Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29

Discussie: Nog bestaande Fokker C.V's.

  1. #11
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste Mathieu,

    Ik heb de vraag op een Noors Facebook-pagina gezet. Ik heb zelf een foto van de cockpit, maar weet niet of-ie compleet is.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  2. #12
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste Mathieu

    Ik heb van de conservator van de militaire tentoonstelling, Major Anders Utgård, vernomen dat de cockpit niet compleet is. Hierbij de foto die hij stuurde.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 februari 2019 om 22:05
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  3. #13

    Standaard

    Hoi,

    Dank je voor de navraag Rob. Weet je toevallig ook of er nog cockpit foto's bestaan uit de tijd dat de C.V nog vloog bij de Noren? Zou leuk zijn om te zien of er nu werkelijk veel mist uit de cockpit zoals die nu is.
    In 2006 heb ik foto's genomen van de cockpit van de C.V in Zweden die ik hierbij plaats. Zo op het eerste gezicht was die cockpit veel uitgebreider. Die C.V heeft rond 1962 nog in Nederland gevlogen.

    Groet,

    Mathieu.









    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Ik heb wel een hele lijst (in het Noors) over de uitrusting die in de cockpit zat. Ik moet toegeven dat ik de nederlandse uitdrukkingen niet weet. Ik heb te lang in het buitenland gewoond... Voorin:

    • Snelheidsmeter Smith
    • Hoogtemeter Smith/Pauline
    • Hellingsmeter Aero
    • Kompas Hughes
    • Toerenteller Smith/Delta
    • Klok Jaeger
    • Oliedrukmeter Smith
    • Olietemperatuurmeter Smith

    In de cockpit achter zat een kompas en een hoogtemeter. In 1937 kwam er een nieuw instumentpaneel en toen kwam er ook verlichting. De volgende instrumenten zaten in de cockpit voor:

    • Snelheidsmeter Smith
    • Hoogtemeter Smith/Pauline
    • Krengningsmåler Smith
    • Kompas Husum
    • Toerenteller Delta
    • Klok Jaeger
    • Oliedrukmeter Amyot
    • Olietemperatuurmeter Negretti
    • Hellingsmeter Smith
    • Klimsnelheidsmeter (?) Reid & Sigrist
    • Richtingsgyro
    • Bocht en hellingsmeter Reid & Sigrist
    • Voltmeter
    • Manifold-drukmeter (weet niet wat manifold is...)

    Gegevens via Per-Øivind Skarphol, die nog aan deze kisten heeft gesleuteld! Leeft nog steeds. Bijgaand ook een foto via Knut Erik Hagen van een voor-oorlogse cockpit van een Fokker C.V.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  5. #15
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    "349" had ook een radio: een Telefunken Stat 270 F. Maar die kwam pas in 1939. Niet alle Fokkers hadden een radio. Je kon zien of een Fokker een radio aan boord had als er een ronde sticker met de letter "R" (voor radio) en twee bliksemschichtjes op de romp stonden.
    Laatst gewijzigd door Rob Mulder; 9 juni 2015 om 08:41
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  6. #16

    Standaard

    Pachtig! Dank je Rob, erg interessant. Zo te zien is het instrumenten paneel zoals nu in de 349 wel het orgineele, alleen missen er een paar instrumenten. Overigens is "manifold druk" de druk in het inlaatspruitstuk.
    Hilsen,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Ja, dat klopt. Zo heb ik dat ook begrepen. Overigens mooi scrabble woord: "inlaatspruitstuk".
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  8. #18
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik begrijp dat er nav het verschijnen van mijn C.5 "export" boek nu een aardige discussie is ontstaan. Een opsomming van de nog bestaande machines is dus een gemis. Hoewel er wel in ieder hoofdstuk een vermeling staat van een overlevend toestel was er helaas geen mogelijkheid om een aparte bijlage hier aan te wijden. Helaas was er geen ruimte meer!

    Overigens liggen er in de woestijn van Libie nog minstens twee Ro.1 rompen!

    Groeten,
    Edwin

  9. #19
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste Edwin,

    geen probleem denk ik. Een boek is altijd een compromis. En het is leuk deze foto's te zien.

    Ik heb overigens net 15 boeken besteld, dus die gaan we hier in Noorwegen verkopen.

    En dan verheugen we ons op je komst in oktober.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  10. #20

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Het is een prachtig boek hoor! En ja, keuzes moet men maken anders komt er nooit iets af. Maar toch is het een leuk/interessant draadje geworden zo, ik vind de foto's die Rob plaatste erg interessant. Mag ik uit Rob zijn opmerking opmaken dat jij op bezoek gaat naar Noorwegen? Erg mooi land met een mooie luchtvaart historie. Overigens zitten er onder de C.X welke voor het MLM gebouwd wordt een paar wielen welke afkomstig zijn van een Zwitserse C.V.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •