Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: Fokker T.5 radio...

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Fokker T.5 radio...

    Jaja, daar gaan we weer

    De T.5 zou ook radio moeten krijgen. Volgens de beschikbare documentatie moest dit (onder andere) het volgende worden:

    - Telefunken langere golfzender type S 426 F 1/36
    - Telefunken langere golfontvager type E 445 F 1/36

    Nu is er bij mijn weten geen foto van deze radio in T.5 context. Gelukkig zijn de type-aanduidingen dus wel bekend.
    Daar ben ik op het net dan ook op gaan zoeken. Op een gegeven moment kwam ik hierop uit:
    Telef. Datenbl.

    Op het linkje klikken bij de 445 en 426 levert dit document op: http://www.cdvandt.org/Tel-data-Stat1001aF.pdf
    Uit dit document blijkt dat de S426F ook wel de 1001 aF genoemd werd.

    Dit draadje zegt weer dat de 1001 bF aan Nederland geleverd werd:
    FuG 5 aircraft radio - Axis History Forum
    wat niet bepaald in tegenspraak is met voorgaande bronnen. Het zou een verbeterde versie van de FuG 3 en 5 zijn...

    Wat het pdf document zegt, is de dat 1001 bF ook wel de S567F is. Dan komt het volgende document erbij:
    http://www.cdvandt.org/subject%20reference%20dbase.pdf
    en hier rollen de typenummers ook over elkaar heen.

    Conclusie: ik weet het niet meer. Welke radio (zender/ontvanger set) werd er gebruikt of zou er gebruikt gaan worden?
    Bovendien: hoe zag deze eruit? Kan ik ervan uitgaan dat het de radio is van het plaatje uit de Franse bron (bovenstaand)?

    Kan iemand me iets meer vertellen?

    Alvast mijn hartelijke dank!

    Daan

  2. #2
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik redeneer even door. Volgens de Franse bron* is de combinatie S426F/E445F, zoals gebruikt in de T.5,
    hetzelfde als Telefunken Stat. 1001 aF. In deze zelfde bron wordt het verschil tussen de 1001 aF en bF alleen
    gelegd op frequentiebereik, wat suggereert dat de apparatuur er grotendeels hetzelfde uitzag.

    Stukje logica:

    ALS S426F/E445F = 1001aF
    EN
    ALS 1001aF = 1001bF
    DAN
    S426F/E445F = S567F/E502F

    Deze laatste regel vind ik een beetje apart, de typenummers liggen wel wat ver uit elkaar.

    Echter, op de foto uit de Franse bron, is te zien dat zowel zender als ontvanger even breed zijn. Volgens
    Fokker tekening 41033 (Montage Radio Installatie), behorend bij RSM 835, is de uitsparing in de ophanging voor de
    ontvanger echter smaller dan die voor de zender.

    Daarnaast vind ik het Do-24 spoor interessant. Het werk Bordfunkgeräte - Vom Funkensender zum Bordradar**
    spreekt hiervan. Ook in dit werk wordt geen verschil genoemd tussen de 1001 aF en bF, dan alleen het
    frequentiebereik.

    Zou tekening 41033 (breedteverschil tussen zender en ontvanger) dan niet kloppen? Ik denk het niet, want waar in
    het handboek de S426F/E445F genoemd wordt, wordt tegelijk naar 41033 verwezen.

    Mocht iemand een idee krijgen naar aanleiding van het Dornier-spoor, welkom! Mochten we er niet uitkomen,
    dan neem ik aan dat de 1001 aF uiterlijk hetzelfde was als de bF...

    Daan

    *Franse bron: http://www.cdvandt.org/Tel-data-Stat1001aF.pdf
    ** Bordfunkgeräte - Vom Funkensender zum Bordradar: Fritz Trenkle, Bernhard & Graefe Verlag,
    ISBN 3-7637-5289-7

  3. #3
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard


    Hier een plaatje van een fokker radio ontvanger telefunken uit mijn verzameling Was voor de oorlog een favoriete ontvanger .

  4. #4
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Bedankt, willem farman!

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Willem farman, ik heb nog een vraagje: wat staat er allemaal op het typeplaatje van deze ontvanger?
    Afgaande op het formaat moet hij gepast hebben in de T.5 (volgens tekening dan).

  6. #6
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Model: E382bF - Telefunken Deutschland TFK,
    Material Metal case
    Shape Chassis only or for «building in»
    Dimensions (WHD) 346 x 192 x 184 mm / 13.6 x 7.6 x 7.2 inch
    Notes Ausführung: Leichtmetallguß in Hydronaliumkasten (wasserbeständige Aluminium-Magnesium-Legierung). Frequenzbereich: 300 - 600 kHz und 3000 - 6000 kHz.
    Schaltung: 1. Stufe Schirmgitter-HF-Verstärkung, Audion mit induktiver Rückkopplung und 2 Stufen Niederfrequenz, transformatorgekoppelt mit Spezial-End-Pentode.
    Strombedarf: Heizung + 4V/0,49 A; Anodenspannung +100 V/11 mA; Gittervorspannung -1,5 V. Wehrmacht.

  7. #7
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard


  8. #8
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    deze sets zijn ooit aan nederland geleverd zie onderschrift .
    Mijn radioset kwam uit een neergestort vliegtuig dat in Kamp Vugt door de Duitsers gesloopt werd .

  9. #9
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

  10. #10
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Alle vooroorlogse nederlandse Radio,s in vliegtuigen waren bijna altijd uitgerust met NSF
    radio sets
    type VRO en VRZ vliegtuigradio ontvanger en zender types 33 ,27 etc
    Er bestaan voor zover ik weet bina geen verzamelaars van deze sets .
    De Telefunken werd ook ingebouwd en de jaren net voor de oorlog hadden ze ook duitse Fu alleen een enkel set z +o
    Gelukkig heb ik internet explorer net afkunnen zetten removed from windows 10 want ik kon op geen enkele manier op een website schrijven .
    Bedenk wel als je aan windows 10 begint dat je donders goed moet uitkijken waar je mee bezig bent zeker als je net als ik ver over de 80 heen bent !
    Heb zelf een NSF en deze waren perfekt gebouwd net als een RR

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •