Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 276

Discussie: PH-XXI - Fokker D.XXI replica

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #11
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Vandaag waren wij hier:



    Deelnemers van het bezoek aan "ATN Aircraft Division" en "Egmond Aircraft Maintenance", begrijpen de betekenis van deze foto.
    Het was een bijzonder interessante dag, waarbij we kennis hebben gemaakt met de bouw van een VLIEGENDE D-XXI. Uitgedrukt in uren is het werk is voor 85% gereed. Wat er nu te zien is bestaat uit een grotendeels gerede vleugel en een onbeklede romp met staartvlakken, maar met instrumentpaneel. Door die kale romp konden we goed zien hoe de details er uitzien. Pronkstuk is een Wright Cyclone met nul (vlieg)uren.
    De sfeer, het materiaalgebruik, het oog voor detail, daar straalt het vakmanschap van af. Daardoor kreeg je ook een klein beetje het gevoel hoe destijds in Amsterdam Noord aan de Papaverweg, de sfeer moet zijn geweest. De oorlogsdreiging was al levensgroot aanwezig en met grote ploegen vakarbeiders werden de G-1's, de T-V's en de D-XXI's aan de "lopende" band geproduceerd.
    Ik vond het een voorrecht om dit te mogen zien en was ook erg blij te horen dat we ons zo netjes hebben gedragen dat er misschien een vervolg inzit.
    Heel bijzonder vond ik de tips en trucs die Jack ons vertelde en die hij had toegepast om bureaucratie en opgeblazen figuren te omzeilen. Je moet dat gehoord hebben om het te geloven.

    Jack en Tom bijzonder bedankt.

    Om toch wat sfeer te creëren nog 2 foto's. Deze hing in de schafthoek en sprak mij bijzonder aan:


    Een schematische weergave van de invasie en de bevrijding van NL. Door Jack gered uit een oude school.

    En deze:


    Een Bücker Jungman, puntgaaf gerestaureerd door ATN.

    Adri

    PS, ik mag mevr. van Egmond natuurlijk niet vergeten te bedanken voor de catering
    Laatst gewijzigd door Breeze; 15 september 2018 om 17:57

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •