Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: Fokker T.5 radio...

  1. #11

    Standaard

    Hi allemaal,

    een interessante discussie.
    Hoewel ik zeker niet alle feiten heb kan ik proberen wat opheldering te verschaffen.
    Allereerst een niet onbelangrijk feit: in tegenstelling tot de meeste ons omringende landen die redelijk gestandaardiseerde radio's hadden, gebruikte de ML/LVA voor ieder vliegtuig bijna een ander type. Weliswaar allemaal van NSF of Telefunken, maar geen twee het zelfde. Dit maakt het dus moeilijk om te generaliseren.
    Wat ik weet over radio types in 1940:
    C5 VR22, later de VR37
    G1 VR27 gepland maar nooit gebruikt, VR5 bij introductie, later VR48
    D21 Telefunken 1005aF, later oof NSF VR69
    8A3N VR69

    Daarnaast is de benaming van sets nogal een chaos.
    FuG (Funk Gerät) was de algemene Wehrmacht aanduiding van een totale radio set (zender, ontvnager, antenne, schakelboxen, stroomvoorziening)
    Telefunken gebruikte eigen typenaanduidingen als S314 en E377 voor Sender en Empfanger (deze twee waren van de FuG3)
    Daarnaast gaven de Wehrmacht onderdelen weer eigen gebruikscodes aan de FuG modules, dus bijv. E4 of S5.
    En vooral voor export gebruikte Telefunken nog de aanduiding 100x voor complete FuG sets, met naar het lijkt de x vaak gelijk aan het FuG nummer. Dus Telefunken 1005 = FuG5 versie.

    Tot zover wat feiten.
    Speurwerk in navolging van Daan levert het volgende op.
    De Telefunken 1001aF wordt genoemd als mogelijk gebruikt in, of bestemd voor de T5. Ik heb hier echter enige twijfels, aangezien dit een civiele radio was. Vooral het HF bereik van 375-750 kHZ kwam niet overeen met de algemeen gebruikte militaire band van 300-600kHz. Telefunken maakte wel een 1001bF met deze aangepaste frequentiebanden voor de Luftwaffe, die het type nimmer in gebruilk nam. Er wordt vermeld dat deze radio in de MLD Do24 vliegboten werd gebruikt (als enigste gebruiker!) en de foto in post #7 laat dit ook zien.
    Ik betwijfel echter ten zeerste of dezelfde radio set door MLD en LVA werd gebruikt; dat zou een ongehoord staaltje van harmonisatie zijn geweest voor die tijd.
    Mijn conclusie - maar onbewezen, dus wellicht fout - is dat het onwaarschijnlijk is dat de T5 de Telefunken 1001aF of 1001bF heeft gebruikt.

    Wat dan wel?
    In ieder geval, naar mijn bescheiden mening, niet de E382bF ontvanger uit Willem's post #3. Dit was het ontvangstdeel van een latere versie van de Duitse FuG5, welke weer een uitontwikkeling was van de FuG3, beide van Telefunken. Het getoonde apparaat werd volgens mij in Duitse toestellen gebruikt, een LVA-versie zou Nederlandse tekst hebben gehad. Beide sets werkten op de lange en korte golf (300-600kHz en 3-6MHz), exact de zelfde banden als gebruikt door de LVA. De Telefunken 1005a was een export-versie van de FuG5 en opereerde alleen in de 3-6MHz band. De FuG3 was de eerste standaard radio van de Luftwaffe rond 1938, de FuG5 werd met name door Küstenfliegergruppen gebruikt, de FuG7 was de volgende radio voor jagers en lichte toestellen en de FuG10 (van Schaub-Lorenz, niet Telefunken) vanaf 1939 het standaard toestel voor bommenwerpers.

    Het is dus aannemelijk dat indien ook voor de T5 een Telefunken set werd gebruikt, dit een afgeleide was van een van bovenstaande radios. Maar zonder verdere type nummers of fotos zal het moeilijk worden te achterhalen welke precies.

    Al met al dus niet het antwoord op de oorspronkelijke vraag, maar hopelijk helpt het toch een beetje. Ben benieuwd of we nog verder komen

    Groeten, Pieter

  2. #12
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Dag Pieter,

    Bedankt voor de uitvoerige verhandeling!

    Zoals al gezegd, gebruikte de T.5 de volgende installaties (althans, volgens het handboek):
    - Telefunken langere golfzender type S 426 F 1/36
    - Telefunken langere golfontvager type E 445 F 1/36

    Dat zijn vrij duidelijke type-aanduidingen. En daarnaast zouden worden ingebouwd:
    - Telefunken 5 m - kortegolfzender met omvormer en modulator
    - Telefunken 5 m - ontvanger

    Bij deze laatste twee items dient een probleem zich aan. Ik heb met dhr. Dörenberg* contact opgenomen,
    hij heeft me ook wat heenwijzingen kunnen geven. Nu is het probleem bij de "5m set" dat er zowel iets gezegd
    wordt over '5 m' en 'kortegolf'. Volgens dhr. Dörenberg klopt dit niet met elkaar: 5m zou wijzen naar
    ultra-kortegolf (10 m is kortegolf).

    Er is in het Aviodrome een drietal schetsen van het rompmiddenstuk, waarin de positie van enkele apparaten
    wordt aangegeven. Ook daar (Schets B) wordt gesproken van een 5m-ontvanger (geplaatst voor het
    instrumentenpaneel van de tweede piloot, dus achter de stoel van de eerste piloot). Schets A laat zien dat
    er bij de radio-installatie ook nog het volgende apparaat aanwezig is: Telefunken Baumuster B463F werk
    no. 77055-36. Zie ook de bijgevoegde afbeelding.

    Over de B463F kon ik niets vinden.

    Wat ik verder geleerd heb: de aanduiding 100x was inderdaad voor volledige sets. De 'Nederlandse' sets
    zouden dus de 1001aF en -bF zijn. Echter, men verschool grote wijzigingen in configuratie onder het simpelweg
    veranderen van één lettertje, dus vermoedelijk kan ik moeilijk stellen dat 1001aF == 1001bF. Terwijl van de
    laatste wel foto's als complete set zijn. Ik deel graag het idee van Pieter dat de Do24 en T.5 niet dezelfde set
    gebruikten, er wordt in de mij beschikbare bronnen ook niets verteld over de LVA, echt puur alleen Do24.

    Waar ben ik dus nog naar op zoek:
    - Foto's van de S426F 1/36 en E445F 1/36
    - Gegevens/foto's van de B463F
    - Inzicht betreffende de 5m/kortegolf installatie

    Wat de ontvanger van Willem betreft: qua formaat zou het kunnen. Uiteraard zal de labeling in het
    Nederlands moeten. Alleen het type is anders... Al zouden we er niet uitkomen, ga ik toch voor deze,
    een snelle Google-search levert goede foto's op en dat is (voor mij althans) al heel wat waard.

    Ik weet zo 1 2 3 niet of er in Crash Aalsmeer tussen de T.5 restanten, nog radio-onderdelen liggen. Van de D.21
    liggen die er in ieder geval wel...

    Ik ben benieuwd wat er volgt Iedereen in elk geval bedankt voor de bijdrage

    Daan


    * Amateur radio pages of Frank N4SPP

  3. #13

    Standaard

    Hi Daan,

    als het je alleen om de maatschetsen en buitenaanzicht te doen is kun je denk ik redelijk op safe spelen door de foto in post #7 van de Telefunken 1001bF te gebruiken.
    Ik geloof nog steeds niet dat een militair vliegtuig de 1001aF zou gebruiken, maar hoewel er geen enkel concreet bewijs voor is zou de 1001bF wel degelijk door meerdere defensieonderdelen kunnen zijn gebruikt. Als ik naar de maattekening in jouw rechter schets kijk en dat vergelijk met de foto van de 1001bF komen die redelijk met mekaar overeen. Gezien de minimale verschillen tussen de 1001aF en 1001bF (aangepaste langegolf frequentiebanden van 375-750 naar 300-600kHz) ga ik er van uit dat dat de vorm, indeling en aanzicht van de twee radios niet deed verschillen. Oftewel ze zagen er het zelfde uit.

    Welke precieze Telefunken modules daar dan in zaten is moeilijker te achterhalen. Theoretisch (voor de 1001bF) waren het de S567F en E502F, maar het kan uiteindelijk makkelijk een ander type zijn geworden na enkele aanpassingen. Ik vrees dat je daar niet snel achter zal komen.

    Dan nog even over de opeens opduikende 5m installatie. Daarover heb ik grote twijfels. 5m golflengte betekent 3.10^8/5 = 60MHz frequentie. Voor zover mij bekend gebruikte niemand die band. De 1001aF/bF, FuG3/5/7 gebruikten wel allemaal de 3-6MHz band, met 6MHz als hoogste frequentie en 0.5m als kortste golflengte. Dus wellicht heeft de tijd de decimale punt opgegeten????

    Groeten, Pieter

  4. #14

    Standaard

    Pieter, dat 5m golflengte 60mc oplevert is me duidelijk.
    Alleen kom ik daar heel anders aan..
    Wat houdt ^8/5 in?

  5. #15

    Standaard

    Ai, iets te snel aangenomen dat iedereen de elektronische basisformules en notaties kent. Excuses.
    Frequentie = lichtsnelheid gedeeld door golflengte = 3 keer 10 tot de macht 8 m/s gedeeld door 5 meter = 3*10^8 / 5 = (mijn te snelle notatie) 3*10^8/5 = 6 keer 10 tot de macht 7 = 60 miljoen = 60 MHz

    Pieter

  6. #16
    Geregistreerd
    28 december 2008
    Locatie
    north scotland
    Berichten
    137
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    IK had een prachtige zender met tjechische plaatjes er op niemand wilde hem overnemen want het was niet DUITS genoeg !!!!
    Groot mijn verbazing toen ik hem schoonmaakte en de plaatjes er af schroefde kwamen op de achterkant allemaal duitse teksten tevoorschijn
    Dat was smullen was de mooiste van mijn collectie was van een Zeppelin !!
    Ik leerde toen alle plaatjes te controleren op duitse teksten .
    Heb een ding geleerd niets is zeker er zijn vele waarheden .
    Als 12 jarig jongetje heb ik in 1944 nov op kamp vught zo een ding uit de restanten getrokken .Veel sukses met zoeken ik heb niets meer alleen Jan Eshuis uit Aalsmeer heeft of had NSF spul en was waarschijnlijk de enige in Nederland
    Bel hem maar hij is nog een jong ventje 79 .heeft heel veel instrumenten en radios en..ook nog een Auster ik had dezelfde mijn eerst was de PH-OTO

  7. #17

    Standaard

    Hallo Daan, ik heb in het verleden contact gehad met de zoon van G. Kroonsberg. Zijn vader heeft op de T5 gevlogen en heeft bijgaande tekening gemaakt van de radioruimte waar hij vroeger zat. Misschien heb je hier iets aan.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 19 juni 2017 om 22:46

  8. #18
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Thumbs up

    Wat kan ik zeggen? Prachtig, bedankt, Amonhorus!

    Willem, mooi verhaal

    Allen, bedankt!

  9. #19

    Standaard

    Hoi Daan. Bijgaand nog een plaatje. Zodat je weet hoe de Nederlandse teksten erop stonden.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 19 juni 2017 om 22:45

  10. #20

    Standaard

    Hi Amonhorus,

    bedankt, dit sluit de discussie meteen af.
    Het is duidelijk - zoals ik verwachtte - dat het niet de 1001aF maar de 1001bF was.
    Wat het meteen tot een curieus/uniek verhaal maakt, want daarmee was de 1001bF een stuk apparatuur dat door KM en ML/LVA werd gebruikt. Dat zie je niet vaak.
    Al met al een hele nuttige discussie, die weer een lacune in mijn radio-overzicht opvult.
    Bedankt voor het starten Daan!
    (En benieuwd hoe het resultaat gaat zijn!).

    Groeten, Pieter

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •