Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: De invloed van Prins Bernhard ?

  1. #1
    Peter_70 Guest

    Question De invloed van Prins Bernhard ?

    Hoi allemaal.

    Laat ik mee eerst even voorstellen;
    Ik ben Peter, ben getrouwd met mijn vrouw, en we wonen in Heemskerk.
    Ik ben gek op techniek en vliegtuigen in het bijzonder.
    Vroeger bestede ik veel te veel tijd aan diverse forums op internet.
    Daar ben ik nu van afgekickt.
    De rede dat ik me hier heb aangemeld is dat ik toch een specifieke vraag heb.
    -------------------------------------------------

    De rede dat Prins Bernhard geen uniform meer mocht dragen is dat hij
    was omgekocht door een Amerikaanse vliegtuig bouwer om er voor te zorgen dat Nederland daar vliegtuigen zou kopen.

    Om welk type, of modellen ging dat eigenlijk ?


    Groetjes,

    Peter

  2. #2
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Dat was de Lockheed affaire , het ging namelijk om de aanschaf van de F 104 Starfighter.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  3. #3

    Standaard

    De 104 werd al bijna uitgefaseerd toen dit speelde.
    Het ging om de verkoop van de Orion aan Nederland. De aankoop is daardoor ook een aantal jaren uitgesteld.

    Hans

  4. #4

    Standaard

    In mijn herinnering ging het niet om de aankoop van één type vliegtuig. Dus heb ik even Wikipedia er op na geslagen. (zoekterm Lockheed-affaire)
    De relatie tussen de prins en Lockheed begint al in 1959 en loopt dus door tot in de jaren 70.
    Groeten Rik

  5. #5
    Peter_70 Guest

    Standaard

    Bedankt,

    Dat stukje in Wikipedia heb ik ook gelezen.
    Een duidelijk antwoord op mijn vraag staat er niet in.
    Helaas veroorzaakt de aard van de zaak dat de mensen die het wel weten hun kaken op elkaar houden.

  6. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter_70 Bekijk bericht
    Dat stukje in Wikipedia heb ik ook gelezen.
    Een duidelijk antwoord op mijn vraag staat er niet in.
    Helaas veroorzaakt de aard van de zaak dat de mensen die het wel weten hun kaken op elkaar houden.
    Beste ´Peter 70´,

    Ik denk dat je te snel conclusies trekt. In de voorgaande reacties zijn twee vliegtuigtypes van Lockheed genoemd als ook de periode waarop de zaak betrekking had. Op hoofdlijnen heb je dus antwoord gekregen op jouw vraag. Als je meer wilt weten dan ´Wikipedia´ dan moet je terug naar het onderzoekrapport uit 1976. Want de zaak is in de periode 1975-1976 uitgebreid onderzocht door een onderzoekscommissie van drie wijze mannen (Donner, Holtrop en Peschar). Zij hebben hun bevindingen schriftelijk gerapporteerd aan de toenmalige minister-president (Den Uyl). En het onderzoeksrapport is openbaar (ik heb het hier in de kast staan en het beslaat 240 pagina´s). Als je werkelijk meer wilt weten dan kan je het rapport zelf ook aanschaffen. Het is antiquarisch nog redelijk goed verkrijgbaar. Het is ook in te zien bij het Nationaal Archief en ook opvraagbaar uit depot bij enkele grote bibliotheken.

    Gerben Tornij
    Amersfoort

  7. #7

    Standaard De invloed van Prins Bernhard ?

    Tja, Gerben,

    Dan geef je een duidelijk en afdoende antwoord op een vraag, en valt er vervolgens een doodse stilte van een half jaar...

    Ik heb een foto van Bernhard gevonden op het net die ik de moeite waard vond om op te slaan.
    Reden voor opslaan was de in mijn ogen wel erg ver gaande ijdeltuiterij van onze voormalige Inspecteur Generaal van de Krijgsmacht.

    Het is de gigantische Leeuw achter zijn hoofd op de Dakota die het hem doet.
    Nooit eerder had ik deze gezien.

    Het onderschrift bij de foto luidde niet meer dan 'Staatsbezoek van het Koninklijk Paar aan Ethiopië in 1969'.

    Omdat dit een topic is dat over hem gaat plaats ik het hier.

    Na een dag zoeken blijkt het iets minder ijdel te zijn dan ik oorspronkelijk dacht.

    Maar ik stel hier toch maar de vraag of het enigszins bekend is hoe het met deze Leeuw-op-Dakota staat?



    Tracker.

  8. #8

    Standaard

    Hallo Tracker,

    Het vliegtuig is van Ethiopian Airlines en toont de Ethiopische leeuw. Heeft dus niets met de Nederlandse leeuw te maken. Ethiopian Airlines had diverse Dakota's rondvliegen met deze beschildering.

    Mvg, Boris

  9. #9
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.929

    Standaard

    Geen half jaar later, maar toch nog een ruime vier en half uur..., maar inderdaad: Boris heeft gelijk.
    Zie ook deze foto van website http://dc3history.org/ethopia.html


  10. #10
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Toch een heel fraaie beschildering!

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •