Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Brewster Buffalo

  1. #1
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard Brewster Buffalo

    De MLM Brewster Buffalo is af
    Bij het Cradle of Aviation Museum (CAM) op Long Island, New York, heeft eerder deze maand de overdracht plaatsgevonden van de aldaar gebouwde Brewster Buffalo replica bestemd voor het Militaire Luchtvaart Museum (MLM) te Soesterberg. De bouw door een ploeg Amerikaanse museumvrijwilligers nam vier jaar in beslag en is gefinancierd door de Stichting Vrienden van het MLM.
    De Brewster is geschilderd in de kleuren van sergeantvlieger "Tub" Bruggink van de toenmalige Indische Militaire Luchtvaart, een van de vier Brewster-vliegers die voor de allerlaatste missie op 7 maart 1942 tegen de Japanse troepen bij Bandoeng werden benoemd tot Ridder in de Militaire Willems Orde.
    Stichting Vrienden MLM-voorzitter Gen.Maj, b.d. F.P. Schulte en initiatiefnemer/project-manager Gerard Casius namen het toestel officieel over. De bouwploeg, allen veteranen van de luchtvaartindustrie op Long Island en gemiddeld flink wat ouder dan 70 jaar, werden geeerd tijdens een informele BBQ-party.

    De Brewster wordt door de Stichting Vrienden MLM gedoneerd aan het Soesterbergse museum en de hoop is om het zo spoedig mogelijk met hulp van de KLu naar Nederland te kunnen vervoeren. Bij het CAM wordt voor het MLM ook gewerkt aan een replica van de Curtiss/Aviolanda P-6 Hawk tweedekker-jager, die over twee jaar gereed zal zijn.
    Tekst en foto: MLM



    maandag 28 juli 2008
    Laatst gewijzigd door Arjan; 29 juli 2008 om 18:51 Reden: Link naar bron toegevoegd

  2. #2
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Goed nieuws! Ik hoop hem snel eens te bekijken.

  3. #3
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Hier nog een aanvulling over de Curtiss/Aviolanda P6

    Heb het nog even nagekeken in het boek van Hogo Hooftman "van Glenn Martins en Mustangs" en daar staat dat er
    een 16-tal in dienst zijn geweest bij de L.A. van de KNIL.

    Er zijn er 7 of 9 rechtstreeks door Amerika geleverd.
    En Aviolanda heeft er nog een 8-tal in licentie gebouwd.

    De registratie was: C.307 t/m/ C.320. (dat zijn er 14)
    Prototype Aviolanda vloog met regie H-1.

    In diverse Amerikaanse literatuur kom je tegen dat het Curtiss Hawks P-6D waren.
    Hier noemt men 8 verkocht en 8 in licentie.

    Ook in het boek "25 jaar Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indi? 1914-1939" van M. van Haselen kapitein-vlieger KNIL
    Uitgave ter gelegenheid van het zilveren jubileum der Militaire Luchtvaart van het KNIL.

    Hier staat op bladz 74 een heel aardige foto met als onderschrift "Linie van 5 Curtiss - Jagers boven spiegelende sawah's".

    Ook de tekst: Met de Curtiss Hawk-jagers deed men in Ned.-Indi? een gelukkige keuze.
    Voor de L.A., voordien steeds ingesteld op Europesche fabrikaat, werd de Curtiss een openbaring, vooral wat betreft doelmatige inrichting, sterkte en veiligheid.
    Er was een bezwaar - en dat deed zich reeds spoedig gevoelen - dat de motor, de Curtiss Conqueror, geen hoogte-motor was.
    Hoewel de Hawk op zeeniveau een bevredigende snelheid kon ontwikkelen, schoot hij in hogere luchtlagen tekort.




  4. #4

    Standaard

    Hoi Meeuw,

    Welkom!
    Prachtig dat de KNIL wat meer aandacht krijgt en het MLM een mooi toestel erbij Hieronder een foto van het instrumenten paneel van de Nederlandse Buffalo.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 13:15

  5. #5
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Zijn deze instrumenten gebruikt voor de Buffelo die naar het MLM komt?
    Ik heb nl gelezen dat er diverse orginele instrumenten inzitten.

  6. #6

    Standaard

    Geweldig nieuws.

    Eindelijk idd.

    Zijn er niet meer plaatjes van?
    Laatst gewijzigd door Flying_Dutchman; 30 juli 2008 om 20:06

  7. #7

    Standaard

    Hoi allemaal,

    Naar aanleiding van deze post kreeg ik van Gerard Casius het vogende bericht:

    Ik zag op je website ook de opmerkingen over de Curtiss P-6. Weer even rechtzetten voor de N'de keer: er waren totaal veertien Hawks in Indi?, acht bij Curtiss gekocht en zes (NIET acht) gebouwd bij Aviolanda.

    Voorts waren de Nederlandse Hawks geen P-6D's. In feite was er geen direct equivalent van "onze" Hawk in het Amerikaanse leger. Hij leek het meeste op de gewone oorspronkelijke P-6, maar die USAAC P-6 is vrijwel direct omgebouwd tot latere versies met Prestone (glycol) koelvloeistof en was dan wat betreft de motor geheel anders. De Indische Hawk, en daarmee ook enkele demo-toestellen voor export, kun je eigenlijk het beste als "Export Hawk" omschrijven en was daarmee vrijwel uniek. Die hadden geen Prestone koeling (dat was in 1929-30 nog niet vrijgegegeven voor export) maar gewoon water, vandaar de grote radiateur en enorme rompneus.

    Groeten,

    Gerard

  8. #8
    Geregistreerd
    28 juli 2008
    Locatie
    Numansdorp
    Berichten
    174

    Standaard

    Gerard zal het best wel weten, hij is een beter deskundige dan ik.
    Toch om met een 14-tal vliegtuigen een oppervlakte groter dan Europa te verdedigen is (denk ik) de Hollandse (of moet ik hier Hollandsche gebruiken) zuinigheid ten top.
    En een licentieproduktie van zes toestellen is ook een aardig aantal geweest voor Aviolanda. Misschien is het enige lichtpuntje hierin wel dat men wat meer ervaring kreeg in metaalbouw.

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik vind het model er erg mooi uit zien, en ben reuze benieuwd wanneer het aan zal komen in het MLM. Minpuntje vind ik wel de kleuren, die hadden M.I. toch beter gekund. De kleuren zijn ten slotte bekend, omdat het USAF kleuren waren. Wie weet ziet het in het echt er al weer heel anders uit...

  10. #10
    Brommer Guest

    Standaard Replica?

    Replica Buffalo betekent dat hij niet kan vliegen niet waar? Jammer wel, zou leuk zijn zo'n Brewster op vliegfeesten te zien en te horen.
    Groeten
    Jos

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •