Pagina 3 van 8 EersteEerste 1 2 3 4 5 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 79

Discussie: Nieuwe oogst Fokkers.

  1. #21
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Omdat er al zeer veel gediscussieerd is over posities van toestellen op Waalhaven laat ik mijn voornemen varen om er hier weer over te beginnen.
    Dit omdat ik zelfs ging twijfelen over de posities die in boeken werd aangegeven bij enige foto's na drie boeken over Waalhaven opnieuw te hebben doorgenomen.
    Daarom beperk ik me nu tot de positie van de '312' op mijn laatst geplaatste foto, genomen van linksachter.


    De foto van de '312' bij #17 geplaatst trok op eBay mijn aandacht vanwege het feit dat er een gebouw op te zien was dat ik nog niet eerder op foto's van dit toestel had gezien, dus is het logisch dat ik naar dat gebouw ging zoeken. In mijn commentaar bij de foto, inmiddels mijn eigendom, gaf ik aan dat ik dit niet de oostzijde van de (haven) Waalhaven vond, dat blijkt het echter toch te zijn en wel een gebiedje net buiten het vliegveld.

    Mijn foto laat een opstelplaats tussen de Charloische Hooge Dijk en de oostelijke oever van de haven zien. Dat komt door het zichtbare gebouw dat ik niet kende en waarvan ik de locatie heb gevonden, nl. op de eerste dam (wordt dat nog wel strekdam genoemd als het zo breed is?) noordelijk gerekend vanaf de ingang van het vliegveld, nog wel vóór de drie separate opstelplaatsen waar de '312' ook heeft gestaan (volgens het bijschrift van een luchtfoto). Op de plattegrond van "G-1 deel 2" op blz. 157 zie je dat daar twee zwarte blokken staan. Op de plattegrond op blz. 119 zijn het twee rode blokken. Eén daarvan is het gebouw dat op mijn foto te zien is. De gebouwen zijn ook te zien aan de linkerzijde van een luchtfoto op blz. 111 van het genoemde boek waar ook de opstelplaats te zien is, nog zonder toestel(len), ergens bij de samenvoeging van de treinsporen en de weg langs de oever of aan de andere kant van het spoor, het grote grasveld vóór de Charloise Hooge Dijk.

    Het interessante is dat Karel Mallan die opstelplaats al eens heeft ingetekend in een plattegrondje, zelfs FG1 erbij geschreven, maar ik heb er nergens commentaar over gelezen.
    Hieronder het bewuste plattegrondje uit het boek "Waalhaven". Ik heb posities in rood aangegeven, het cijfer 1 geeft de dam weer waarop het gebouw van de foto staat en het cijfer 2 ongeveer de positie van de '312' op mijn foto. Mallan heeft daar in totaal 6 toestellen ingetekend, de bovenste drie zouden de separate opstelplaatsen kunnen zijn (aan de havenzijde bij de rangeersporen, dus boven de dam) die op een luchtfoto te zien zijn die is gepubliceerd in diverse boeken. In het boek "G-1 deel 2" op blz. 113.



    Groet,
    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 oktober 2015 om 19:27

  2. #22
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Dus de gebouwen zouden komen te staan hier op de foto bovenin in het midden ?


  3. #23
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Een heel mooie foto.

    Staan daar de gebouwen ?


  4. #24
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Pim.

    Op jouw bovenste foto bij #22 zie je links van het vliegveld duidelijk hoe breed het eerste uitsteeksel in de haven is, daarom dacht ik dat je dit geen strekdam meer zou kunnen noemen. De twee gebouwen staan er ook, enigszins licht. Je kunt ook goed het gebied zien dat nadien als opstelplaats werd gebruikt voor o.a. de '312', vanaf dat uitsteeksel tot de rechterzijde van de foto. De bomenrij achter dat grasveld staat langs de Charloische Hooge Dijk. Het gebouwtje, enigszins licht, dat in dat weiland staat zou wel eens de "commandopost IIIe Bat. Reg. Jagers" kunnen zijn. De latere separate opstelplaatsen lagen links van het uitsteeksel. Op deze foto is het tweede uitsteeksel niet te zien, het lijkt er op dat daar de haven nog moet worden gerealiseerd omdat de grond nog niet afgegraven is. Wel te begrijpen want die foto schijnt van 1931 te zijn. De 4e en laatste grote uitbreiding begon in 1930. Let trouwens eens op de grote hoeveelheid "opgelegde" rijnaken, het is tenslotte nog crisis ten tijde van de foto.

    Op de tweede foto is het uitsteeksel net als de twee gebouwen goed te zien hoewel het uitsteeksel nog niet helemaal klaar lijkt, het deel links schijnt nog niet genoeg boven water te zijn (of is het gezichtsbedrog?). Nu is ook het tweede uitsteeksel te zien die meer op een strekdam lijkt.
    Tussen die twee uitsteeksels lagen later de separate opstelplaatsen waar op een luchtfoto enige toestellen stonden, volgens onderschriften bij die foto heeft de '312' daar ook gestaan. Ook de bomenrij langs de Charloise Hooge Dijk is goed zichtbaar net als het weiland er voor tot de spoorbaan. Ook het samenkomen van de spoorbanen in die hoek is goed zichtbaar en naar rechts worden steeds meer rangeersporen zichtbaar omdat dat lichtgrijze deel steeds breder wordt.

    Hieronder de huidige situatie, de twee uitsteeksels van deze discussie liggen er nog steeds, de opstelplaats is volgebouwd.



    Bedankt voor de mooie foto's Pim.
    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 oktober 2015 om 22:57

  5. #25

    Standaard Nieuwe oogst Fokkers.

    Ik vond deze stafkaart uit die tijd op het net. Mooi overzicht.





    Tracker.

  6. #26
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Deze stafkaart is ook gebruikt in het boek "Fokker G-1 deel 2" op blz 119. Daar heeft men de opstelling van de Nederlandse troepen ingetekend. Kijk op deze kaart naar de twee rode balkjes op het grote, witte, uitsteeksel ten noorden van de ingang van het vliegveld. Eén daarvan is het gebouw op mijn '312' foto.

    Ik heb het niet over de separate opstelplaatsen aan de kade maar de foto van de '312' met het gebouw roept bij mij grote twijfel op omtrent de bijschriften van een aantal andere gepubliceerde foto's van dit toestel, alsmede enige andere zoals bijv. de 314 en 354, v.w.b. hun positie. Daarvan zijn de meeste foto's van de voorzijde genomen en laten het gebouw dat de oplossing voor mijn foto bracht dus niet zien. Het blijkt overduidelijk uit mijn foto dat dit niet de zuidzijde dan wel de noordwestzijde van het vliegveld is, het ligt buiten het vliegveld. Wel kan men zeggen dat dit de zuidoostzijde van de haven is. Dat is mijn mening, voor wat die waard is.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 7 oktober 2015 om 12:28

  7. #27

    Standaard

    Eigenlijk zou je een tijdsaanduiding bij de foto's moeten plaatsen. Er is nogal gesleept met de G-1s die op Waalhaven zijn buitgemaakt. In eerste instantie stonden ze aan de rand van de Waalhaven opgesteld, t.w. de 312-314-335. Die zijn later versleept, ongetwijfeld om ze uit het zicht te halen. De foto van de 312 met planken is bijvoorbeeld weer op een andere plaats genomen. Nog weer later werden ze versleept naar een plaats vlakbij de haven, toen ook de 354-355 werden overgeschilderd en naar Duitsland (vermoedelijk) zijn overgebracht.
    Zowel de 314 als 335 zijn al in een vrij vroeg stadium, binnen zes weken na de capitulatie, overgevlogen naar Duitsland. De 312 is daar misschien wel nooit geweest, omdat de kist best zwaar beschadigd was.

    Samenvattend zijn er dus tenminste drie plaatsen waar de kisten hebben gestaan:
    1) Aan de havenrand op betonnen platformen;
    2) Versleept naar een plaats aan de achterzijde van de Koolhoven fabrieken;
    3) Onbekende plaats (met het niet geïdentificeerde gebouw op de achtergrond)

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  8. #28

    Standaard

    Ruud,

    Door te wroeten in Waalhaven 20/30 topic met de crash van de AFK, kwam ik er achter dat jouw steiger met de rode één, het trapezium, Pier 4 heette.
    Daar was de scheepswerf Lith en Madern gevestigd.

  9. #29
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Tracker.

    Bedankt voor de aanvulling, was mij onbekend.

    Groet,
    Ruud.

  10. #30

    Standaard

    Hallo Ruud, misschien is dit een bijdrage tot een oplossing: op 'Schets Nr. XXIV, Legering en opstelling der staven en troepen te Rotterdam 10 Mei 1940, 05.00' behorend bij 'Krijgverichtingen 10 - 19 Mei 1940' staan 2 opstelplaatsen getekend




    De ene ter hoogte van de letters V en E van Waalhaven en de andere in de cirkel links onder.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •