Pagina 3 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 44

Discussie: Eerste vluchten en vliegbewijzen.

  1. #21

    Standaard



    Heren,
    Dank voor uw aanvullingen/informatie.....ik ben nog even in de foto ''gedoken'',en heb even google erop nagezocht.de gevonden bijgesloten foto bevestigd wat ik ook al las op mijn foto(na 2e keer goed kijken).
    INDUS
    PH-BUR
    SELCALCODE BM C(D?)
    Met vriendelijke groeten,
    Martin KLM.

  2. #22

    Standaard

    Martin,

    Je hebt gelijk, dat is een type plaatje wat alleen de laatste jaren is gebruikt.
    Voor die tijd stond de selcalcode er niet bij en was het de registratie met de naam eronder.

    Voor de PH-BUR is de selcalcode BM-CG.

    Met vriendelijke groeten,
    Classic

  3. #23
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Terug naar de vorige eeuw (vind ik altijd leuk om te zeggen). In Juli 1957 maakte mijn zus Betty haar eerste vlucht. Voor de tijd gelijk al een flinke wapper. Zij ging als 'expatriate nursing sister' werken in een hospitaal van een oliemaatschappij op Sumatra, Indonesië. Zij vloog met een Lockheed L749, de PH-TET 'Tilburg'. Zij was (en is nog steeds) erg bang om te vliegen, maar ze moest wel en stond daar wat bibberig op de trap voor het angstige avontuur. Ziet U wat bijzonders aan de foto?:



    Juist! Links naast de trap is onder het vliegtuig een grote bult te zien. Dat was een z.g. speed pack, een grote bak die je met vracht onder een Constellation kon hangen. Ik heb er in werkelijkheid nooit een gezien. Hier hangt er een onder een zusterschip de 'Venlo'.


    Foto KLM

    Ik vraag me af of een Constellation en en volle machine en een zware lading kon meenemen. Zouden ze rekening hebben gehouden met het aantal passagiers? Eén passagier minder, 75 kg vracht meer, of zo iets.

    Hier taxiet de 'Tilburg' op 22 Augustus 1957 op een bewolkt Schiphol voor haar verre reis naar ons vroegere Insulinde:




    Tenslotte nog een foto van de Constellation PH-TET op een ander moment.



    Mooi he? JanJr.

  4. #24
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Mijn zus, die op de topic van 13 maart j.l. nog op de trap voor de Constellation Tilburg op de foto stond, is jammer genoeg vorige week op 83jarige leeftijd overleden. Zij maakte dus even deel van de luchtvaartgeschiedenis.

    Nu even wat anders:
    Het bedrijf Aerwin organiseerde in September 2008 rondvaarten per zeppelin boven Nederland. Het luchtschip was eind augustus aangekomen vanuit Engeland op het vliegkamp Valkenburg. Het behoort toe aan de Deutsche Zeppelin Reederei GmbH en heeft de registratie D-LZNT. Volgens het Algemeen Dagblad is het momenteel de grootste zeppelin ter wereld. Veel vaarten/vluchten werden uitgesteld door weersomstandigheden. Het was één passagier al 5 keer overkomen. Mijn vaart was oorspronkelijk geprogrammeerd voor 6 september, maar werd overgezet naar Woensdag 10 september (vlucht nr. AE8109). Het was rustig weer, tijdens de tussenlandingen hoefde de mast voor het meren niet te worden gebruikt. Slechts één man hield een lijn aan de neus vast. Om het apparaat in balans te houden, mochten twee passagiers tegelijk om en om in- en uitstappen. Tijdens de vaart konden de 12 passagiers ongehinderd van het ene naar het andere open raam lopen. De vlucht boven Rotterdam was magnifiek, het uitzicht schitterend en de belevenis fantastisch. Het was een unieke ervaring, in 2008 in Nederland door maar 700 mensen meegemaakt.



    De Zeppelin NT komt binnen om nieuwe passagiers op te halen



    De Zeppelin D-LZNT ligt aan de mast



    Beauty is in de eye of the beholder

    Ik had gehoopt dat nog meer mensen op dit draadje zouden reageren.
    Kom op, vertel wat over je eerst vlucht, een bijzondere gebeurtenis, een
    leuke rondvlucht o.i.d. Janjr.

  5. #25
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Mijn zus, die op de topic van 13 maart j.l. nog op de trap voor de Constellation Tilburg op de foto stond, is jammer genoeg vorige week op 83jarige leeftijd overleden. Zij maakte dus even deel van de luchtvaartgeschiedenis.

    Nu even wat anders:
    Het bedrijf Aerwin organiseerde in September 2008 rondvaarten per zeppelin boven Nederland. Het luchtschip was eind augustus aangekomen vanuit Engeland op het vliegkamp Valkenburg. Het behoort toe aan de Deutsche Zeppelin Reederei GmbH en heeft de registratie D-LZNT. Volgens het Algemeen Dagblad is het momenteel de grootste zeppelin ter wereld. Veel vaarten/vluchten werden uitgesteld door weersomstandigheden. Het was één passagier al 5 keer overkomen. Mijn vaart was oorspronkelijk geprogrammeerd voor 6 september, maar werd overgezet naar Woensdag 10 september (vlucht nr. AE8109). Het was rustig weer, tijdens de tussenlandingen hoefde de mast voor het meren niet te worden gebruikt. Slechts één man hield een lijn aan de neus vast. Om het apparaat in balans te houden, mochten twee passagiers tegelijk om en om in- en uitstappen. Tijdens de vaart konden de 12 passagiers ongehinderd van het ene naar het andere open raam lopen. De vlucht boven Rotterdam was magnifiek, het uitzicht schitterend en de belevenis fantastisch. Het was een unieke ervaring, in 2008 in Nederland door maar 700 mensen meegemaakt.



    De Zeppelin NT komt binnen om nieuwe passagiers op te halen



    De Zeppelin D-LZNT ligt aan de mast



    Beauty is in de eye of the beholder

    Ik had gehoopt dat nog meer mensen op dit draadje zouden reageren.
    Kom op, vertel wat over je eerst vlucht, een bijzondere gebertenis, een
    leuke rondvlucht o.i.d. Janjr.

  6. #26

    Standaard

    Beste Jan,

    Gecondeelrd met het overlijden van je zus, altijd een trieste zaak een familie lid of goede vriend te verliezen.

    Met vriendelijke groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #27
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard 2 rondvluchten 81 jaar verschil

    Bij het teruglezen van de vorige topics zie ik dat Mathieu zijn condoleances
    heeft aangeboden voor het overlijden van mijn zus Betty. Zeer attent, bedankt.
    Op de verjaardag van die zus, 2 april 2015, (die we net nog met haar konden
    vieren) overleed mevrouw Ina Huisman - Haverkort op 92 jarige leeftijd.
    Toen deze Ina nog maar 12 jaar oud was en nog gewoon haar meisjesnaam
    Haverkort had, maakte zij een rondvlucht boven Schiphol en dat werd beloond
    met het gebruikelijke vliegbewijs:



    Deze rondvlucht werd gemaakt in KLM Fokker F7a PH-ADZ van welk toestel
    ik een fraaie foto opduikelde:



    Onze Ina wist toen nog niet dat ze nog dik 80 jaar te leven had. Net zo min
    als mijn zus Betty die toen ongeveer 2 jaar oud was.

    JanJr.

  8. #28
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard 2 rondvluchten 81 jaar verschil (2)

    81 jaar na Ina's rondvlucht, vond ik dat ik nog één keer in mijn leven het
    luchtruim moest bezoeken. En wel in de goede ouwe Dakota PH-PBA
    'Prinses Amelia'van de DDA. Nog één keer met zo'n ouwe bak naar boven, nog
    één keer binnenin 'de helling op', nog één keer de geur van ouderwetse
    branstof (AVgas?) en olie en nog één keer het mooie geluid van zuigermotoren.
    Alleen al het haperende startgeluid is al muziek. Ik kreeg nog een leuk vlieg
    bewijs, maar ik vond de ticket mooier, dus dien zien we hier:



    De Dakota is knetteroud. Deze is opgebouwd uit 2 delen, de romp is het origineel,
    waar prins Bernhard mee heeft gevlogen, het staartstuk en de vleugels komen van een Zuid Afrikaanse C-47.
    Het originele registratienummer van de Dakota
    van de prins is nog gemonteerd

    Hier een van de vele foto's die ik die dag maakte:


  9. #29

    Standaard

    Prachtig dat je dat nog kunt doen Jan! Voor iemand die vroeger in het "echt" met zulke toestellen gewerkt heeft moet het toch iets speciaals zijn dat men nog steeds met zo'n toestel mee kunt vliegen.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #30

    Standaard

    Tussen de hapjes en borrels door dit topic ook weer tegen gekomen. Sinds de doorstart van het forum eigenlijk niet bekeken dus bij deze even een schopje omhoog.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •