Pagina 2 van 13 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 126

Discussie: Poststukken, zegels en luchtvaart souvenirs

  1. #11
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Marie Marvingt 2 La fiancée du danger

    Fijn Heron dat je dit een goed topic vindt. Ik ben nu al dagen bezig om dit nieuwe bericht te maken en te verzenden, maar iedere keer als ik op 'voorbeeld van bericht' aantik verdwijnt het hele verhaal van het scherm. Dat is zeer frusterend. Het zal wel aan de leeftijd liggen. Ik probeer het opnieuw.
    Marie Marvingt was dus een vrouw die van wanten wist . Zij werd in Frankrijk ‘La fiancée du danger’ (de verloofde van het gevaar) genoemd. Ze excelleerde in sport, beoefende bijna alle denkbare sporten en won daarbij allerlei trofeeën. Ik noem een paar activiteiten die, zeker in die tijd, meestal door mannen werden gedaan, b.v. boksen, schieten, berg klimmen, waterpolo, voetbal. Zij deed ook aan ballonvaren en maakte in 1909 haar eerste solo vlucht. Zij wilde zo graag aan de ‘tour de France’ meedoen, maar dat mocht niet omdat ze vrouw was. Dus fietste ze in 1909 maar achter de tour aan en legde het hele traject af.
    Terug naar de luchtvaart! Zij was een geoefende verpleegkundige en operatie assistentie. Haar passie was de vliegtuig ambulance. Zij slaagde er in het interbellum in een organisatie op dat gebied van de grond te krijgen. Tussendoor gaf ze lezingen, schreef over de luchtambulance en deed mee aan vliegshows, o.a. september 1922 op Waalhaven, Rotterdam. Daar werd ze door 2 Franse piloten op de schouders gehesen:



    Dat ze bij 900 vluchten geen ‘kraakjes’ had moet met een korreltje zout worden genomen. Hieronder een foto van haar vliegtuig, een ‘Antoinette’ waarmee ze in de bosjes was beland. Ze kon in ieder geval nog lachen:



    Na de 2e wereld oorlog richtte zij zich vooral op de ontwikkeling van het medisch vervoer van slachtoffers per vliegtuig of helicopter. Al die activiteiten hadden haar al in 1935 de hoogste Franse onderscheiding ‘Chevalier de la Légion d’honneur opgeleverd. Aan het einde van haar leven was ze met 34 medailles de hoogst gedecoreerde Franse vrouw. Ging ze aan het eind van haar leven bij de pakken neerzitten? Welnee. Op haar tachtigste verjaardag, 20 februari 1955, maakte ze nog een supersonisch ritje mee in een McDonnell F-101 ‘Voodoo’. In datzelfde jaar haalde ze nog haar helicopterbrevet op een SNCASO SO-1221 ‘Djinn’Was dat het? Nee, dat was het niet. Het jeugdige ouwetje maakte, 86 jaar oud, een rondrit Nancy – Parijs op de fiets. Dat was heus niet op ’n E-bike. Chapeau voor deze fantastische dame. JanJr.

    PS. Eigenwijs als ik ben blijf ik helicopter met een C schrijven. F…. het groene boekje

  2. #12
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Marie Marvingt correctie


    Bovenstaande foto uit het de vorige onderwerp heeft niet de juiste omschrijving. Ik werd op het verkeerde been gezet door onjuiste informatie. Bij nadere beschouwing kan de foto niet op het vliegveld Waalhaven genomen zijn omdat de dit soort gebouwen er niet waren. Ik heb al de kranten uit die tijd doorgelezen maar er werd nergens vermeld dat er Fransen aan de vliegshow in 1922 deelnamen. Wel uitgebreide verhalen van bobo's die hun zegje deden, maar in verhouding weinig info over het vlieggebeuren. Er gebeurden wel ongelukken. Twee Belgen crashten met als gevolg een dode en een zwaar gewonde. JanJr

  3. #13
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Postzegels uit diverse landen

    Leuk, interessant topic! Laat ik mijn steentje bijdragen door een aantal postzegels uit mijn collectie te laten zien.
    Deze zegels hebben allemaal een afbeelding die iets met luchtvaart te maken heeft. Het valt op dat kleine, arme
    landen wel grote, mooie zegels hebben... En hoe trots ze zijn op de luchtvaartgeschiedenis van andere landen

    Goed, ik loop ze door op willekeurige volgorde.

    Hongarije, vier luchtpost zegels uit één serie. Gestempeld maar in prima conditie. Jaar: 1978.


    De eerste zegel laat Louis Blériot zien. Hij vloog op 25 juli 1909 als eerste met een zwaarder-dan-lucht luchtvaartuig
    over het Kanaal.

    Vervolgens zien we Alcock en Brown, met hun Vickers Vimy. In juni 1919 maakten zij daarmee de eerste non-stop
    transatlantische vlucht.

    Als derde wordt A.C. Read in beeld gebracht. Hij vloog ook de Atlantic over, maar dan niet non-stop: hij en zijn
    bemanning maakten zes stops.

    De laatste zegel is een eerbetoon aan het drietal Köhl, Hünefeld en Fitzmaurice. Zij vlogen óók de Atlantische
    Oceaan over, maar dan in de andere richting: van oost naar west. Ze deden dit in 1928 met een Junkers W33.

    Verenigde Staten van Amerika: niet veel bijzonders maar ik vind ze wel aardig om hier te tonen. De getoonde
    mannen zijn wat bekender, dus ga ik er niet verder op in. Ze zijn flink gestempeld overigens...


    Octave Chanute, de Wrights, Sikorsky en Piper: wie kent ze niet?

    Goed, de USSR.


    Eerst een tweetal 'gewone' zegeltjes. Niet veel bijzonders hoor. Het groene dingetje laat slechts een vliegtuig zien,
    het blauwe zegeltje laat zien hoever de USSR al wel gekomen was in 1966. Communicatie en transport, daar bogen ze op.

    De zegel uit 1984 laat zien hoever ze gekomen waren met de Luchtvaart en Ruimtevaart. Van links naar rechts is te
    lezen (via Google Translate): centraal huis van de luchtvaart en ruimtevaart M.V. Frunze. Mikhail Vasilievich Frunze was een militair leider in Rusland, in de jaren 20 van de vorige eeuw.
    Het 'centrale huis' is/was een soort lucht- en ruimtevaartinstituut in Moskou.

    De twee overgebleven zegels gaan over zweefvliegtuigen.
    De eerste laat 'Zweefvliegtuig A-9' zien, dat is dit toestel: link. De tweede geeft type A-15 uit 1960 weer: andere link.

    Er volgt nog meer.
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 3 augustus 2015 om 13:29

  4. #14
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Hallo.

    Ooit was ik een filatelist (tevens handelaar) en numismaat en lid van diverse verenigingen en een genootschap.

    Een aantal landen hebben zegeloplages die in geen verhouding staat tot hun eigenlijke postverkeer (bijv. de Emiraten, eiland landjes in de Pacific, etc.).
    Het is handel en brengt valuta. De zegels van een aantal landen worden dan ook door verzamelaars "plakplaatjes" genoemd.
    Daan, jouw Hongaarse en Russische zegels hebben nooit "gelopen" maar de stempels zijn al in de drukkerij aangebracht.
    Niet belangrijk voor een luchtvaarthobbyist maar wel voor een filatelist. Veel zegels, en poststukken die "maakwerk" worden genoemd,
    zijn niet welkom op filatelistische tentoonstellingen en staan op een zwarte lijst. In mijn tijd tenminste.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 augustus 2015 om 14:07

  5. #15
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Zozo, dat is interessant Ruud! Weer wat geleerd. De Hongaarse zegels zijn wel van erg goede kwaliteit, dat verbaasde me al een beetje.

    Nu wordt het me wel enigzins duidelijk waarom al die kleine, onbetekenende landen zulke grote, mooie zegels hebben.
    Ik heb er nog wel een stel die in de 'maakwerk' categorie zullen vallen, denk ik
    Ik ben geen actief verzamelaar trouwens. Een groot deel van mijn collectie heb ik gekregen van ooms van me. Daarnaast
    stop ik er weleens een zegeltje bij als ik een aardig exemplaar bij de post tegenkom. Dat gebeurt ook weer niet zo vaak...

    Nog een vraagje, Ruud (sorry als we off-topic gaan...): de twee kleine Russische zegels, vallen die ook in de nep-categorie?

  6. #16
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Eerste postvlucht met de 'Postduif

    Fijn Kaasjager je bijdrage aan dit topic. Vooral de Russische zijn interessant want ik lees zo slecht die taal en nu kan ik een naam bij de zegels zetten, die in mijn album zitten. Bedankt. Het vergroten van postzegels vind ik grappig omdat je zo eigenlijk een hele serie afbeeldingen krijgt, die klein een beetje verloren gaan.

    In Augustus 1928 werd er een luchtpost zegel uitgegeven ter herdenking van een retour vlucht naar het toenmalige Nederlands Indië onder leiding van de luitenant vlieger G.Koppen. Er zijn niet veel postzegels verstrekt waar Nederlandse piloten op voorkomen. Hier is er een met het konterfeitsel deze aviateur:



    Om zo’n postzegel te ontwerpen moest natuurlijk eerst een tekening gemaakt worden (Jammer genoeg kan ik de naam van de artiest niet achterhalen):


    Nu terug naar het echte verhaal. Luitenant Koppen had het idee om een snelle postvlucht naar Indie te organiseren. Hij vroeg en kreeg van Fokker een 3 motorig vliegtuig ter beschikking, de VIIA-3M H-NAEA, dat ‘Postduif’ werd gedoopt. En er werd een comité vliegtocht Nederlands-Indië opgericht dat geld voor de kosten doneerde. Ook de KLM werkte mee. Op 1 oktober 1927 vertrok het vliegtuig met aan het stuur Koppen en KLM vlieger G.Frijns. Als bwk ging Elleman mee. Een technicus aan boord was harde noodzaak, want al bij de start kreeg het toestel een klapband, zodat het gelijk al met vertraging vertrok. De vlucht duurde 10 dagen en dat is niet bepaald rap. Zij was echter zeer leerzaam, er werd o.a. een prima beeld gevormd van de landingsmogelijkheden en de faciliteiten onderweg. De meteorologische omstandigheden waren dikwijls niet erg gunstig en men kan zich nauwelijks voorstellen in wat voor condities het vliegtuig zonder drukcabine en met beperkte instrumenten zich dikwijls bevond. JanJr



    De bemanning voor de ‘Postduif’, KLM vlieger Frijns, Luitenant vlieger Koppen en BWK Elleman

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Mooi, Hr. Prinz! Is op de tekening hier niet wat te zien? Het enige wat ik er nu van kan maken, is "april 1928"...


  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Hallo Daan.

    Het is te begrijpen dat sommige landen zich met deze praktijken bezighouden.
    De fabricagekosten zijn slechts peanuts vergeleken met de opgedrukte waarden en het is dus makkelijk verdiend geld.
    Vooral als je bedenkt dat er zegels met flinke hoge waarden worden geproduceerd bij landjes die amper postverkeer hebben.
    Veel van hun uitgaven vind je terug in wat wij "kilowaar" noemden. Pakketten die aan beginnende verzamelaars werden verkocht, veel duplicaten in zo'n pakket.

    Over je kleine russische zegeltjes.
    Het heeft er alle schijn van. Wanneer op de achterzijde de lijmlaag nog aanwezig is weet je het zeker.
    Natuurlijk is het ook mogelijk dat die twee bijvoorbeeld op een 1e dag envelop hebben gezeten en daarna losgeweekt
    maar de stempels maken een machinale indruk en... niet toevallig, allemaal mooie hoekstempels. Per 4 zegels in de drukkerij één stempel meegedrukt.

    Uit onkunde worden ook veel poststukken vernietigd. Ik heb bijv. eens een zegeltje van een buurvrouw gehad waarvan bleek dat hij was losgescheurd
    van "kamppost" uit de 2e wereldoorlog. Het zegeltje was drie stuivers waard maar een belangrijk historisch poststuk was nu vernietigd.

    Groet,
    Ruud.

    P.S. Daan, bij een filatelist zouden enige van je zegels niet in hun verzameling zitten, diverse zijn beschadigd aan hun "tandjes".
    Zie bijv.: US 21c (linksonder), US 36 c (onder het gezicht), Rusland 6 kop. (onderzijde).
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 augustus 2015 om 15:11

  9. #19
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ah, nou, in elk geval bedankt voor de uitleg Ruud

    Van Nederland heb ik niet veel luchtvaartzegels. Maar drie eigenlijk.


    De eerste zegel is ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van Fokker. Een verkeerstoestel uit de beginjaren (F.7?) wordt getoond met op de achtergrond de F.28.

    De andere twee zijn ter gelegenheid van jubilea van de KLM. Die uit '59 vind ik wel aardig.

    Van Engeland heb ik genoeg zegels (veel kerstzegels, veel 'Elizabethjes'), maar slechts één soort luchtvaartzegel:

    Dowding was opperbevelhebber van RAF Fighter Command tijdens de Battle of Britain en in die zin verbonden aan de Hurricane.

  10. #20
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Postzegels

    Ruud Wat betreft de tekening van Koppen. Wat ik ook probeer, ik kan de naam van de tekenaar niet lezen en daar moet ik mee leren leven. Wat betreft de postzegeltjes, ben ik het volkomen met je eens. Postzegels worden niet gemaakt voor porto op post maar praktisch alleen maar filatelisten, wat dus de zegels verlaagt tot stickers, waar veel te veel voor berekend wordt, omdat de nominale waarde aan de fantasie van de posterijen ontspringt.
    Kaasjager. Een aardige set postzegels. Wat zijn de Amerikanen toch een vieze stempelaars. Voor verzamelaars dikwijls een probleem. Ik heb 10 dikke boeken vol met vliegtuig postzegels. Ik ben eigenlijk met verzamelen gestopt. Ik moet er niet aan denken hoe weinig de zegels zullen opbrengen als ik er niet meer ben. Dat kan mij verder niets schelen, want dan is het echt 'de ver van mijn bed show'. Wat ik wel doe is bescheiden luchtpost en curiosa verzamelen, wat gelijk een bruggetje vormt naar het oorspronkelijke onderwerp de 'Koppen' vlucht.
    De volgende 'cover' of FFC kocht ik voor een appel en ei op een lokaal beursje. Het is een vod, maar.....hij is echt met de retourvlucht van de Postduif meegegaan, zo'n 88 jaar geleden, dus een mooi souvenir:



    Er werd extra luchtrecht berekend voor de 1288 brieven en 3054 kaarten die alleen al met de retour vlucht meegingen. En wie kreeg de helft van alle luchtrecht? Juist... de luitenant Koppen.

    In mijn verzameling vond ik het volgende knipsel uit 1960. De vlieger in de cockpit van de Fokker FVII-3M, lekker de frisse lucht:



    De retour vlucht duurde 12 dagen JanJr.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •