Pagina 3 van 3 EersteEerste 1 2 3
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29

Discussie: Nog bestaande Fokker C.V's.

  1. #21
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Beste Mathieu,

    Ja we hebben hier in Noorwegen (waar ik al 35 jaar woon) ieder jaar een "Luchtvaart-litteratuur weekend", waar lezingen over het produceren en verkopen van luchtvaartboeken, photoshoptips, copyright, over historische thema's e.d. worden gegeven. We hopen dat Edwin een lezing over het nieuwe boek gaat geven en hoe hij aan de gegevens kwam. De C.V heeft hier ook gevlogen en vandaar de interesse.

    Dan wordt ook het "Noorse Luchtvaartboek van het jaar" gekozen. Die verkiezing heb ik reeds twee keer gewonnen (sinds 2008): de eerste keer met het boek "Junkers for Scandinavia" en de tweede keer (vorig jaar) met het boek "Fornebu Lufthavn" over de voormalige luchthaven van Oslo.

    Leuk feitje wat je daar noemt over de C.X en de wielen.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  2. #22

    Standaard

    Beste Rob,

    Even een zijsprongetje, weet jij toevallig waarom Noorwegen nooit belangstelling gehad heeft voor de G.1? Gezein de uitgestrektheid van Noorwegen zou de G.1 toch een interessante optie geweest zijn.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #23
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Hoi,

    Ja, goede vraag. Ze hebben er wel een aanbieding voor gehad. Ik heb daar correspondentie over gekopieerd voor het boek over de G.1., maar de gegevens werden niet opgenomen. Op 23 juli 1938 deel Bernt Balchen mee dat de Noren net vier Caproni Ca.310 hadden gekocht en dus was de G.1 niet meer interessant. Overigens kan ik ook noemen dat een Noorse militaire piloot proefvluchten met de D.21 heeft gemaakt. Ook die werd niet gekozen. er wordt wel gesproken over een "NA16", maar dat model zegt me niets.
    In de bijlage een fabrieksfoto van de G.1 uit het archief van DNL (Noorse luchtvaartmij.)
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  4. #24
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ja, ik ga inderdaad (op uitnodiging van Rob) een bezoek brengen aan Noorwegen om daar een lezing te verzorgen.

    In september ga ik een lezing geven voor de Vrienden van het Aviodrome, met een iets andere invulling!

    Groeten,
    Edwin

  5. #25
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Wanneer ben je in het Aviodrome? Misschien ben ik dan ook in Nederland.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  6. #26
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Rob,

    NA16 is de voorloper van de North American Yale, later Harvard.
    Fokker was daar voor de oorlog de vertegenwoordiger van in Europa en had er zelf een NA27 aangeschaft (PH-APG)
    Er zijn een hele berg varianten van dit toestel gebouwd.
    Hert toestel is opgenomen in de LVA (997) en in de meidagen gesneuveld.





    Groet, Stef

  7. #27
    Geregistreerd
    21 november 2008
    Locatie
    Noorwegen
    Berichten
    250

    Standaard

    Bedankt voor het interessante antwoord. Weer wat geleerd. Noorwegen kocht overigens de Douglas 8A-5. Die lijkt wel op dit toestel.
    Met vriendelijke groeten,
    Rob Mulder

  8. #28

    Standaard

    Alle foto's zijn weer zichtbaar.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #29

    Standaard

    Hierboven werd gewag gemaakt van "Vrienden van het Aviodrome". Helaas bestaat deze club niet meer. Maar het Aviodrome heeft natuurlijk nog wel vrienden ....

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •