Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33

Discussie: "De trein" - wat was de lading precies?

  1. #11
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    naar wat ik heb begrepen van iemand die daar flik wat vanaf weet is dat de douane opracht hadden gekregen het transport te laten passeren
    door de nederlandse overheid
    die dat weer hebben overlegt met de duitsers
    alle D7 toestellen werden ook meteen gekocht door de nederlndse luchtmacht
    en afgebouwd in nederland

    zo is het mij in iedergeval uitgelecht

  2. #12

    Standaard

    Ha Jeroen, anderen,

    De meegebrachte D.VII's zijn niet allemaal door Nederland opgekocht. 20 LVA, 20 MLD, 6 LA-KNIL, 50 Rusland en een paar verdwaalde die links en rechts aan verschillende kopers zijn verkocht.

    Dan stuurde Frits Gerdessen nog een aanvulling:
    36 LVG (B.III) vliegtuigen zijn geïmporteerd door E.J. Ostermann (Persil) en opgeslagen bij Carley op Ede, 11 compleet. Ze zijn later afgebouwd onder leiding van Ing. Bruno Jablonsky en aan Rusland geleverd. Hoe veel LVG B.III Fokker had is me niet duidelijk.
    Zie: Uit de beginjaren van de Vliegtuigbouw in Nederland, door Henri Hegener, in “Het Trimvlak”van 1957, 4 nummers.


    Uiteraard zijn er links en rechts ook LVG's Nederland binnengekomen via andere kanalen. Zie daarvoor o.a. het boek van Rob Mulder (ELTA) en verschillende nummers van Luchtvaartkennis. Ook Herman Dekker heeft op zijn website een overzicht van de import net na WOI geplaatst, waarin de LVG rijkelijk vertegenwoordigd is.

    o/motor betekent inderdaad zonder motor. Niet bekend is of de organiek ingebouwde motoren zijn meegekomen. Waarschijnlijk niet. Fokker bouwde de LVG's in licentie, evenals zijn D.VII gebakjes door anderen in licentie werden gebouwd.

    Lang antwoord, hopelijk kunnen jullie er wat mee.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Fokker bouwde de LVG's in licentie, evenals zijn D.VII gebakjes door anderen in licentie werden gebouwd.
    Dat was iets te snel.. Fokker bouwde de AEG in licentie, niet de LVG..

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Fokker kreeg opdracht om 400 AEG C.IV's te bouwen, daarnaast kreeg Fokker gelegenheid om de AEG G.IV (tweemotorig toestel) te bestuderen.

  5. #15
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Ik had de vraag inmiddels zelf verder onderzocht:

    120 Fokker D.VII
    10 Fokker D.VIII
    80 Fokker C.I (+/-)
    Flink aantal LVG toestellen
    3 V vliegtuigen
    1 M.17
    +/- 400 motoren
    materialen
    Dus ongeveer 240 toestellen over 6 treinen, dat zijn best lange treinen geweest


  6. #16

    Standaard

    Mogelijk is ook een Spin (derde versie) in "de trein" meegekomen (namelijk de in 1912 in Schwerin gebouwde Spin die in 1940 van Amsterdam naar Berlijn ging, later naar Krakau en vandaar naar Nederland en nu in het Aviodroom).

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Dus ongeveer 240 toestellen over 6 treinen, dat zijn best lange treinen geweest
    Zeker. En dan blijft het verhaal over smokkel maar opduiken. Als Weyl het in zijn "The creative years" het juist heeft, dan is alles keurig met exportverklaringen vastgelegd. Ik denk eerder in termen van smeergeld om een paar wissels de goede kant om te zetten!

  8. #18
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    aan het einde van de oorlog werd er door de gealieerden uitlevering geeist van alle fokker D7 toestellen
    inderdaat via een beetje creatief doen met papieren is het gros naar nederland gegaan
    al betrof dat wel de nog niet aan de duitse luchtmacht verkochten toestellen

  9. #19

    Standaard

    De niet aan Duitsland verkochte D.VIIs werden naar Nederland vervoerd?

    Nee:
    1) Voor wie heeft Fokker de D.VII geproduceerd? De opdracht kwam van Duitse hand--> kortom, vrijwel alle D.VIIs zijn voor Duitsland geproduceerd.
    2) Als dat zo zou zijn geweest, zou Fokker niet zijn vervolgd in Duitsland voor het onttrekken van rijksgoederen uit Duitse staat, waardoor hij Duitsland tot medio 1925 niet had hoeven mijden.

    Creatief doen met papieren?

    Nee:
    1) Hooguit wat smeergeld voor beambten om de beperkte treincapaciteit die beschikbaar was uit te breiden;
    2) Waarom zou de Nederlandse staat met een volledig onbetrouwbaar man in zee zijn gegaan? Welk belang zouden ze daarmee hebben?

  10. #20
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    je begrijpt me verkeerd
    er werd betaald bij aflevering per toestel
    en deze toestellen waren nog niet afgeleverd aan de duitsers

    althans zo is het mij uitgelecht

    maar dat kan net zo goed totaal verkeerde informatie geweest zijn

    dat fokker vervolgd werd door de duitse staat dat is nieuw voor mij

    maar het kan best wezen dat dat puur was om aan de enolse en amerikaanse eisers te tonen dat duitsland er niks aan kon doen dat er een partij fokkers in aanbouw weg was

    want duitsland mocht geen fokker D7 toestelen houden dat was een eis van de onvoorwaardelijke overgave

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •