden :



    Onderschrift luidt : Duits vliegtuig bij Zeist neergeschoten. 20-06-1940

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •