Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Discussie: Coconeren en sloop.

  1. #11
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    wow en gewoon met motoren en al naar de schroot

  2. #12

    Standaard

    ik kan me ook nog de ge-"coconeerde" Neptunes op Valkenburg herinneren, het zal rond 1975 zijn geweest (ik was een jaar of 10) - dan hebben de Neptunes daar nog lang gestaan..

  3. #13
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard op de achtergrond bij de S-11 198/K

    Beste Tracker,

    Op de achtergrond (links) bij de foto van de S-11 198/K staat een Harvard; waarschijnlijk de 098/K die later de OO-DAF werd. Is er (of van de 099/K?) nog een goede foto beschikbaar van toen de Harvards buiten gebruik waren gesteld?

    groeten,

    Benno
    Laatst gewijzigd door BennoT6; 25 maart 2015 om 10:17

  4. #14

    Standaard Coconeren en sloop.

    Veel is het niet, maar ik heb de beide Harvards wél op de foto...




    Tracker.

  5. #15

    Standaard

    Een hele late reactie heren.
    Maar vandaag las ik over 4 MLD Neptunes die op Valkenburg in cocoon waren opgeslagen.
    Weet iemand nog welke serienummers die 4 hadden?

    Groeten Pauljos

  6. #16

    Standaard Coconeren en sloop.

    Daar sta je dan in je cocon.
    Verdere plannen, als die er al zijn, ken je niet.

    Meestal liep het matig af, en was het een vorm van voorverpakte slacht op een sloop.

    Maar soms was er een gegadigde die nog iets in een tweede of derde leven zag voor een enkele Neptune.

    Dit is er zo een.

    Als de ventilatie leidingen werden losgekoppeld kon hij worden verreden, want de wielen waren niet mee-gecoconeerd.
    Daar was over nagedacht...

    Deze uitverkoren Neptune staat voor de hangar op Valkenburg om uitgepeld te worden.
    Welke het is weet ik niet.

    Een zeldzame foto, omdat dit maar bij weinigen gebeurde, en dan nog maar één keer in zijn bestaan.

    Het is een vrij vaag 110-cassette negatiefje, reden om twee scan resultaten te plaatsen.







    Tracker.

  7. #17
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Zijn er niet een aantal Neptune's aan Portugal verkocht ?
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  8. #18

    Standaard

    Voor zover ik weet waren de Lockheed P2V5 Neptunes geleverd onder het MDAP programma. Nadat ze uitgefaseerd waren hebben ze eerst nog een flinke beurt bij Aviolanda gekregen en zijn daarna door de USA aan Portugal gegeven.

    Dit geldt niet voor de Lockheed P2V-7B/SP-2H Neptunes die bij de MLD gevlogen hebben.

    Mvg, Boris

  9. #19

    Standaard Coconeren en sloop.

    Dit gaat uiteindelijk over sloop, maar ik moet het even inleiden met een persoonlijke visie.
    Omdat ik zocht naar foto's in de winter voor het topic met die naam kwam ik bij KC 10'nen uit.


    Ik heb niet veel met KC Tienen van de KLU.

    Er zijn er twee van Martinair over genomen, en Martin's boekhouder van toen wrijft zich daar
    nog steeds zeer tevreden over in de handen.

    Persoonlijk lijkt het me een vreselijk duur concept om een paar eigen F 16's zo heel nu en dan van eigen door een eigen DC 10 mee-opgetilde brandstof te voorzien.
    Het 'eigenste' staat me er in tegen; typisch een klus voor Nato In Natoverband, lijkt me.

    Maar het moest zo nodig.
    De Luchtmacht heeft een hele, te lange, lijst met voordelen opgesteld.

    Het meest in het oog lopende argument vond ik:
    "Door gebruik te maken van de mogelijkheid om in de lucht te tanken, hoeven er minder landingen en starts gemaakt te worden.
    Dat is een gunstige ontwikkeling wat betreft geluidshinder, -Ja Ja!-, en dus het milieu".

    Hoe krijgt men de waanzin bij elkaar... Bedenk dat:
    Om de tanker acht uur in de lucht te houden verstookt hij iets minder dan een derde van de aan boord aanwezige brandstof, zuiver en alleen om zichzelf al die tijd op te tillen. Milieu..

    Commercieel betekent dat een aanvaardbaar brandstofverbruik om van A naar B te vliegen, maar dan wel met betalende passagiers.

    Maar als men slechts wat rond hangt in een vastgesteld operatie-gebied om zo nu en dan een paar jets van een paar duizend liter Jet A-1 of JP-4 te voorzien wordt het 'a whole different ballgame'...

    Nee Meneer Berlijn, ik was er tegen.

    Maar er moest ook nog zo nodig een derde KC 10 komen.
    De oude mevrouw had al in een tehuis gezeten, dat maakte haar redelijk goedkoop.
    Maar om haar heel fris en heel fleurig te maken werd er in vijf jaar tijd heel veel geld aan de oude mevrouw besteed.

    Ze kwam uiteindelijk in 2009 in de KLU familie. T 255. Tante 255 als u wilt.
    Van haar diensten werd niet uitputtend gebruik gemaakt omdat achter de ogenschijnlijk geslaagde face lift zo nu en dan toch haar ware leeftijd naar voren kwam.

    In 2014 werd ze de laan uitgestuurd.
    Last in, first out.
    Te oud, te duur, enz. Waar horen we dat meer...

    Ze maakte een laatste hop naar haar laatste bestemming, vastgelegd op Utube.

    Sneu. Naar Newquay in Cornwall.
    Daar worden vliegtuigen gesloopt, ofwel, zachtmoedig ontdaan van alles dat waarde vertegenwoordigt, om later als gans andere producten verder door het leven te gaan.

    Ik ga nog even door met wat Defensie hier van zegt:


    Laatste vlucht DC-10 transporttoestel

    Nieuwsbericht | 11-04-2014 | 13:36
    Het DC-10 transporttoestel van de Koninklijke Luchtmacht is vertrokken voor zijn laatste vlucht. Defensie stoot het vliegtuig af vanwege de grootschalige bezuinigen uit 2011.



    Na een laatste lage pass over thuisbasis Eindhoven vloog de T-255 naar het Engelse Newquay. Daar wordt het vliegtuig ontmanteld. Pogingen van Defensie om het militaire toestel aan een andere luchtmacht te verkopen liepen op niets uit.
    Strategische luchttransportcapaciteit

    Defensie kocht de DC-10 in 2004. Doel was om daarmee haar strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte al over 2 KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was internationaal veel groter dan het aanbod.
    Facelift

    Het voormalige United Airlines toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen om dienst te kunnen doen als militair transportvliegtuig. Kabelwerk, laadvloeren en communicatie- en navigatiesystemen werden aangebracht of gemoderniseerd. Ook de cockpit kreeg een complete facelift.
    Niet voltooid

    Uiteindelijk heeft de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 weinig gevlogen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel in 2011 het besluit om het toestel af te stoten. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt niet voltooid. De luchtmacht beschikt momenteel nog over 2 KDC-10’s en 4 C-130 Hercules transporttoestellen.
    Luchttransportcapaciteit

    Nederland vangt het tekort aan luchttransportcapaciteit op door internationaal nog nauwer samen te werken. Zoals binnen het op Vliegbasis Eindhoven gevestigde European Air Transport Command. In dit succesvolle samenwerkingsverband voeren 5 landen samen luchttransport uit. Commerciële inhuur van luchttransport is een andere optie." einde citaat.

    Mooi sluitend verhaal.
    Men gaat nu nóg nauwer samenwerken met...een club die heel geriefelijk al op Eindhoven zit; komt dat goed uit!

    (Inmiddels is mijn lettertype blijvend veranderd door het plakken hierboven en ik weet niet hoe dat te redresseren. Ik sluit dit daarom af en begin met een volgend deeltje).






  10. #20

    Standaard

    Tracker,

    Op een goede dag moet ik weer eens op reis naar verwegiestan en de vlucht van Schiphol was vroeg, aangezien het wat lastig is om vanuit het hoge noorden op tijd aanwezig te zijn had mijn opdrachtgever een hotel geboekt vlakbij Schiphol waar ik de avond tevoren introk. Aan de bar trof ik een BWK van zo'n KC 10 en die gasten kunnen net zo hard drinken als ze een F-16 voorzien van brandstof. Werd dus gezellig en hij vertelde dat het hele KC 10 verhaal nogal dramatisch was. Ten eerste gaf de crash op Faro al een probleem, dat toestel was al van defensie en zo omgebouwd worden tot KC 10. Toen heeft men snel een andere DC 10 aangeschaft, alleen was die nogal anders dan de 1e die omgebouwd was en hadden piloten verschillende ratings nodig om met beide toestellen te kunnen vliegen! Daarna kwam die T255 dus ook nog eens langs met weer de zelfde problemen. Heeft dus al met al bakken met geld gekost, maar ja, geld van een ander uitgeven is altijd makkelijk.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •