Fijn Heron dat je dit een goed topic vindt. Ik ben nu al dagen bezig om dit nieuwe bericht te maken en te verzenden, maar iedere keer als ik op 'voorbeeld van bericht' aantik verdwijnt het hele verhaal van het scherm. Dat is zeer frusterend. Het zal wel aan de leeftijd liggen. Ik probeer het opnieuw.
Marie Marvingt was dus een vrouw die van wanten wist . Zij werd in Frankrijk ‘La fiancée du danger’ (de verloofde van het gevaar) genoemd. Ze excelleerde in sport, beoefende bijna alle denkbare sporten en won daarbij allerlei trofeeën. Ik noem een paar activiteiten die, zeker in die tijd, meestal door mannen werden gedaan, b.v. boksen, schieten, berg klimmen, waterpolo, voetbal. Zij deed ook aan ballonvaren en maakte in 1909 haar eerste solo vlucht. Zij wilde zo graag aan de ‘tour de France’ meedoen, maar dat mocht niet omdat ze vrouw was. Dus fietste ze in 1909 maar achter de tour aan en legde het hele traject af.
Terug naar de luchtvaart! Zij was een geoefende verpleegkundige en operatie assistentie. Haar passie was de vliegtuig ambulance. Zij slaagde er in het interbellum in een organisatie op dat gebied van de grond te krijgen. Tussendoor gaf ze lezingen, schreef over de luchtambulance en deed mee aan vliegshows, o.a. september 1922 op Waalhaven, Rotterdam. Daar werd ze door 2 Franse piloten op de schouders gehesen:

Naam: Nieuwe afbeelding.png
Bekeken: 663
Grootte: 470,2 KB

Dat ze bij 900 vluchten geen ‘kraakjes’ had moet met een korreltje zout worden genomen. Hieronder een foto van haar vliegtuig, een ‘Antoinette’ waarmee ze in de bosjes was beland. Ze kon in ieder geval nog lachen:

Naam: Crash.JPG
Bekeken: 653
Grootte: 150,2 KB

Na de 2e wereld oorlog richtte zij zich vooral op de ontwikkeling van het medisch vervoer van slachtoffers per vliegtuig of helicopter. Al die activiteiten hadden haar al in 1935 de hoogste Franse onderscheiding ‘Chevalier de la Légion d’honneur opgeleverd. Aan het einde van haar leven was ze met 34 medailles de hoogst gedecoreerde Franse vrouw. Ging ze aan het eind van haar leven bij de pakken neerzitten? Welnee. Op haar tachtigste verjaardag, 20 februari 1955, maakte ze nog een supersonisch ritje mee in een McDonnell F-101 ‘Voodoo’. In datzelfde jaar haalde ze nog haar helicopterbrevet op een SNCASO SO-1221 ‘Djinn’Was dat het? Nee, dat was het niet. Het jeugdige ouwetje maakte, 86 jaar oud, een rondrit Nancy – Parijs op de fiets. Dat was heus niet op ’n E-bike. Chapeau voor deze fantastische dame. JanJr.

PS. Eigenwijs als ik ben blijf ik helicopter met een C schrijven. F…. het groene boekje