Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Gebruikte bommen LVA

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Gebruikte bommen LVA

    Goedemiddag allen,

    Weet iemand hier wat voor soort bommen er werden gebruikt door de LVA/ML voor de T.5? Ik ben specifiek op zoek naar info over de 500-kg bommen die werden ingezet bij het bombardement op de Moerdijkbruggen, 13 mei 1940 (voor het project van Wim Anceaux: Oorlogsmonument Moerdijkbruggen | Dordrecht van START).

    Weet iemand technische specificaties?

    Alvast bedankt!

    Groet, Daan

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Waren dat wel 500 kg bommen? Ik meende 300 kg exemplaren. Ik heb tekeningen van de 50 kg mijnbommen en 8 kg scherfbommen

  3. #3

    Standaard

    Klopt hoor g-1reaper, volgens Molenaar: mijnbommen van 300 kg. Er is een file van in het MLM: Titel TD-427k Luchtmijnen, 1939. Tekening nr. 47, Mijnbom van 300 kg Objectnaam Dossier Objectnummer T6343
    Laatst gewijzigd door henkypenky; 4 maart 2015 om 20:12

  4. #4

    Standaard

    via de onderstaande link kom je bij een beschijving van het bombardement van Ockenburg door 3 T.V bommenwerpers.

    Vliegveld Ockenburg - Doel... Ockenburg!

    Deze waren dus geladen met 100 kg en 50 kg bommen.

    Met groet,
    Huub

  5. #5

    Standaard

    via de onderstaande link kom je bij een beschijving van het bombardement van Ockenburg door 3 T.V bommenwerpers.

    Vliegveld Ockenburg - Doel... Ockenburg!

    Deze waren dus geladen met 100 kg en 50 kg bommen.

    Uit het onderstaande maak ik op dat de 856 bij zijn laatste vlucht was geladen met twee mijnbommen van 300kg elk.

    Bernardus Swagerman [Zuidfront Holland - Mei 1940]

    Hier een verslag van het bombardement van de moerdijkbruggen door de 856

    De heldendaden van een oorlogsvlieger - Nieuws - TROUW

    Met groet,
    Huub

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Henkypenky, hoe zit dat nu met het archief van het voormalige MLM?

    Ik had altijd de hoop dat het NIMH zich bij het NMM zou vestigen, maar erg jammer dat dit niet gebeurd is. Het had toch prachtig geweest om het voormalige vliegveld Soesterberg naast een museumfunctie ook een onderzoeks(archief) functie te geven. Als je bedenkt dat het NIMH tegenwoordig ook in een geheel nieuwe locatie is gevestigd....

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Zijn Finse mijnbommen ook goed ?

    Deze waren bedoeld voor de Finse T8W


    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 5 maart 2015 om 16:34

  8. #8

    Standaard

    @g-1reaper: O, ik zie nu dat ik een typefoutje heb gemaakt, moet zijn NMM ipv MLM. Ik vond de 'link' via Google maar daarmee hield het verhaal op, dit file was opvraagbaar bij het NMM. Maar ik ben het helemaal met je eens dat het NIHM zich ook in het NMM zou moeten vestigen, heb je alles lekker centraal bij elkaar.

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.567
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dag allen! Bedankt voor de reacties! Er is echter een klein verschil: zijn het nu 300 of 500 kg bommen geweest. Dit getypte papiertje (ik weet de bron niet, ik heb hem wel van dit forum gedownload), zegt 500 kg. Maar inderdaad, veel andere schriftelijke bronnen spreken over 300 kg (mijnbommen).

    Wie heeft er 100% uitsluitsel of goede argumenten? Er worden wel meer 'mysteries' opgelost op dit forum (heb ik overigens veel bewondering voor).
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 7 maart 2015 om 21:10

  10. #10

    Standaard

    Ik zou dit document als leidend beschouwen, omdat het een oude (officiële) bron is. Uiteraard kan de uitvoering van deze opdracht anders zijn geweest. Er waren echter twee T.V bommenwerpers die bommenrekken hadden voor 500 kg bommen. De anderen waren met oude rekken uitgerust (ik dacht twee stuks), die een last van bommen tot 300 kg maximaal (per rek) konden torsen.

    Over het algemeen werd gevlogen met bommen van 50 kg. Daarvan werden er dan circa 8 meegenomen (dus maximaal 400 kg). Het hele bommenrekken verhaal was ook bij de Fokker G-1 een probleem. Men zat op een of andere manier vast in een pro-Nederlands denkpatroon. Alles moest en zou in Nederland worden geproduceerd. Dus Duitse bommenrekken, niet aankopen in Duitsland; nee, laten produceren door de firma van Heyst en Zn. Kortom, men had geen degelijke bommenrekken, zeker niet de rekken die in het ontwerp waren voorzien (voor de T.V was dat een slordige 1000 kg).

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •