Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 44

Discussie: Eerste vluchten en vliegbewijzen.

  1. #31
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Een rondvlucht in 1934

    Naam: Nieuwe afbeelding (7).jpg
Bekeken: 361
Grootte: 54,0 KB

    In de zomer van 1934 maakte de 36 jarige mevrouw Johanna den Duijtsen-Huijskens uit Dordrecht een rondvlucht vanaf het vliegveld Waalhaven, waarschijnlijk samen met haar 32 jarige man, die ook wel deze kiek gemaakt zal hebben. Op de foto zien we de KLM Fokker F7-3M PH-AFS ‘Specht’ met op de achtergrond de fabriek van Koolhoven. Mijnheer den Duijtsen spendeerde wat extra geld om zijn attractieve foto goed te kunnen bewaren. Zij werd op een luxe manier bewerkt en afgeleverd in een speciaal mapje met als bescherming van binnen wat vloeipapier. Mevr. Den Duijtsen werd 89 jaar en woonde haar hele leven in Dordrecht. Wij zien beiden in 1950 nog even terug op Schiphol.
    Ze waren beiden geïnteresseerd in luchtvaart, want in 1950 maakten ze deel uit van een rondleiding op Schiphol:

    Naam: Nieuwe afbeelding (8).jpg
Bekeken: 384
Grootte: 68,7 KB

    Zij poseerden voor de KLM Dakota PH-TCB (4 en 5 van rechts van de staande personen)
    Zo schrijdt de geschiedenis voort. Jan

  2. #32
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Wat een prachtig draadje weer en het verdient meer respons.

    In 1961 maakte ik, samen met mijn vader, mijn eerste motorvliegreis. Reis wil in dit geval zeggen een rondvlucht vanaf Tessel met een Saab Safir. De Agfa Clack foto zal ik opzoeken. Kort daarna met een Heron van meneer Schröder een rondvlucht boven A'dam gemaakt. Helaas geen foto's gemaakt. Via vliegende relaties (Henk van Ulsen, iirc) kregen we omstreeks 1965 bij de GoZC (Gooise Zweefvliegclub) de gelegenheid om mee te vliegen met een (bemannings)lesvlucht in een Acht vanaf Schiphol. Het waren eindeloze touch-and-go's, hetgeen heden ten dage natuurlijk een no go is geworden, want daar zijn nu simulators voor. Bij de eerste (tussen)landing deed iedereen nog netjes zijn riemen om maar na de zoveelste, bleef iedereen gewoon zitten, staan, lopen en praten. Wederom ondenkbaar nu. Boven de Noordzee zelfs een vrille uitgevoerd, wel met waarschuwing. Daarna niets meer bijgehouden van de motorvluchten, maar hoogtepunten waren de eerste lijnvlucht naar Engeland (DC-9?) en de eerste intercontinentale vlucht met een Lange Acht naar het Midden-Oosten, waarvan ik me nog herinner dat ik het uitzicht op de woestijn met bekende stedennamen (Aleppo!) heel opwindend vond. Als je veel gaat vliegen komt het vliegen je de strot uit en met name het wachten en gehang op vliegvelden. Eén van de "firsts" en zeker de moeite waard was een vlucht met een DC-3 van Calgary naar Edmonton, gezeten naast de echtgenoot van Prinses Margriet. Heel bijzonder was een vlucht door de Grand-Canyon, waarbij de kist onder de bovenrand zakte. Ik kijk nog altijd uit naar mijn eerste waterlanding met de PBY, samen met mijn zoon. De geplande vlucht in juli werd afgelast wegens slecht weer en de financiële situatie ziet er somber uit. Dus ik vrees dat mijn aanbetaling de mist in gaat. Maar we houden goede moed.

    Zweefvliegen is een hoofdstuk apart. De eerste vlucht was 9 apr '61 op H'sum in een Rhönlerche PH-246. Begin van een mooie zweefvliegcarrière met om te beginnen 50 gratis scholierenstarts als voorbereiding voor een glanzende (motor)luchtvaartcarrière. Helaas de keuringsarts op S'berg besliste anders, een min-afwijking betekende destijds einde oefening. Na 48 jaar, 3652 starts en 814,5 h ben ik gestopt, maar het blijft een prachtige hobby.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 26 december 2017 om 19:57

  3. #33
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Naar aanleiding van de Safir foto's in Berts kluis, ben ik gaan graven in mijn fotoarchief (nou ja archief ), want ik wist dat ik ergens de vastlegging had van mijn luchtdoop.
    Gevonden:


    Een SAAB Safir PH-UEE (of PH-UFF?) Plaats: vliegveld EHTX (Tessel), datum: 23 aug '60. 14 Jaar was ik en mijn vader mocht ook mee achterin. Opname met zijn Kodak boxje.

    De zweefvliegdoop was een jaar later met een Ka-4 Rhönlerche PH-246 op EHHV (H'sum)


    Hij vliegt nog. 60 Jaar geleden was hij natuurlijk nog KNVvL geel.

    Adri

  4. #34
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Naar aanleiding van de Safir foto's in Berts kluis, ben ik gaan graven in mijn fotoarchief (nou ja archief ), want ik wist dat ik ergens de vastlegging had van mijn luchtdoop.
    Gevonden:


    Een SAAB Safir PH-UEE (of PH-UFF?) Plaats: vliegveld EHTX (Tessel), datum: 23 aug '60. 14 Jaar was ik en mijn vader mocht ook mee achterin. Opname met zijn Kodak boxje.

    De zweefvliegdoop was een jaar later met een Ka-4 Rhönlerche PH-246 op EHHV (H'sum)


    Hij vliegt nog. 60 Jaar geleden was hij natuurlijk nog KNVvL geel.

    Adri

  5. #35
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Helaas... hier klopt iets niet met de datum.
    PH-UEE S-91A Safir, ongeval op Texel op 28 juli 1960, inschrijving doorgehaald op 15 december 1960. Die was dus behoorlijk kapot.
    PH-UEF S-91A Safir, Inschrijving doorgehaald op 16 augustus 1960, later OO-JEN geworden.
    PH-UFE en UFF waren DH-82A Tiger Moths.

    De gegevens zoals (bijna) altijd komen van Herman Dekkers webstee.

  6. #36

    Standaard

    Naam: RLS, Bremen, sept '60.jpg
Bekeken: 174
Grootte: 211,9 KB
    uit de oude doos...Saab Safir op Bremen, september 1960...met Jaap.
    Hij zou vandaag 80 jaar zijn geworden.

    Trudy

  7. #37
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Eerlijk gezegd weet ik het nu ook niet meer Bert. Dit staat op de achterzijde:

    Naam: Tessel eerste vlucht, Saab Safir. achterzijde.jpg
Bekeken: 177
Grootte: 77,3 KB

    Wat ik zeker weet is dat het beslist 1960 is geweest, want het was een jaar voor de start van mijn zweefvliegcarrière en die begon 9 apr '61.

    Adri

  8. #38
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In dit geval gaat het dus wel op: "Gelukkig hebben we de foto's nog!"

    Alles OK?

  9. #39
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Ik wil natuurlijk geen spelbreker zijn, maar dit draadje zit duidelijk in het verkeerde subforum, te weten 'Luchtoorlog boven Nederland'. Het onderwerp van deze draad heeft niks met de luchtoorlog te maken.
    Dat is al jaren het geval, zo te zien, dus kennelijk vindt niemand het een probleem. Desondanks misschien toch iets voor de moderators om even naar te kijken. Misschien is de draad in z'n geheel te verplaatsen naar een beter geschikt subforum.

    Om dan toch maar even aan te sluiten op de vraag waarmee de draad begon: mijn eerst vlucht was met een Alouette III van de luchtmacht.
    In juni 1976 stond ik op het punt van afzwaaien als dienstplichtig chauffeur/gewondenverzorger bij de 176 ZauCie. Als toetje werd ons peleton gevraagd om voor oefengewonde te spelen tijdens een oefening in West-Brabant. Het laatste onderdeel was gewondentransport per helicopter. Er werd geloot wie van de oefengewonden die eer te beurt zou vallen. Ik was één van de gelukkigen. Voor ik werd ingesnoerd op de brancard, ging ik op m'n buik liggen. De brancard, met mij erop, werd in de Alouette geschoven en ik kon door de glazen neus van het ding vooruit en ook recht naar beneden kijken. Het was een bijzonder gezicht om de grond onder je te zien wegzakken, voor de helicopter in horizontale richting begon te bewegen..
    Alle latere vluchten waren met charter- en lijnvliegtuigen van diverse luchtvaartmaatschappijen. Niet de meest opwindende manier van vliegen..

    Ik heb me voorgenomen om, ijs en weder dienende, volgend jaar een rondvluchtje te maken vanaf Haamstede. De zweefvliegclub daar biedt die mogelijkheid en zweefvliegen lijkt me één van de meer pure vliegervaringen die je kunt opdoen.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 8 december 2021 om 10:51

  10. #40

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Dat is al jaren het geval, zo te zien, dus kennelijk vindt niemand het een probleem. Desondanks misschien toch iets voor de moderators om even naar te kijken. Misschien is de draad in z'n geheel te verplaatsen naar een beter geschikt subforum.
    Bij deze, draadje is verplaatst. O ja, mijn eerste vlucht was in 1987 van Amsterdam naar Londen met een Boeing 757 van British Airways.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 december 2021 om 13:12
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •