Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33

Discussie: "De trein" - wat was de lading precies?

  1. #21

    Standaard

    Ha Jeroen,

    Ik begin je inderdaad beter te begrijpen. Het een sluit het ander niet uit.
    De eis tot overgave van alle D.VII vliegtuigen was gericht aan de Duitse luchtmacht. Zo heette die toen nog niet, maar even voor het gemak tot luchtmacht gedoopt. De vliegtuigen in aanbouw bij Fokker waren nog niet (volledig) betaald. Tenslotte is er voordat de bouw begint ook geld nodig voor de aankoop van materialen enzovoorts.
    Na de wapenstilstand werd de Inter Allied Control Commission ingesteld, die alle Duitse vliegtuigfabrieken moest controleren op wapentuig. Fokker zag sluiting van zijn fabriek aankomen en ging, evenals Dornier-Junkers enzovoorts, naar het buitenland. De vliegtuigen die te Schwerin achterbleven werden vernietigd- de kosten voor de bouw van deze vliegtuigen werd echter gefactureerd aan de IACC. Dit had niets met het artikel uit het Verdrag van Versailles te maken, maar met de bepaling dat Duitsland geen militaire vliegtuigen meer mocht hebben.

    Samenvattend heeft Fokker de wijk genomen naar Nederland om de toekomst van zijn fabriek veilig te stellen en heeft werkkapitaal meegenomen in de vorm van niet afgenomen vliegtuigen die in aanbouw waren voor de Duitse luchtmacht. Dat hij daarbij ook door Duitsland betaalde vliegtuigen meenam, nam de Duitse staat hem niet in dank af. De IACC nam het Fokker niet in dank af, dat hij onder hun toezicht militaire vliegtuigen (die nog niet waren betaald door de Duitse staat) mee had genomen naar Nederland.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  2. #22
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    maar naar wat ik heb vernomen is het tussen de duitse regering en de nederlandse regering gewoon netjes geregeld
    niks geen smokkel mar gewoon netjes door de staat verzorgd transport

    nederland had toendertijd namelijk niet echt een vliegtuig industrie

    mede omdat toen fokker een fabriek wou opsatarten in nederland er gewoon werd gezecht nee daar hebben we geen behoefte aan

    iets waar de nederlandse staat later spijt van kreeg
    en terecht

    hetzelfe is gebeurt met citroen
    die wou een autofabriek beginnen in nederland

    kreeg ook nee was ook dom

    nou vragen we ons toch al jaren af waar de overheid in godsnaam mee bezig is maar dat terzijde

    ik weet flarden van dat verhaal en de vraag is welke flarden er correct zijn en welke niet

    en daarom ben ik lij dat dit forum er is

    mijn kennis is meer gespitst op ontwerpen en bouwen
    daar begin ik ondertussen in de modelbouw wereld een aardige naam op te bouwen

  3. #23

    Standaard

    Misschien moet Citroën wel blij zijn dat ze naar het buitenland zjn gegaan. Met de Nederlandse vliegtuig- en auto-industrie is het allebei niet heel best afgelopen .

    Wat ik altijd heb begrepen is dat de Fokker D.VII vliegtuigen door de geallieerden werden geclaimd. Ik neem aan dat het transport naar Nederland de toenmalige Nederlandse regering aardig in verlegenheid moet hebben gebracht. Vandaar dat ik er vanuit ga dat dit transport niet door de Nederlandse overheid werd gesteund. Ook zie ik geen enkel voordeel voor de toenmalige Duitse regering, dus ik betwijfel of zij hier ook maar iets aanbijgedragen hebben.

  4. #24
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    naar wat mij verteld is is dit wel degelijk door de nederlandse overheid in samewerking met de duitsers geregeld
    nederland was neutraal toen
    dus we hadden geen mot met de duitsers

  5. #25

    Standaard

    In het verlengde van dit draadje: hoeveel geld nam Fokker mee na WO1 aan verdiensten, 30 of 88 miljoen mark?

    Volgens NPO Kennis hield Anthony “30 miljoen mark” over na WO1. Maar in de volgende zeer aanbevolen, gevarieerde documentaire (33 min.) zegt Dierikx letterlijk: “88 miljoen mark”.
    Anthony Fokker gemist? Start met kijken op NPO Start
    (of zou het bruto 88 milj. verdiend zijn, netto 30 milj. overgehouden)
    Het interesseert me omdat het wat zegt over de enorme schaal van productie en winstgevendheid (vlg NPO is 30 milj. mark nu het astronomische bedrag van € 160 milj.; vraagteken bij die factor 5,33)
    Groet, Hans

  6. #26
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    In het verlengde van dit draadje: hoeveel geld nam Fokker mee na WO1 aan verdiensten, 30 of 88 miljoen mark?
    De Duitse Mark was na 1918 niet een lang leven beschoren :

    [IMGA]Naam: wisselkoers.jpg
Bekeken: 160
Grootte: 75,7 KB[/IMGA]

    Middelste rijtje waarde 10.000 Duitse Mark tegen de Gulden

    1923 invoering Rentemark
    1924 invoering Reichsmark

    Het is dus goed mogelijk dat Fokker 88 Miljoen Mark mee heeft genomen, maar als Fokker die niet op tijd heeft ingewisseld heeft hij veel geld verloren.
    Het is dus ook mogelijk dat na 1924 de waarde op 33 miljoen Reichsmark is geschat en niet de Duitse Mark van voor de oorlog

  7. #27

    Standaard

    Dank Pim, dat is ook een aardige invalshoek maar ik denk dat Fokker zeker met al z'n connecties wel wist snel te moeten switchen naar veiligere valuta (de ontwaarding overduidelijk).
    Die 3 knipselkolommen en ook de koersen blijven een puzzel voor me: als in 1918 de gulden 1/3e van de mark was, dan had hij "maar" 10 milj. gulden overgehouden (bij "schatrijk" denk je aan meer).
    Volgens NPO verdiende hij "30 milj mark zijnde € 160 milj." (quote datum 2007 neem ik aan, dus nog veel meer in huidige €); dan zou hij aan zijn 4.000 vliegtuigen € 40.000,-/stuk verdiend hebben: onrealistisch toch.
    Maar Dierikx is toch DE grote expert, hij zegt zelfs driemaal zoveel; heel duidelijk "88 miljoen mark"; waar komt dat vandaan. Heeft iemand een emailadres van Dierickx?

    Dankzij Ronald een serieuze, juridische bron als 2e over "30" verkregen ("acquired a fortune which exceeded 30,000,000 marks, according to his own estimate."); dus weer die 30 milj. mark.
    Blijft sws over de grote vraag hoeveel Euro dat nu zou zijn...

  8. #28
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    Blijft sws over de grote vraag hoeveel Euro dat nu zou zijn...
    10 miljoen gulden 1918 = 74 miljoen euro consumenten prijs index

    10 miljoen gulden 1918 = 960 miljoen euro DOW index 100 jaar 5.5% gemiddeld

    10 miljoen gulden 1918 = grachten panden Amsterdam = 10 miljard euro nu ???

  9. #29

    Standaard

    Dat mag je schatrijk noemen Als de koers van NPO niet deugt maar de 3.168,89 in knipsel wel, dan is 30 milj. mark met gulden/€-index 74,40 dan een winst van € 70,7 milj.; oftewel € 17.682,-/vliegtuig.
    Ik vond in die richting andere bron dat 1 mark 1918 per jan. 2018 € 1,60 zou zijn; dus € 48 milj. winst; € 12.000/vliegtuig (Duitse valuta geschiedenis - no-regime.com)
    Dat laatste lijkt iets realistischer dus ik probeer opnieuw dat knipsel te begrijpen en dat lukt niet - haha. Want hoe staan die 3 kolomgetallen t.o. van elkaar? (of is er geen koersverband)

  10. #30
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hans023 Bekijk bericht
    Want hoe staan die 3 kolomgetallen t.o. van elkaar? (of is er geen koersverband)
    Laat er nu net bij 1918 een typfout in de tabel zitten...

    1918
    10.720.000 Mark
    koers 3168,99 gulden = 10000,00 mark --> 1 mark = 0,316899 gulden
    10.720.000 Mark x 0,316899 = 3.397.050 gulden

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •