Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Vliegveld Bergen

  1. #1
    Brommer Guest

    Standaard Vliegveld Bergen

    Hallo allen

    Ben bij het (her)lezen van Wespennest Leeuwarden, deel 1, 2 en 3 weer op het vliegveld Bergen gestoten. Heb wat rond gegoogled en kan niet echt veel fotomateriaal over dit sateliet vliegveld van het "wespennest" vinden. Bij mijn recente vraag over de toegangsdeur van de Fokker T-V werd het mij duidelijk dat velen van jullie over nogal wat kennis en ook foto's beschikken., dus raadpleeg ik jullie nog eens.

    Alvast bedankt weer
    Jos

  2. #2

    Standaard

    Jos,

    Er is een prachtg boek met heel veel informatie en foto's!
    Het boek heet: "Vliegveld Bergen NH 1938-1940" geschreven door Johan Schuurman, ISBN 90 75440 04 9

    Echt een aanrader, of het nog te koop is weet ik echter niet.

    Chris.

  3. #3
    Brommer Guest

    Standaard

    Bedankt Chris. Ja dat moet ik hebben!
    Jos

  4. #4
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Inderdaad een aanrader

  5. #5

    Standaard

    Het boek is bij de Luchtvaarthobbyshop nog te koop:

    http://www.aviationmegastore.com/?sh...id=0&art=35254

    Als je meer wilt weten rondom de G.1's die op het veld gestationeerd waren, kijk dan op www.fokkerg-1.nl en meld je aan als donateur.

    Groet,
    Jan

  6. #6
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Als je toch gaat shoppen (i.v.m. je vraag over kleuren) http://www.aviationmegastore.com/?sh...id=0&art=54752

    En er zijn wel meer leuke boeken zoek eens op de verschillende schrijf wijzen van D.XXI T.V enz.

  7. #7
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Ben een 2 of 3 jaar geleden op excursie geweest op het voormalige vliegveld Bergen.
    Het was met de stichting Fokker G-1 en de platforms van de hangaars met de rails voor de schuifdeuren was nog aanwezig.
    Bijzonder was ook dat Piet Lok hierbij aanwezig was. Deze oude luchtschutter van een G-1 was voor het eerst na de meidagen weer op Bergen.
    Hij was het ook die uit de G-1 306 met 2e lt Antonie van Ulsen was gesprongen nadat ze door een D-XXI 234 met 1e lt O. Thate boven Nigtevegt met elkaar in botsing waren gekomen.
    De 306 was dus al voor 10 mei gecrashed.
    Piet Lok heeft in de meidagen een aantal oorlogsvluchten gemaakt (o.a. naar de Grebbeberg). Hij had nog nooit met een mitrailleur geschoten en hebben tijdens de eerste oorlogsvlucht dat ding eerst geprobeerd boven het IJsselmeer. Oefenen deden ze alleen maar met pistoolschieten !!!!.
    Was voor mij dan ook een zeer speciale dag. Piet Lok is later een vervent zweefvlieger geworden en is nog steeds geinteresserd in luchtvaart. Pas nog een artikel over de Scheldemusch aan hem doorgemaild.

  8. #8
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Tijd vliegt Meeuw, dat was alweer vier jaar geleden.
    Maar het was inderdaad leuk om eens rond te kijken bij de restanten van het vliegveld, en heel bijzonder om op de platforms te staan en door de platen te tellen uit te rekenen hoe groot het platform nu was.

  9. #9
    Brommer Guest

    Standaard Vliegveld Bergen in Google Earth

    Ja Arjan ik moet maar eens gaan shoppen in de megastore. De winkel zelf is toch op Schiphol? Daar moet ik volgende maand toch zijn, dan kan ik eens even rondneuzen.

    Overigens is het voormalige vliegveld Bergen nog duidelijk op Google Earth te herkennen. Ik weet niet hoe recent de sateliet beelden zijn maar ze zijn geloof ik niet al te oud. Als je de nieuwste versie van Google Earth hebt kun je meestal onderaan op z'n minst het jaar van de foto zien, vaak ook de maand erbij. (Kan helaas hier op mijn werk geen Google Earth gebruiken vanwege de net-werk onveiligheid/mogelijkheid tot uitspioneren door GE)

    Het vliegveld is meteen te herkennen. De al genoemde betonnen platforms waar vroeger de hangaars stonden maar ook, heel opvallend, het z.g. zuid-oostelijke verspreidinggebied uit de Luftwaffe tijd. Is nog hetzelfde gebleven, met de half cirkelvormige taxibaan en meerdere betonnen opstelplaatsen. In tegenstelling tot de dagen van de Me-110's van de IV./NJG 1, groeit er nu tarwe of zo iets in de halve schijf tussen de oude taxibanen. Ook duidelijk zichtbaar, o.a. meerdere Flak- en andere bunkers in het noord-westen en ook zelfs de "bereitschafts" hangaar direct in het westen, aan de oude perimeter taxibaan en het kanaal. Te gek, ik moet dat eens echt gaan bezoeken.

    Groeten
    Jos
    Laatst gewijzigd door Brommer; 20 augustus 2008 om 15:11

  10. #10

    Standaard

    Jos,

    De Megastore is niet op Schiphol zelf maar op het industrie gebied Schiphol-Rijk, tegen Aalsmeer aan, te vinden.
    Dit industrie gebied bevind zich net ten oosten van Schiphol zelf.

    Het adres is:
    Molenweg 249,
    1436 BV Aalsmeerderbrug

    telefoon 020-4460611.

    En dan moet je het stukje Molenweg hebben dat tegen de Kruisweg aan ligt.

    Succes, de shop is zeker een bezoek waard. Ik wordt altijd erg hebberig van de vele boeken die ze hebben. Gelukkig gaat mijn vrouw meestal mee zodat ik geen aankopen doe waar ik later spijt van krijg

    Huub

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •