Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Beute T.VIIIw in Griekenland

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Beute T.VIIIw in Griekenland

    In mijn verzameling heb ik twee foto's van buitgemaakte Fokker T.VIIIw's in Griekenland. De eerste is de mooiste en de scherpste,
    de tweede is helaas aan de randen en voorgrond onscherp maar is de interessantste omdat hierop meerdere toestellen te zien zijn.
    Volgens mij staan op de tweede foto maar liefst 6 exemplaren van de T.VIIIw en zoveel bij elkaar, dat heb ik nog niet eerder gezien.
    Ik heb twee uitsnedes gemaakt van de toestellen op de achtergrond, links laat 2 toestellen zien en rechts 3.
    De foto's plaats ik ongecorrigeerd dus er zijn wat stofjes zichtbaar, de tweede foto is slechts minimaal opgelicht en vanwege de grootte, ik moest deze hoog scannen,
    heb ik aan de onderzijde wat van de onscherpe voorgrond weggehaald.






    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 29 augustus 2015 om 12:02

  2. #2

    Standaard

    Dat zijn mooie foto's Ruud!
    Jammer dat de registraties op die tweede foto niet zichtbaar zijn. Er komt, zie brochure 25 van Uitgeverij Lanasta, een boek over de Fokker T.VIII-w. Hopelijk staat daar informatie in over de Duitse operationele inzet.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo.

    Ik ben bezig een Stammkennzeichen register van Beute flugzeuge te verzamelen.
    Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de oude LEMB-lijst (Luftwaffe Experten Message Board) die is bijgewerkt tot 8 maart 2014.
    Als ik me goed herinner heb ik mij ooit geregistreerd bij de nieuwe site die deze lijst heeft overgenomen
    maar door andere (drukke) bezigheden afgeleid ben ik de naam vergeten, dus als iemand weet welke dat is...?


    Van de Fokker T.VIIIw heb ik er nu 20 plus een onbekende hoewel hij lijkt op een reeds bestaande.
    Is er iemand die deze lijst zou kunnen aanvullen of misschien verbeteren?
    Er zouden er 28 zijn volgens een bron (ook die ben ik vergeten).

    KD+GB Fokker T.VIIIw - former R-12.
    KD+GG Fokker T.VIIIw/c (WNr. 5636) - former R-37 (Dutch) - later FW-160 in Finnish use.
    KD+GH Fokker T.VIIIw (WNr. 5637) - former R-38 (Dutch) - tested with normal wheels - later FW-161 in Finnish use.
    KD+GI Fokker T.VIIIw.
    KD+GK Fokker T.VIIIw - There was also a Ju.52 with the same Stkz.
    KD+GL Fokker T.VIIIw.
    KD+GM Fokker T.VIIIw.
    KD+GN Fokker T.VIIIw.
    KD+GO Fokker T.VIIIw - There was also a Ju.52 and a North American NAA-57 with the same Stkz.
    KD+GP Fokker T.VIIIw.
    KD+GQ Fokker T.VIIIw (WNr. 5657) - There was also a North American NAA-57 with the same Stkz.
    TD+CA Fokker T.VIIIw (WNr. 5646) - former R-14 (Dutch) - Stab A.Gr.126.
    TD+CB Fokker T.VIIIw (WNr. 5647) - former R-15 (Dutch) - vkz 6I+MH - 1./Kü.Fl.Gr.706.
    TD+CC Fokker T.VIIIw/g (WNr. 5648) - former R-16 (Dutch) - 1./SAGr.126.
    TD+CD Fokker T.VIIIw (WNr. 5649) - former R-17 (Dutch).
    TD+CE Fokker T.VIIIw (WNr. 5650) - former R-18 (Dutch) - vkz 6I+NH - 1./Kü.Fl.Gr.706.
    TD+CG Fokker T.VIIIw (WNr. 5652) - former R-20 (Dutch) - vkz 6I+OH - 1./Kü.Fl.Gr.706.
    TD+CH Fokker T.VIIIw (WNr. 5653) - former R-21 (Dutch) - vkz 6I+PH - 1./Kü.Fl.Gr.706.
    TD+CP Fokker T.VIIIw.
    TD+CQ Fokker T.VIIIw.

    Unknown registration:
    .D+GG Fokker T.8.

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 september 2015 om 14:32

  4. #4

    Standaard

    Kleine aanvulling:

    KD+GQ R-25 gekaapt op 6 mei 1941 vanuit Amsterdam door Steen, Lindeman, Boomsma, Vos, Leegstra en Beelaerts van Blokland

    Leon44

  5. #5
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo.

    Ik ben bezig een Stammkennzeichen register van Beute flugzeuge te verzamelen.
    Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de oude LEMB-lijst (Luftwaffe Experten Message Board) die is bijgewerkt tot 8 maart 2014.
    Als ik me goed herinner heb ik mij ooit geregistreerd bij de nieuwe site die deze lijst heeft overgenomen
    maar door andere (drukke) bezigheden afgeleid ben ik de naam vergeten, dus als iemand weet welke dat is...?

    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Luftwaffe Research Group

    Jaap

  6. #6
    Geregistreerd
    13 februari 2012
    Locatie
    Molenschot
    Berichten
    77

    Standaard

    Beste,

    Ik heb vraagtekens bij onderstaande NAA-57 informatie.

    KD+GO Fokker T.VIIIw - There was also a Ju.52 and a North American NAA-57 with the same Stkz.
    KD+GQ Fokker T.VIIIw (WNr. 5657) - There was also a North American NAA-57 with the same Stkz

    Zover mij bekend waren er alleen (uit deze reeks) de KD+GR, GS, GT, GU en GV.

    Groeten,

    Benno

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    @ Leon44.

    Bedankt voor de aanvulling.

    ---------------------

    @ Jaap Woortman.

    Hartelijk dank voor de link. Door die naam te geven heb ik inmiddels ook mijn inschrijving teruggevonden. Ik kan dus weer eens gaan kijken. Tijd maken dus.

    ---------------------

    @ BennoT6.

    Hieronder wat er in de oude LEMB-lijst staat:

    KD+GO Fokker T.VIIIw
    KD+GO Junkers Ju52/3m (WNr. 6517) - Stab./K.G.z.b.V.2
    KD+GO North American NAA-57 - FFS A/B Schule 61

    KD+GQ Fokker T.VIIIw (WNr.5657)
    KD+GQ North American NAA-57

    KD+GR North American NAA-57 - FFS A/B 61
    KD+GS North American NAA-57 - 4./NAG102 - FFS A/B 61
    KD+GT North American NAA-57 - FFS A/B 61 - JFVS 2
    KD+GU North American NAA-57 - FFS A/B 61
    KD+GV North American NAA-57 - FFS A/B 61

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 september 2015 om 20:40

  8. #8

    Standaard

    Die lijst is nog wel eens te completeren. Sowieso wordt er aan een T.VIIIw boek gewerkt. Ik heb nog wat leuke foto's die ik graag wil delen. In verband met de grootte op 72dpi.

  9. #9

    Standaard

    Een tweede, waarschijnlijk augustus 1940:

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo allen.

    @ Jan.
    Mooie foto's, dank voor het plaatsen.

    Ik hoop dat de schrijvers van het boek over de T.VIIIw ook het boek "Die deutsche Luftwaffe in Griechenland im II. Weltkrieg 1941-1945" van Byron Tesapsides hebben gelezen.
    Wat hij bijvoorbeeld schrijft over Aufklärungsgruppe 126 (See) is zeer interessant. In het boek worden de toestellen trouwens T.VIIIW G2 dan wel T.8W G2 genoemd.
    Veel van zijn teksten zijn integraal overgenomen uit duitse documenten.

    Inmiddels heb ik uit dat boek twee nieuwe registraties van de T.VIIIw gevonden:
    TD+CF (5651).
    DI+MH (in het boek is het cijfer één gebruikt maar ik denk dat het wel een i zal moeten zijn).
    De MH had op 11.01.42 een rompbreuk en had 50% schade.

    Een interessant deel van een alinea vind ik onderstaande:
    02.02.42.
    Zahl der Fokker Gr. 126: Gemischtbau 10, Ganzmetall 1.
    Nachschub: Gemischtbau 3, Ganzmetal 7.
    Bei E-Stelle Travemünde: 2 (Abgabe an LZGr.See ist verfügt).
    Ferner: 1 Totalverlust, 1 nach England entführt.

    Dat zijn er dus al 25 in totaal.
    Men had dus twee versies ter beschikking, Gemischtbau en Ganzmetal. Dat vind ik opmerkelijk.
    Het "nach England entführt" geeft de verschillen tussen de Nederlanders en de Duitsers goed weer.

    Nog een interessant stukje tekst:
    Die T.8 W G2 Fokker hatten (ex holländische Produktion) die K.Nr. 5644-5653 und 5658-5668.
    5649, 5652, 5653, 5658, 5660, 5662, 5663, 5664, 5665, 5667 und 5668 wurden Sommer 1942 für die Entnahme von Ersatzteilen in Phaliron ausgeschlachtet.
    Nach den Ermittlungen von Bjorn Hafsten entsprachen:
    5646 (TD+CA), 5647 (TD+CB), 5648 (TD+CC), 5649 (TD+CD), 5650 (TD+CE), 5651 (TD+CF), 5652 (TD+CG), 5653 (TD+CH), ab mitte 1942 durch Arados 196 ersetzt.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 22 september 2015 om 11:07

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •