Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: LZ 127 'Graf Zeppelin' te Waalhaven.

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.318

    Standaard LZ 127 'Graf Zeppelin' te Waalhaven.

    LZ 127 'Graf Zeppelin' te Waalhaven.



    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 4 juni 2015 om 17:21

  2. #2
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Mooie foto Ruud.Past goed in mijn collectie van foto's die ik over die gebeurtenis heb. Ik zal er later meer over schrijven etc., maar eerst even deze te platen:



    Dit is een afbeelding van de poster die werd uitgegeven om publiek te trekken.
    De vlucht van de 'Graf Zeppelin' was van haar thuisbasis Friedrichshafen over noord Duitsland naar het vliegveld Twente waar prins Hendrik (voor de jeugd: de man koningin Wilhelmia) aan boord stapte, daarna over de grote steden in Holland naarRotterdam-Waalhaven:



    Hier komt de zeppelin binnen over de oostzijde van het vliegveld.
    JanJr.

  3. #3

    Standaard LZ 127 'Graf Zeppelin' te Waalhaven.

    Heren, in de filmsnaps-serie van Waalhaven die ik plaatste na de Uiver daar, kwam een vreemd bouwsel voor.
    Ik noemde het de Japanse tempel.

    Ik plaats hem hier nog een keer in de hoop dat het herkenning ervan oplevert.
    Tot dusver heb ik er absoluut niets over kunnen vinden...



    Tracker.

  4. #4
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Even een klein intermezzo van Tracker en we pakken de draad weer op bij de landing van de zeppelin. Voor de landing werde er honderden foto's gemaakt boven Rotterdam, die allemaal een beetje op elkaar lijken. Op het vliegveld stond het ontvangst comité klaar met bloemen en cadeautjes. De bobo's hadden hun speeches ingestudeerd. Alles klaar voor een prachtige ontvangst. Het statige luchtschip landde, de prins stapte uit, Generaal Snijders stapte in, de post werd geladen. Hier één van de brieven die naar Friedrichtshafen is meegevaren:



    Op de achterzijde het stempel van aankomst waarmede werd aangegeven dat het poststuk wel degelijk met LZ 127 is meegegaan:



    Een waardevol stuk dat in de catalogus van 1991 een waarde had van fl. 50,00:



    Op de grond klikte de camera's (veel minder dan nu het geval zou zijn), maar uit de boxjes en de balgcamera's kwamen leuke kiekjes o.a. uit die van de 38 jarige Gerard de Melker en die nu in mijn collectie zitten:



    Er valt nog veel meer over die dag te vertellen. Dat zien we in de nabije toekomst. JanJr.

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    @Tracker: is het misschien een deel van het 'geraamte' wat voor de hangar staat die het meest rechts te zien is, op onderstaande foto van dhr. Prinz?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door J.Prinz Bekijk bericht

  6. #6
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Zeppelin op Waalhaven

    Er waren die dag ontzettend veel mensen naar Waalhaven getrokken. Veel moest en werd georganiseerd. o.a. de medewerkers. Er waren er honderden nodig om de zeppelin aan de grond te houden. Er was geen landingsmast aanwezig op het vaartuig vast te leggen, dus werd het met touwen vastgehouden.



    Eenmaal aan de grond hielpen de helpers de gondel vast te houden. Het waren vrijwilligers die allemaal een armband kregen om ze te onderscheiden van de bezoekers.



    Er waren ook honderden bewakers ingehuurd om de niet betalende mensen buiten het terrein te houden. Dat lukte niet helemaal, zodat veel mensen naar binnen konden piepen.
    Het einde van het feest kwam plotseling. De commandant van de Graf Zeppelin had berichten ontvangen dat het weer slechter zou worden en besloot onmiddellijk te vertrekken. Zonder verdere vertraging steeg het luchtschip op, 2 journalisten, die mee zouden reizen, achterlatend. De bobo's stonden beteuterd te kijken, de speeches konden worden opgeborgen, de champagne was al ingeschonken etc. De zeppelin maakte nog een vlucht laag over het veld en verdween aan de horizon. Janjr.


  7. #7
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Een voorpagina van een krant van een eerdere vlucht boven Nederland ( 1929 )
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 27 december 2017 om 16:52

  8. #8

    Standaard

    Jan, heb je die krant gescanned, of over geschilderd?

  9. #9
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Jan, heb je die krant gescanned, of over geschilderd?
    Het betreft een orginele krant die ik toevalig aantrof tussen een zojuist aangekochte partij militaria.

  10. #10

    Standaard

    Beetje algemeen verhaal. Maar leuke vondst.
    Wie het eens wil lezen, ga naar: Algemeen Handelsblad 14-10-1929. Daar kun je prima inzoomen op de tekst.
    Wie een beetje zoekt komt vele krantenartikels tegen rond deze periode.
    Blijkbaar een gewild onderwerp.


    Mvg, Boris

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •