Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Wout Kleppe

  1. #11
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.301

    Standaard

    Hallo Tracker.

    De twee foto's van de "verstaagde twin nav trainers" zijn van een Focke Wulf Weihe. Aangezien Wout Kleppe ze heeft gemaakt zal het wel een Nederlandse Weihe zijn. En die zijn nogal zeldzaam. Misschien geven de uniformen op de foto's het antwoord.

    Groet,
    Ruud.

  2. #12
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ik denk dat niet alle foto's door Wout Kleppe zijn gemaakt aangezien de foto van de Do 29 onder de brug van Dordrecht een bekende is.
    Maar voor de rest prachtige foto's .
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  3. #13

    Standaard Wout Kleppe

    Sorry, het was niet zo zeer de Anson, maar de tweemotorige met lijn-motoren en een stijl van de romp naar de lage vleugel, die ik niet ken.
    Grotere scan is in de maak.

    Eerst een bijzonder kiekje van een varende D0 24, X-33, als sleep.

    De grotere versie gaat naar het Dornier topic, maar ik plaats hem ook hier omdat het naar mijn gevoel een dubbel-afdruk is.
    Een misprint.

    De X-33 wordt naar Aviodiepen gesleept, het laatste stukje naar de fabriek, denk ik.
    Hij is al voorzien van oranje driehoeken, wat iets zegt over de datum?

    Het bijzondere aan deze foto is dat er een ander negatief mee is afgedrukt van een blik omhoog langs een stenen schoorsteen naar het zwerk, waar een Do 24 vliegt.

    Het voelt een beetje als een filatelist die een fout lijntje ontdekt in overigens doodnormale postzegel.

    De scan is ongecorrigeerd; de foto's zijn tamelijk flets.








    Tracker.

  4. #14
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Ik kijk uit naar de komende foto's, fijn dat u ze wilt delen Tracker! Ook fijn dat dhr. Kleppe ze heeft nagelaten...!

    Daan

  5. #15

    Standaard

    De Weihe, FW 58 B2 had ik inmiddels ook ontdekt.
    De typische op-z'n-kop V-motor, Argus van de Storch was de verrader..

    Ik kende de Weihe alleen als zweefvliegtuig...

  6. #16

    Standaard Wout Kleppe

    Even een paar dia's tussendoor en dan terug naar het zwart-wit tijdperk.

    Helaas zijn het er maar zes.
    De laatste twee had ik al geplaatst onder Roosevelt Roads en Hato.

    De eerste twee gaan naar Hato en Koninginnedag van weleer.
    Hato levert bij nader inzien niets op met de zoekfunctie.
    Neptune 212 levert wél de gevraagde Hato's op; hoe dat nou weer te onthouden...

    De middelste twee, een terugkerende formatie, moet ik nog inruimen.




    Tracker.
    Laatst gewijzigd door Tracker "Jaap de Moor"; 25 november 2015 om 00:00

  7. #17

    Standaard

    Ik blijf nog zitten met een paar nieuwe D 21 foto's van Wout.

    Omdat ik moeite had met het vinden van eerdere D 21's op de site, zal ik een nieuw topic aanmaken.

    "Fokker D 21's op De Kooy, '39-'40, gezien door Wout Kleppe."

    Tracker.

  8. #18

    Standaard Wout Kleppe

    Er is nog een kiekje van de Fokker F VIIa 3M. de 801.

    Die had ik al geplaatst onder De Kooy van voor 1940.
    Een echt afgebakend topic over deze F VII is er niet; reden om hem hier ook nog maar te plaatsen.

    Mijn insteek bij deze foto is Technisch Onderhoud, en dan zit je goed bij Kleppe.

    Het militaire apparaat had de 801 t/m de 803 aangeschaft
    Het lijkt alsof MLD en LVA er beurtelings mee vlogen, maar zeker weet ik dat niet.

    Eerst maar eens de foto van Wout, gevolgd door een NIMH 801.








    De 801 hier op De Kooy wordt klaar gemaakt voor een trip naar het Zuiden, wat bijna de enig mogelijke koers is vanuit De Kooy naar de rest van het land.
    Het is een mooie voorjaarsdag, zonnig, en de MLD zal er voor zorgen dat het de vlieger qua zicht aan niets zal ontbreken.

    De middenruit staat wat achterover, maar verder mooi aerodynamisch héél plat in de wind.
    De linker en rechter zijruit sluiten daar wat hoekig op aan en laten aan de achterzijde een flinke opening.

    Dat betekent dat de vlieger een vrijwel onbeperkt zicht heeft naar bakboord- en stuurboorddwars.
    Het is wel zo dat daar in de regel niet heel veel te zien is, omdat het vliegen voornamelijk in voorwaartse richting plaats vindt.

    Het hele windshieldgebeuren is aan de beurt om insectenloos de reis aan te vangen.
    De vliegtuigmaker-glazenwasser der eerste klasse heeft een mooie trap bij zich met behoorlijk kleine wieltjes om over het gras van De Kooy -ik ken het in de praktijk- voortgetrokken te worden.
    Verder is de hoogte van de trap voor het werken aan de cockpitruiten erg ontoereikend.

    En hier vindt iets plaats, technisch onhandig, waar ik van gruw.

    Er is aan beide zijden van de romp een plat uitsteeksel, waarvan ik de functie niet ken.
    Maar het kán zijn dat het als werk-opstapje bedoeld is.
    De rechter hand moet zich dan ergens aan de bovenrand van het windshield klemmen om stabiel overeind te blijven.
    We zien dat 's mans rechter voet nog een beetje zoekende is naar een steunpunt.

    Daar is niets mis mee, ware het niet dat vlak boven het opstap uitsteeksel de hefboom van het hoogteroer naar buiten komt...

    Er is niet heel veel technisch inzicht voor nodig om te bedenken dat zelfs bij een geringe misstap van de glazenier er véél schade kan ontstaan aan de hefboom ter plaatse, aan kabels en kabelspanners, en aan hoogteroer bedienings hefboom armpjes!

    Met Koninklijke Marine kistjes aan de voeten kan een kleine aanraking zelfs ongemerkt plaats vinden, met als gevolg dat halverwege Kamp Zeist het hoogteroer wat slap begint aan te voelen.





    De vlieger, die -geprezen zij de halve zijruiten- , naar buiten kan leunen met het hoofd, ziet een deel van de staalkabeltuigage slap in de wind hangen.

    Hij schrikt, krijgt het beduidend warmer in zijn leren pak met jas en brengt met grote koelbloedigheid de 801 aan de grond.
    Het hoogteroer begon al een beetje scheluw te trekken...

    Nee!, hém zullen ze later niet aantreffen in het ongevallen register van Herman Dekker.

    Het plaatje van de Postduif toont de opstelling nog eens duidelijk.
    Een ongeluk zit zo wel in een klein hoekje.
    Een open uitnodiging aan Murphy's Law...



    Er is veel verbeterd sinds 1927.
    Maar uitgebannen? Nee, helaas niet.

    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •