Bedankt voor de reactie Boris. De foto van Manke, die ik opgestuurd heb, is niet helemaal juist. Hij poseerde daar niet voor de XB-24B, maar voor de Northrop HL-10. Dit laatst genoemde toestel was tonnetje rond en het was een wonder dat het überhaupt kon vliegen. Het heeft nauwelijks iets wat je vleugels kunt noemen. Hier een foto van Manke voor de XB-24B (Uit 1975 en niet uit 1973, zoals ik oorspronkelijk aangaf):

Naam: Manke X-24B.jpg
Bekeken: 390
Grootte: 43,8 KB


Zoals men kan zien heeft de X-24B de vlakste onderkant van alle lifting bodies.

Hier twee andere covers in mijn bezit, over 2 vluchten van Mike Love die 12 keer met de X-24B vloog:

Naam: img522.jpg
Bekeken: 369
Grootte: 153,6 KB

Naam: img523.jpg
Bekeken: 406
Grootte: 164,7 KB





Hij maakte de snelste tijd in de X-24B; Mach 1.76. Al deze vluchten werden begeleid door andere toestellen (z.g. chase aircraft) door collega test piloten. Op 1 maart 1976 was het de beurt van Mike Love om zo’n ‘chase’ vlucht uit te voeren. Puur routine. Maar op die dag verloor hij zijn leven. Hij vloog in een RF4C Phantom II, waarmee hij een noodlanding moest maken tengevolge van een technische storing. Hij moest zijn toestel met zijn schietstoel verlaten, maar dat werkte ook al niet. Hij was pas 37 jaar. Hierna een (NASA) foto van Mike Love uit 1975:


Naam: Mike Love 1975.jpg
Bekeken: 358
Grootte: 68,4 KB

De laatste envelop is gewijd aan een vlucht van pilot Francis R. "Dick" Scobee:


Naam: img524.jpg
Bekeken: 389
Grootte: 161,0 KB

Scobee was ook een Vietnam veteraan waarvoor hij o.a. de DFC en Air Medal kreeg. Hij beproefde verschillende types vliegtuigen voordat hij met de X24B vloog, waarop hij slechts 2 vluchten maakte.
Hier poseert hij in 1975 voor lifting body:

Naam: Dick Scobee ret..JPG
Bekeken: 410
Grootte: 108,7 KB

In de 80er jaren werd hij Shuttle astronaut. Zij leven eindigde tragisch. Hij was de bestuurder van de space shuttle ‘Challenger’ die in 1986 vlak na de start explodeerde. JanJr.