Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Crash Meteor, Utrecht

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard Crash Meteor, Utrecht

    Als nieuwkomer op dit interessante forum (maar niet nieuw in de luchtvaart) heb ik gelijk een vraag.
    In de vijftiger jaren waren voor de bewoners van Rivierenwijk Utrecht de Meteors met hun karakteristieke gehuil van 2 Derwents een alledaagse verschijning, want het circuit van 09-27 van S'berg ging er kennelijk recht overheen. Als jongetje vond ik het geweldig om dat te zien, want er werden af en toe ook wel eens dogfights en aerobatics (maar dat weet ik niet helemaal zeker meer) uitgevoerd boven de stad .
    Tot die dag ergens halverwege de vijftiger jaren, dat het geluid anders was. Eigenlijk ongelofelijk dat ik na 60 jaar nog haarscherp het voorval kan herinneren. Komend uit het NO was er een Meteor in een scherpe daalvlucht die eindigde in een klap en een vuurbal ongeveer waar nu de Beneluxlaan op Kanaleneiland ligt. Er liep toen een weg met wat vrijstaande huizen/villa's vanaf Jongerius naar het ZW. In de tuin van zo'n villa was een grote zwartgeblakerde krater geslagen. De foto stond in de krant en helaas had de vlieger het niet overleefd.
    Mijn vraag is of er ergens een overzicht is van de 52 verongelukte Meteors. Ik begrijp dat het antwoord waarschijnlijk te vinden is in het boek "Alle paarden van Apollo". Bij de uitgever Geromy staat het echter met: Momenteel niet beschikbaar. Staan in dit boek de lotgevallen van alle Meteors, dus inclusief het einde van de onfortuinlijke 52?

  2. #2

    Standaard

    Beste Breeze,
    Op www.boekwinkeltjes.nl staan er in ieder geval 3 complete (4 delen) "Alle paarden van Apollo" te koop, met als ondertitel Een geschiedenis van alle 266 Nederlandse Gloster Meteors. Maar het is niet goedkoop hoor, het begint bij € 99,50.

    Groeten,
    Rik

  3. #3

  4. #4
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Dank beiden voor de info.

  5. #5
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    €49.50 is wel voor de eerste uitgave (1 boek). De tweede uitgave bestaat uit 4 boeken en is dus ook duurder.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Oei 't wordt wel ingewikkkeld (en duur). Is er toevallig iemand in het bezit van dit naslagwerk, die de crash wil opzoeken. Dus een Meteor, neergestort in ZW Utrecht stad, omstreeks 1952-56. De plaats was destijds gemeente Jutphaas iirc.
    Bij voorbaat dank.



    Hier de situatie. Rode cirkel is crashsite, blauw kruis is positie waarnemer.

    De interesse komt voort uit het feit dat een kennis, waarmee ik er laatst over in gesprek kwam, vermoedt dat de vlieger een familielid van hem is geweest.

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Breeze.

    Hoewel in mijn verzameling is het ondoenlijk om in de boeken "Alle paarden van Apollo" naar jouw crash te zoeken. Dat zou veel te veel tijd vergen.
    Vooral deel 1 is vanwege verkeerd gebruik van tabellen erg onoverzichtelijk, gebrek aan ruimte in de zetbreedte heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat teksten in verkeerde kolommen terecht kwamen.
    Ik gebruik eigenlijk alleen de delen 2 en 3 van de 4, daarin staat de levensloop van elk individueel toestel.

    Het is in het computertijdperk ook de enige titel die ik ben tegengekomen met in een tabel de tekst die ik hieronder plaats, zie blauwe tekst.



    Een mogelijkheid is om Coen van den Heuvel te contacten via zijn winkelsite. Het is de eigenaar van de Flash luchtvaartwinkel in Eindhoven.
    Hij heeft boekjes geschreven met als titel "KLu Crash Archief", misschien kun daar je vraag stellen omtrent dit ongeluk.
    Het zou helpen als je kennis in ieder geval de naam van dat familielid geeft, maakt het wat gemakkelijker zoeken.

    Groet,
    Ruud.

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Het is gelukt om de Meteorcrash terug te vinden. Het was echter geen Meteor- maar een Thunderjetcrash. Ik heb 60 jaar lang gedacht dat ik een Meteor naar de grond zag duiken. Dat komt waarschijnlijk omdat boven Utrecht voornamelijk de Meteors van S'berg vlogen en de Thunderjets van Welschap zeldzamer waren.
    De omgekomen piloot was reserve sgt-vlieger C. Rog uit Scheveningen en was geen familie van mijn kennis.



    Toen ik op zoek was naar gegevens van de Ka-6 PH-260, waar "Tracker" ooit in vloog, vond ik in een archiefbank de gedigitaliseerde bestanden van het Utrechts Nieuwsblad van 1893 tot 1967, zie: Archief UN (zie ook opmerking * onderaan).
    Dus dankzij dit forum heb ik een aantal interessante uurtjes doorgebracht op deze krantenwebsite, want de vijftiger jaren was een dynamische tijd op het gebied van de burger- en militaire luchtvaart, maar ook de internationale politiek was heftig.
    En dankzij het onvolprezen "Nederlands Crash-archief" van Herman Dekker, kreeg ik inzicht in een heleboel bijna-aanvaringen met Meteors uit de tijd. Dat wijst op veel jonge honden, vliegend in een kist die voor iedereen vreemd was. De combinatie met een niet geheel betrouwbare motortechniek, heeft helaas ook geresulteerd in veel crashes met veel verlies van mensenlevens, van piloten maar ook van burgers op de grond. De vliegeropleiding leek mij ook niet helemaal kosjer, maar dat werd heftig ontkend door de high brass. Er was daardoor ook veel onrust over die crashes onder de Nederlandse bevolking. Dat kan je mooi lezen in de diverse artikelen in het Utrechts Nieuwsblad.



    En hier zie je dat een Thunderjet een stel Seafuries aan het pesten was, met als gevolg 2 dooien.


    Dit lijkt mij lichtelijk een gebrek aan vliegermanschap en leiderschap.

    Als klein jongetje vond ik toen alles wat vloog prachtig en ik verzamelde en wist alles over de techniek (hoe hard vlogen ze) en volgde alle nieuwe modellen. Aan de zuidkant van S'berg was er een gat in de begroeing en daar kon je de Meteors en later de Hunters, voorbij zien taxiën, meestal met de kap open, op weg naar de kop van de baan. Als de luchthelden naar je zwaaiden dan kon je dag niet meer stuk, zeker als het een Super Sabre van het 32e was.
    Maar ik heb me pas goed gerealiseerd dat er zoveel zijn verongelukt, toen ik in 1967-68 voor m'n nummer als MTO 1,5 jaar op de vlb Ljouwert was gestationeerd. Daar vertelden de oudgedienden dat de mensen bij wijze van spreken aan de baankop stonden te wachten op de volgende klap van een Meteor. De Hunters en de toen aktieve F-104's deden het gelukkig (ietsje) beter.

    Gebruik Soesterberg (doorscrollen naar pagina 5).
    Een andere heftige discussie in de krant ging over boze omwonenden van Soesterberg, die het zat waren dat zonder overleg of inspraak het aantal vliegbewegingen drastisch werd opgevoerd met de daarbij behorende geluidoverlast en het crashgevaar, het was op het hoogtepunt van de koude oorlog. Die loeiende straalbuizen waren niet te harden, vroeger met pruttelende Fokkertjes was het allemaal veel gezelliger. De krant antwoordde bij monde van een ijzervretende luchtmachtwoordvoerder en die stelde: je kan kiezen tussen een beetje meer lawaai of een Rus in de keuken (daar kwam het op neer).


    Hier de nieuwste bommenwerper van Iwan, waarin we moeiteloos een "Beer" herkennen en een discussie over de veronderstelde voorsprong van de Sovjetluchtmacht. Voor het volledige artikel zie: Russische Luchtmacht (doorscrollen naar pagina 9). De Russen hadden naar schatting meer dan twee keer zoveel eerstelijns vliegtuigen dan het westen, 20000 tegen 8000. Er werd wel bij aangetekend dat de kwaliteit van het materiaal in het westen wat beter was. Ik kende de missilegap, maar er is dus ook een bomber- en fightergap geweest. Ongelooflijk hoeveel dollars (en roebels) er toen werd gestoken in de ontwikkeling van nieuwe jagers en bommenwerpers.

    Adri


    * De inhoud van het Utrechts Nieuwsblad is gedigitaliseerd op een voor mij mysterieuze manier. Bij de toelichting staat dit: De doorzoekbare database is elektronisch gegenereerd via OCR-techniek. Maar de gescande krantenpagina's zien er uit als ondeelbare plaatjes, Toch wordt het resultaat van een zoekterm, b.v. "straaljager", aangegeven doordat het betreffende woord in een geel veld oplicht. En die zoekfunktie werkt erg goed.

  9. #9
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Al toerend door vliegtuigongelukkenland, kwam ik nog een website tegen met zo te zien een redelijk volledig overzicht vanaf 1921: Aviation Safety. Met enige moeite kun je selecterend alle bekende en minder bekende crashes terugvinden.

    Door de beschrijving van het krantenartikel kon ik ook vrij nauwkeurig bepalen waar de Thunderjet is neergekomen:



    Volgens het krantenverslag lag de schietstoel in de nabijheid van de inslagkrater. Terugredenerend vond ik het allemaal erg dramatisch. Een jonge reserve-sergeantvlieger, die boven een Utrechtse woonwijk (Oog-in-Al) in moeilijkheden komt, net in onbewoond gebied snel de grond nadert (in mijn herinnering kwam hij onder een hoek van ong. 30° neer) en dan nog kans ziet om de schietstoel te activeren, maar helaas te laat.
    Ik neem aan dat de schietstoel in een Thunderjet nog geen Martin-Baker was met nul snelheid en nul hoogte capaciteit.

    Adri

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze
    Ik neem aan dat de schietstoel in een Thunderjet nog geen Martin-Baker was met nul snelheid en nul hoogte capaciteit.

    Adri
    Hallo Adri,

    Nou, niet echt. De stoel uit in de Thunderjet was van de eerste generatie. En dat waren echt geen nul-nul schietstoelen.
    Volgens internet was de gebruikte stoel voorzien van een soort schietbuis (geweer principe) die de stoel uit het vliegtuig wegschoot. De stoel werd bediend met een hendel die de stoel op scherp zette, en een tweede hendel die het afvuren in werking zette. Het scheiden van de vlieger met zijn stoel ging handmatig. De vlieger moest met de hand zijn riem losmaken, waarbij ook zijn schouderriemen los gingen. Dan moest hij zich uit zijn stoel drukken waarna hij zijn parachute kon openen.
    In de Thunderjet zijn verschillende schietstoelen toegepast. Welk type er in de Nederlandse exemplaren zaten weet ik niet.
    O.a. werd de 10100-13 van Aircraft Mechanics Incorporated gebruikt.
    Bij deze stoel werd aangeraden om boven de 2000 ft te springen. Daaronder was het nodig om de neus van het vliegtuig in opwaartse stand te hebben.
    Voor het afwerpen van het cockpitdak moest er minstens een snelheid van 300 kt zijn. Langzamer gaf geen goede separatie.

    Hierbij nog een bladzijde uit de Republic F-84 Thunderjet Pilot's Flight Operating Manual over het gebruik van de schietstoel.
    Naam: F-84 schietstoel.jpg
Bekeken: 910
Grootte: 177,0 KB

    Mvg, Boris

    P.S. De website Aviation-safety.net ken ik. Ik heb hier wel eens extra informatie aan toegevoegd.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •