Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Junkers boven Holland

  1. #1
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Junkers boven Holland

    De volgende foto's vond ik in mijn collectie. Ik heb ze op andere plekken wel meer gezien, maar ik weet niet of ze al bij NL zijn getoond. Deze opnames werden tijdens de w.o.2 'onder de toonbank' verspreid. Beide foto's komen uit het dagboek van mijn broer.



    Brandende Junkers Ju 52. Ik weet nooit wat ik hierbij moet denken. Die gasten in het vliegtuig heb ook moeders, hoewel het toen de vijand was.



    Op de achterkant staat geschreven 'Parachutisten in Dort' (Dordrecht). Dit zijn Junkers JU52's vlak voor het springen van de para's
    JanJr.

  2. #2
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    De volgende foto is bij velen bekend. Zij toont Ju-52's die langs de rijksweg Rotterdam Den Haag in de bosjes zijn terecht gekomen nadat de toestellen op 10 mei 1940 zijn geland op de weg zelf. Ouwe wijn dus,maar in nieuwe vaten. Men zou denken dat deze opname uit Mei 1940 dateert. Niets is minder waar. Zij is genomen in April vorig jaar. En mijn vrouw staat er links op. Hoe kan dat? Geen fotoshopping. De foto is genomen in de kunsthal in Rotterdam tijdens een tentoonstelling over WW.2. Men had bestaande foto's zodanig vergroot dat ze van het plafond naar de grond liepen. Als je er voor stond was je gevoelsmatig in de afbeelding aanwezig. Ik vond het een bijzondere ervaring. Van 2014 met een paar stappen in 1940. Mijn vrouw wou wel even poseren om het gevoel kracht bij te zetten:



    Leuk he, JanJr

  3. #3

    Standaard

    Leuk gedaan Jan!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Vraagje,

    Wat is de diepere betekenis van de titel "Heinkels boven Holland" als we daarna allemaal foto's zien van Junkers? Een woordgrapje?

    Overigens vind ik de laatste foto zeer creatief. Komt ook nog best overtuigend over.

    Mvg, Boris

  5. #5
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Heinkels boven Holland

    Een aanvulling: vanaf 30 April t/m 25 oktober is er een tentoonstelling over de aanval op Rotterdam. Er wordt 'gewerkt' aan de komst van een Casa/Heinkel 111 (static)

  6. #6
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Boris, weer zeer onnadenkend van mij. Ik haal de dingen door elkaar. Heeft iets met leeftijd te maken. Zullen we het maar op een woordgrapje houden? De Heinkels hebben ons gebombardeerd, de Junkers brachten ons de bezetters.
    Grasshopper. Bedankt voor de hint. Ik zal er beslist heen gaan. 'Ik was er bij en ik keek er naar!

  7. #7
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard Heinkels boven Holland

    De Casa/He 111 is inmiddels bij de Onderzeeboot-loods.credit foto: Cor van Gent via Nico Terlouw
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 18 juli 2023 om 21:29

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •