Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 44

Discussie: Eerste vluchten en vliegbewijzen.

  1. #1
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Eerste vluchten en vliegbewijzen.

    De meesten, zo niet allemaal, hebben natuurlijk gevlogen.
    Soms was de eerste vlucht een normale lijn vlucht, soms als passagier van een militair toestel, soms met een rond vlucht. Het is misschien een uitdaging om daar over wat te vertellen. Dus gaat Uw gang!
    Mijn eerste vlucht was vlak na de oorlog. De KLM was zojuist met de binnenlandse vluchten begonnen. Hoe oud was ik? 15 of 16? Steeds willen vliegen, maar de oorlog had er 'n stokje voor gestoken. Mijn eerste vlucht was van Schiphol naar vliegveld Twente. Op KLM kantoortje op de Coolsingel in Rotterdam mijn ticket opgehaald en met de bus naar Schiphol. Het was natuurlijk allemaal nieuw. Schiphol bestond toentertijd hoofdzakelijk uit houten keten. De verkeerstoren was een houten gebouwtje aan de rand van het platform. De Dakota waarin ik vloog was nog niet in KLM kleuren Men had er (het leek wel in haast) de registratie kenmerken op het vliegtuig gespoten. Ik stapte het toestel binnen; geen stoelen. Echt niet. Het was een voormalig vrachtvliegtuig/parachutistenkist van de Engelse of Amerikaanse Luchtmacht die de KLM goedkoop had overgenomen. Aan de zijkant in de romp waren klapstoeltjes voor de passagiers. Je vloog dus met je rug naar de buitenkant. Als je naar buiten wilde kijken moest je je dus omdraaien. Ik vond het allemaal prachtig en nieuw Was wel wat gespannen.
    De Dakota nam een korte aanloop (daar had zij geen kilometers voor nodig) en Jan Prinz zag voor het eerst de afstand vleugel/aarde verbreden. Om en cliché te gebruiken 'Schiphol zakte weg'. De vlucht was vrij rustig want de Douglas kon boven de wolken uitkomen. Na de landing viel de sensatie weg. Nadat de motoren gestopt waren en de geur van de dennenbomen doordrongen, kwam ik terecht in een oase van rust.
    Morgen wat over vliegbewijzen

  2. #2

    Standaard

    Mijn eerste vlucht was in juli 1987. met een British Airways 757 van Schiphol naar Heathrow. Mocht zelfs nog in de cockpit komen kijken, iets wat helaas niet meer kan tegenwoordig.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Het was in de zomervakantie en ik was 13 jaar.
    We kwamen terug van een bezoek aan mijn oma in Harderwijk en reden door de Flevopolder op weg naar Lelystad. Vlak voor Lelystad sloegen we af en gingen een kijkje nemen op het vliegveld.
    Mijn vader regelde een rondvluchtje en even later zaten we in de lucht. Het vliegtuigje was een vierzitter en laagdekker. Ik denk dat het een Fuji FA 200 van Martinair moet zijn geweest maar weet dat niet zeker. We vlogen naar Harderwijk en draaide daar wat rondjes. Daarna was het weer terug naar Lelystad. Wat ik mij nog kan herinneren was dat de kleur van het water in jachthaven de Knar in Harderwijk beduidend groener was als het water aan de noordkant van de dijk die daar loopt. Waarschijnlijk algen geweest.
    Mijn levendigste herinnering aan mijn luchtdoop was de landing. We kwamen uit het zuidwesten en moesten draaien aan de noordkant van het veld om te landen in tegengestelde richting. Toen de draai ingezet werd deed de piloot het gas dicht en richtte de neus van het toestel naar beneden. Terwijl wij naar beneden gingen, ging mijn haar omhoog. De snelle draai met het gas dicht maakte mij toch wel even nerveus.
    De vliegbeweging werd uiteraard perfect uitgevoerd en de landing was prima.

    Hierna vaak meegevlogen in van alles en nog wat.
    Wildste ritje ooit was een keertje in een Fokker S-11 van het Fokker Four team. Rustigste was met een hete luchtballon. Grootste adrenalinestoot, een parachutesprong.

    Mvg, Boris

  4. #4
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Mathieu en Boris, leuke herinneringen. Zijn er nog foto's genomen? In 1987 mocht je nog wel eens in de cockpit een kijkje nemen. Dat lijkt me nu niet meer mogelijk. Boris, parachute springen is ook luchtvaart. Het lijkt me leuk om je daar te zien vallen of zweven. 'n foto waard. Of het Fokker 4 team op zijn kantje.
    Ik hoop dat jullie andere leden hebben geanimeerd om ook hun verhalen, vliegbewijzen en foto's te tonen. Jrjr.(verderop laat ik zien wat ik met vliegbewijs bedoel.)

  5. #5
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Op 4 juni 1932 trok juffrouw Pons de stoute schoenen aan en kocht een kaartje voor een rondvlucht boven Rotterdam en omstreken. Zij maakte de vlucht in de KLM Fokker FVIIA PH-ADX, een toestel dat al zo'n 3 1/2 jaar rondvloog boven deze aardbol. Het toestel was een hoogdekker, dus zij kon heerlijk onbeperkt uit de raampjes kijken. De passagiere moet het heel spannend hebben gevonden, want het is niet niks als je voor het eerst van je leven de wielen van het vliegtuig, waar je in zit, los ziet komen. Als souvenir kreeg ze een vliegbewijs dat ze heel zuinig bewaarde, want in 2014 bestond het nog en kon ik het kopen.



    Bewijs van een rondje Rotterdam



    Het vliegbewijs uitgegeven door de leider van het vliegveld.



    De PH-ADX komt los coll. J.Prinz

  6. #6
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Eens kijken: mijn eerste vlucht maakte ik toen ik 14 was (7 jaar geleden). Dat was in een paramotor, de Fresh Breeze Xcitor trike. Dat is erg leuk hoor! Ik had met een verloting een vluchtje gewonnen van 20 minuten. Vlakbij mijn woonplaats is een veldje waarop men regelmatig met paramotors vliegt, dus dat was mooi. Het was een prachtige middag in mei, wat een ervaring.



    Mijn eerste echte vastevleugel vliegervaring was deze zomer (er is veel veranderd sinds diezelfde zomer). Ik had een rondvlucht cadeau gekregen voor mijn verjaardag bij Skyservice Netherlands, in wat een Cessna 150 bleek te zijn. Het was op Teuge, ditmaal op een prachtig heldere ochtend in juli. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het was op de dag van nationale rouw over de MH17-ramp. Maar het was immers al lang afgesproken en de bon moest binnen korte tijd verzilverd worden.

    Het was geweldig. Even eng (houden die vleugels het echt). Je voelt jezelf echt hangen aan de lucht, en dankzij wat achtergrond die ik via mijn opleiding krijg, kijk je er toch anders naar. Wel heel leuk! Klein, zo'n 150, ik kon mijn benen nergens kwijt.
    Je kon er een video van laten maken, met zo'n action cam. Heb ik gedaan, ik had tenslotte zelf geen beeldvastleggende apparatuur meegenomen.

  7. #7
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Hardstikke leuke foto's Kaasjager. Precies van die plaatjes en verhalen, die ik aardig vind. Ik zie dat je je eerste vlucht op Teuge hebt gemaakt. Aan dat vliegveld heb ik een aparte herinnering. In 1971 maakte ik mijn eerste solo rondvlucht als leerling vlieger. Rondje Zestienhoven, Hilversum, Teuge Seppe en weer naar Rotterdam. Op Teuge parkeerde ik vlak voor het terras waar allerlei toeristen in het zonnetje zaten. De stoere piloot (moi) stapte nonchalant uit de Piper Cherokee alsof hij al jaren rondvloog. Zette zijn voet op het stepje, stapte mis en ging volop op zijn b.. tot groot vermaak van alle aanwezigen. Dat maakt je wel wat bescheidener.
    Tussen haakjes, met je 21 jaar ben je 4 keer jonger dan ik. Dus je hebt nog veel om naar uit te kijken. Janjr.

  8. #8
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    .... en hier is weer een 'vliegbewijs'. In de zomer van 1926 (en dat is heel lang geleden) kon Mevrouw E.A.M. Kleine Creutz-Lechleitner zich een vliegtochtje boven Amsterdam veroorloven. Dat werd vastgelegd met een certificaatje van de KLM. Mevrouw, geboren in Breda, was toen 41 jaar oud.



    Het bewijs is nu in mijn bezit en moet zeer voorzichtig behandeld worden, want het is zeer fragiel. Ik trek net geen witte handschoen aan als ik het bekijk. Hier zijn opnames van het gebouwtje waar in 1926 de plaatsbewijzen werden verkocht.



    De vlucht werd uitgevoerd met Fokker F7a H-NADF. Wat schets mijn verbazing toen ik, bij het doorbladeren van een familie album, zag dat mijn ouders met precies dezelfde kist een jaar later van Parijs naar Rotterdam waren gevlogen:



    Morgen wat meer daarover. Janjr.

    PS Laat de vlieg ervaring en bewijzen binnenkomen.

  9. #9
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.912

    Standaard

    Ook mijn eerste vlucht was vanaf Teuge, hoewel Hoogeveen voor mij heel wat dichterbij is. De hele familie was op vakantie (bouwvak 1976) op de Veluwe en ook Teuge werd met een bezoekje vereerd. Ter plekke leek een rondvluchtje wel op z'n plaats. M'n broer en ik hebben toen een kwartiertje (vast minder) boven o.a. Deventer gevlogen, waar volgens de piloot opnamen werden gemaakt voor 'Een brug te ver'. Nu heb ik daar eigenlijk niks van kunnen ontdekken vanuit CF172M PH-SMH, maar dat mocht de pret niet drukken. Er is een foto van ons beiden in de kist (vandaar dat ik de regi nog weet), maar het toestel staat niet helemaal op de foto (wat je later als spotter/fotograaf toch wel wilde), dus deze foto wordt gerangschikt als kiekje

    Helaas heb in m'n spottersloopbaan dit toestel nooit teruggezien en dus ook niet geplaat. In 1979 is het verkocht naar Denemarken, waar het nu nog moet rondvliegen. Helaas heb ik tijdens m'n bezoekjes aan dat land de OY-AZE ook nog niet mogen zien...
    Na die tijd heb ik van al m'n vluchten de registratie opgeschreven en met een stopwatch de echte vliegtijden bijgehouden, maar voor m'n eerste vlucht weet ik alleen dat het in de zomer van 1976 was.

    Ik ben bijna alleen maar met 'klein spul' meegeweest, op een enkele B737, A320 en A310 na. Gelukkig staan ook de Friendship en de Fellowship op m'n lijst. OK... dit topic gaat over de eerste vlucht, maar omdat ik het toch heb bijgehouden, hier m'n lijstje van verschillende vliegtuigtypen, waarin ik heb meegevlogen:

    Agusta-Bell 412SP
    Airbus A310
    Airbus A320
    Antonov An-2
    Bell (Dornier) UH-1D
    Boeing 737-200/300/700/800
    Cessna-172 (verschillende versies)
    Cessna-177 (verschillende versies)
    Cessna-414 Chancellor
    Cessna-550 Citation-II
    Fokker F.27-200/500 Friendship
    Fokker F.28-4000 Fellowship
    Gippsland GA8 Airvan
    Hughes-269C
    Let L-200 Morava
    Piper PA-28-181 Archer-II
    Piper PA-28RT-201 Arrow-IV
    Piper PA-31-350 Navajo Chieftain
    SAAB-340B
    Sikorsky S-76A
    Velocity XL-RG
    Vickers V.806 Viscount
    voor een totaal (op moment van schrijven) van 76:30:29 (u:m:s)
    Laatst gewijzigd door Heron; 9 maart 2015 om 00:30

  10. #10

    Standaard







    Leuk idee,en mooi om de verhalen te lezen.
    Mijn Eerste vlucht was meteen een hele mooie nl,Amsterdam/Sint Maarten. (Prinses Juliana International Airport )03/02/1992.vluchtnummer KL787.Is er nog te achterhalen welk toestel het was??(denk Boeing 747-400.).Ik heb alleen maar een foto in de avond kunnen nemen.
    Ook nog meegevlogen Sint-Maarten-Saba,met landing op kortste baan ter wereld.(met Winair DeHavilland DHC-6-300 Twin Otter).(registratie :PJ-WIF.)
    Met vriendelijke groeten,
    Martin KLM.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •