Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 59

Discussie: Een Marine vlieger gevolgd.

  1. #31

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    De VVO van Jan Toorenaar is voorbij, en de Harvard voorlopig uit beeld voor hem.
    Hij zou er later nog vrij veel mee vliegen in zijn tijd op De Kooy.
    Dat komt nog.

    Nu heb ik nog wat Harvard liggen, behorend tot een andere MLD vlieger.
    Niet helemaal echter een full time vlieger, dat had hij graag gewild.
    Maar een Technische Dienst Officier, geb, 1920, die in de oorlog in Engeland vlieger had willen worden maar wat hem toen niet lukte.

    Hij belandde in het Caraïbisch gebied met een Marine schip en vloog Piper bij de Aeroclub op Curacao.
    (ik tik geen haaltje aan de c van Curacao, omdat er dan de kans is dat mijn typewerk weg springt).

    Zijn naam is Ad Hoppener.
    Eenmaal retour in Holland praatte hij zich slim in een vliegopleiding door zich te presenteren als een TD officier die later als ook-vlieger veel beter zou kunnen oordelen over het wel en wee van zijn vliegtuigen.

    De vliegopleiding kwam herfst '46 en vond plaats op RAF Ouston bij New Castle (upon Tyne, van de Rolls Royce Tyne...).

    Het vliegen in de MLD verliep later niet helemaal zoals hij had gewild.
    In Indië de jaren daarop vloog hij nog nu en dan met een Firefly MK 1 na groot onderhoud.
    Daar hadden de operationele mannen niet zo'n zin in tussen de sorties door tijdens de Politionele acties.

    Nadat we Indië uit gekicked waren werd er door hem op Valkenburg, en ook Nieuw Guinea niet meer echt gevlogen.
    Hij is vorig jaar overleden en had het kort daarvoor hier nog over.
    Zo had hij dolgraag de PBM Mariner gevlogen maar miste er de ervaring voor.

    Hij had zijn trouwe balg-fototoestel niet bij zich in Ouston, maar wel een 8mm opwind Kodakding.
    Hij heeft wat korte series geschoten van het vliegen van anderen op het typisch Engelse veld uit die periode.
    Ouston ligt er nog met min of meer de oorspronkelijke outline van banen; alleen is het Army geworden met opslag van stiekeme dingen.

    De herkenbare hangar en de blokkenwagen -die Caravan heette- van de start-officier doe ik er bij voor het sfeertje.







    De klas leerling vliegers was vaak verplicht langs de grasbaan te vinden als een vorm van scholing.
    Door goed te kijken naar de verrichtingen van de anderen moest men het zich sneller eigen maken.

    Wat het voornamelijk veroorzaakte was een gekwetst ego van de arme sloeber die een duidelijke fout maakte zo voor het front van zijn kritische klasgenoten.

    De snapshots zijn zo als bekend niet van goede kwaliteit.
    Scherper maken leidt tot een wat korrelig beeld.






    Ik zal proberen starten en landen wat af te wisselen.maar of mijn boekhouding in deze helemaal op orde is ga ik afwachten.

    Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 24 juni 2015 om 18:21

  2. #32

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    De Go Around van Harvard FCIT.
















    De opdracht van de instructeur om een doorstart te maken kwam rijkelijk laat...

  3. #33

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    FCIY in de start.

    De camera met krap aan 16 beeldjes per seconde had er moeite mee.













  4. #34

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    De FCIZ komt te hoog binnen.

    Dat kost de Rear Admiral in spé, die aan de knuppel zit, een rondje slappe ale voor de groep langs de kant.
    Maar het geeft ons wel de mogelijkheid iets van de onderkant te zien.









    De FCJA passeert het wisselende groepje kwelgeesten.
    De kist heette mogelijk anders, gezien de vreemde ondergrond voor de registratie.









    Another Circuit-and-bumps day tomorrow.

  5. #35

    Standaard

    Hallo Tracker,

    Ik zat net in mijn nieuwste aanwinst te lezen: B-25C/D/J 'Mitchell' ML-KNIL/RNEIAAF 1942-1945 van Dutch profile.
    Hierin wordt een majoor B.J. Fiedeldij genoemd die in mei 1942 commandant wordt van 18 Squadron. Dit was een Nederlands-Indisch en Australisch eskader dat met de Mitchell vloog vanuit Australië.
    Zou dit wellicht jouw Fiedeldij van het lijstje met nederlandse uitdrukkingen zijn?



    Overigens een leuk boekje met vele interessante foto's.

    Mvg, Boris

  6. #36

    Standaard

    Dat moet haast wel!

    Ik kom later nog met twee 'Berlijnen', maar twee Fiedeldijnen...most unlikely.

    Ik ken de Profiles, veel info.
    Helaas soms foto's te donker afgedrukt door een drukker in het niet helemaal nog voormalig Oostblok.
    Ik kan ze van harte aanbevelen.

    Grt

  7. #37

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    Met de zes films van Hoppener, waaronder deze, was ik al vast aan de slag gegaan met een camera.
    Dat zijn onnoemelijk veel foto's geworden, zie boven.
    Enkel of in strips.

    De enkeltjes Ouston zijn er door.
    Persoonlijk vind ik de stripjes altijd leuk, dus daar komen ze.

    Digitaliseren was onderweg, maar ingehaald door een faillisement...

    Hier nu een start plus de go-around.











  8. #38

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    Hier volgen de hoogvlieger en een start.













  9. #39

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    Een bijna landing als laatste.









    Hier eindigen de circuitjes van vijftig jaar geleden op een toen nog operationeel RAF Ouston, New Castle upon Tyne.


    Tracker.

  10. #40

    Standaard Een Marine vlieger gevolgd.

    Aan de vliegopleiding bij de RAF was in 1946 al een survival cursus van een week verbonden.
    Het stond bekend als de '28 Course'.

    Dat gebeurde op RAF Henlow.
    Hr Hoppener noemde de '28' vrij regelmatig in de gesprekken, maar verder dan het noemen van survival en wat teambuilding ging hij eigenlijk niet.

    Het kan zijn dat hij zich daar buitengewoon heeft vermaakt, hetgeen niet erg in zijn aard lag.
    Of hij heeft geleden onder de grollen van zijn teamgenoten.
    Ik vrees een beetje het laatste.

    De gepensioneerde Kolonel haatte franje en en was zeer strak in de leer geweest.

    De filmbeeldjes gaan meer richting teambuilding.
    Het is een zootje ongeregeld die druk aan het koken zijn op basis van uien.
    Het kooktoestel lijkt heel erg op een jaren veertig hout-gestookte illegale destilleerderij. De Chef van de keuken is een Indische Nederlander.

    Er vinden schijn onthoofdingen plaats, maar de opgeheven bijl is echt...

    Op de laatste plaat is te zien dat iedereen het heeft overleefd.

    Het heeft uiteindelijk met een Harvard vliegopleiding te maken, dus ik voeg het er maar aan toe.







Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •