Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 2 3 4
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 40

Discussie: Vervlogen Vliegvelden

  1. #31
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Het tweede Edese vliegveld was in 1911 gelegen op het Mosselse Veld ( op de kaart rechts boven). ( aan de Koeweg te Otterlo nabij knooppunt 83 van het ANWB fiets knooppunten net.

    In mijn jonge jaren stond daar nog een hangaar aan de rand van het bos. Het vliegveld was toen al zo onbekend dat de naam van "Condor-schuur" in het spraakgebruik was veranderd in "Korenschuur". De naam "Condor" stond wel degelijk op de planken vermeld.

    De schuur is circa 1970 afgebroken en de naam Condor hieraan verbonden welhaast geheel vergeten

  2. #32

    Standaard

    Condor had - meen ik - ook een veld vlak naast het eerste veld. DAt lag op het huidige landgoed "De Valouwe"...

  3. #33
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Coert Munk Bekijk bericht
    Condor had - meen ik - ook een veld vlak naast het eerste veld. DAt lag op het huidige landgoed "De Valouwe"...
    Het 2e vliegveld van Ede lag op de "Hertenberg" op het toenmalige landgoed "de Valouwe" aan de Immenweg.

    De instelling "'s Heerenloo" draagt nog de naam "Hartenberg", De Immenweg ( weg van "de Valk" naar de heide, genoemd naar de Imkers die in vroeger dagen langs deze weg hun bijenvolken naar de heide brachten, ligt nog grotendeels op de toenmalige route maar werd kort voor de kruising met de Apeldoornseweg onderbroken door het plaatsen van een afrastering van het huidige landgoed "de Valouwe".
    De huidige naam van dit gedeelte van de "Immenweg" ( vanaf de Apeldoornseweg) is nu genaamd "Planken Wambuisweg " en leidt via een behoorlijke klim naar het bijna hoogste punt van de omgeving de werkelijke "Hertenberg".

    De alleen door armzalige heide begroeide omgeving ( toen voor geen enkele landbouw geschikt , zelfs te arm voor het groeien van bomen ) was een ideale plaats voor een niet al te groot vliegveld.

    Vliegveld Ede lag op 3 kilometer vanaf Ede, vliegveld "de Hertenberg' op 8 kilometer afstand.
    Laatst gewijzigd door Gijs; 31 oktober 2017 om 14:01

  4. #34

    Standaard

    Kijk aan, weer een klein puzzeltje gelegd. Dank voor de toelichting!

  5. #35
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Hallo Gijs,

    een baan van 5000 m komt misschien in Muroc Dry Lake voor, maar op de hei bij Ede zou het wel met een nulletje minder kunnen.

    Groet,
    Hans
    Ik had me even laten misleiden door een aantal artikelen waarin gesproken werd over een lengte van 5000 meter, dit is niet geheel onwaar maar dan heeft men het over de totale lengte van meerdere banen.

    Onderstaand krantenartikel geeft helderheid

    Naam: vliegveld Ede het terein.jpg
Bekeken: 717
Grootte: 81,6 KB

    Bron;Nieuw Rotterdamse Courant 24-09-1910

  6. #36

    Standaard

    Inderdaad, de baanlengte (binnenomtrek) is 5km.
    Naam: Ede baanlengte - NRC 27-09-1910.jpg
Bekeken: 710
Grootte: 159,1 KB
    Bron NRC, 27-09-1910

  7. #37

    Standaard

    Ik zie met veel belangstelling uit naar het boek, zeker naar het beschrevene over vliegveld Papendrecht. Het boek dat ik hierover aan het maken ben, naar aanleiding van de originele journaals (1927-1962), zal ook volgende jaar verschijnen. Wellicht kan je een tipje van de sluier optillen als het gaat over vliegveld Papendrecht. Ik heb er al veel over maar nog steeds niet de radiofrequentie waarop men communiceerde en de baanrichting. Alle vliegbewegingen en leveringen over de weg en water heb ik nu wel boven "water". Ik hoor graag van je.
    Pieter van Wijngaarden

  8. #38
    Geregistreerd
    30 januari 2017
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    429

    Standaard

    Naam: tubantia november1910.jpg
Bekeken: 626
Grootte: 34,4 KB

    Bron Tubantia 04-11-1910

    De eerste vliegdemonstraties op de Doesburger heide waren wel een zeer groot succes met bezoekersaantallen van circa 20.000 bezoekers per dag.
    Hoe dit allemaal verwerkt kon worden in de toenmalige verkeersstructuur is een raadsel, parkeerplaatsen waren er voldoende op het nieuw aangelegde vliegveld, maar er was nagenoeg geen behoorlijke weg die het vliegveld ontsloot.

    De enige weg voor autoverkeer geschikt was wel de Roekelse weg van Ede naar Apeldoorn ( een smalle grindweg) en per spoor was het vliegveld alleen te bereiken via het zogenaamde""Kippenlijntje" van Ede naar Barneveld welke in de Doesburgerbuurt( vlak bij het vliegveld ) een stopplaats had.
    Maar heel veel passagiers welke hiermee vervoerd konden worden zal deze trein niet gehad hebben.

    Daar de heren Verweij en Lugard's een grote toekomst voor dit vliegveld in gedachten gehad zullen hebben ,werd er een concessie aangevraagd voor het exploiteren van een tramverbinding van Ede SS (het huidige Ede-Wageningen ) en het vliegveld.

    Naam: stoomtram Ede-Vliegveld Provinciale Brabantsche Courant augustus 1910.jpg
Bekeken: 549
Grootte: 44,7 KB
    Bron Provinciale Brabantse en Courant augustus 1910

    Echter,het aantal betalende bezoekers aan de vliegshow bleek al gauw te verminderen zodat deze tramverbinding nooit is gerealiseerd

  9. #39

    Standaard

    Hoe gaat het met dit interessante project?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #40

    Standaard

    Het onderzoek / de research gaat gestaag door.
    De uitgever wil nog steeds.
    Duurt nog wel 2-3 jaar... maar wordt leuk!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •