Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Luchtspel 6 maart 1916 Scheveningen.

  1. #1

    Standaard Luchtspel 6 maart 1916 Scheveningen.

    Op 6 maart 1916 heeft er in Scheveningen een luchtspel plaatsgevonden waarbij ook Koningin Wilhelmina en Prins Hendrik aanwezig waren. Kan iemand mij meer vertellen over dit luchtspel?

    Alvast bedankt!

    Alex

  2. #2
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Militaire rondvlucht 1916

    Ik heb het volgende gevonden:

    Uit Het leven maart 1916

    Koningin Wilhelmina en prins Hendrik bezoeken op 6 maart 1916 een schitterend
    luchtspel op het strand van Scheveningen. Duizenden enthousiaste Nederlanders
    genieten ook van dit evenement.




    De koningin op het strand met wat hoge heren



    Koningin Wilhelmina met de minister van Oorlog staan op het terras van het
    Oranjehotel en kijken in de lucht naar een vliegtuig. maart 1916.

    Janjr

  3. #3

    Standaard

    Hallo Jan,

    Bedankt voor de info. Weet u toevallig ook of er een soort wedstrijd is gehouden? Reden hiervoor is een aankoop die ik gedaan heb. Betreft hier een verrekijker met inscriptie:

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard

    De Militaire Rondvlucht was georganiseerd door de Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, generaal C.J. Snijders,
    die het volk de aviatische vorderingen van de LVA wilde demonstreren, maar bovendien om die vorderingen, op het gebied van navigeren en waarnemen, zelf vast te stellen.

    Op diverse sites is wel wat te vinden over deze "Rondvlucht" want er werd bijvoorbeeld ook de Molenheide (bij Gilze-Rijen) aangedaan.
    Het NMM heeft een penning die ter gelegenheid van deze gebeurtenis is gemaakt en daarop "Verkenningswedvlucht" wordt genoemd (zie ook op jouw aankoop: verk.vlucht).



    Ook Marsethistoria schrijft er over, zie link hieronder op blz. 8.
    http://www.marsethistoria.nl/pdf/Jaa...rs-j26-n03.pdf


    En zo is er hier en daar wel informatie te vinden.

    Groet,
    Ruud.

    P.S. Ik denk dat de naam "luchtspel" gebruikt is vanwege toestellen die daar een soort luchtgevecht dan wel demonstratie hebben gehouden. Hoofdzaak was de rondvlucht.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 15 mei 2015 om 11:13

  5. #5

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Bedankt voor je aanvullende informatie. Beetje bij beetje wordt er meer duidelijk. Denk dat ik hier een uniek kijkertje heh bemachtigd! Erg blij mee!

    Alex

  6. #6
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Ik denk dat het iets meer is dan uniek. Het is een museumstuk in mijn ogen.
    Prachtig. Goed bewaren en als je oud bent aan een luchtvaartmuseum overdragen. JanJr.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •