Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: Koolhoven productielijn.

  1. #11
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Koolhoven FK 32.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:34
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  2. #12
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eric7325 Bekijk bericht
    Het eerste frame is volgens mij inderdaad een ander toestel .
    Het toestel is korter , cockpitdak is anders ....
    Iemand enig idee welk type het kan zijn?
    Prototype FK.58 ?

  3. #13

    Standaard

    Proto FK.58 zou inderdaad goed kunnen kloppen. Omdat deze snel moest worden gebouwd, er zaten ongeveer drie maanden tussen het geopperde idee en de eerste vlucht, werd teruggegrepen op de FK.56 constructie. Achterste deel van de romp en staart kwamen vrijwel geheel overeen.
    Probleem is wel dat de eerste FK.56s pas werden besteld toen de FK.58 al had gevlogen. Het zou dus kunnen zijn dat dit een verbeterde versie van de FK.58 in ontwikkeling is.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Prototype FK.58 ?
    Inderdaad , nu ik het zo bekijk moet dit wel een FK.58 zijn

  5. #15
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Probleem is wel dat de eerste FK.56s pas werden besteld toen de FK.58 al had gevlogen. Het zou dus kunnen zijn dat dit een verbeterde versie van de FK.58 in ontwikkeling is.
    Het prototype van de FK.58 ( PH-AVA ) werd op 7 Maart 1939 afgeschreven bij een tussenlanding op Diest. Het is dus mogelijk en ook waarschijnlijk dat de restanten terug gebracht zijn naar de Koolhoven fabriek.

  6. #16

    Standaard

    wat een geweldige foto's; en hoe sneu dat we na WOII niet 2 prachtige grote vl.t.bedrijven hadden...

    voor verzamelaars: ik kan je een link geven naar iemand die oude Koolhoven documenten t.k. heeft, promotiespul FK58, maar ook 1 echte blauwdruk (ik heb foto)

  7. #17

    Standaard

    kijken of ik die blauwdruk kan opladen; iemand idee welke Koolhoven dit is? (stabilo niet gelijk aan FK58)
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 30 december 2017 om 22:36

  8. #18

    Standaard

    Ziet er prachtig uit , mooi ontwerp. Zal het een jager zijn of toch meer een toestel voor snelheidsrecords?
    Is er eigenlijk een goed boek over Koolhoven met al zijn ontwerpen en varianten (zowel gebouwd als niet verder dan de tekentafel) ?

  9. #19

    Standaard

    ik vind het bekende grote groene boek met alle types een echt prettig leesbare toegang tot alle types.
    snap echter niet veel van deze tekening want rechts onderaan staat geen type nr maar wel "1 persoons jager met verstelbare ring schroef" en datum 1937. kan de vorm niet terugvinden in dat boek, onbekend ontwerp dat nooit van de tekentafel kwam?

    wat ook zo raar is: vanachter de cockpit is het toestel gestippeld getekend, was dat nog in ontwerp? En de cockpit is "weg gestroomlijnd" in het zijaanzicht
    wat voor bijzondere vogel is dit?

  10. #20
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het is een apart ding. Het lijkt er op dat wat normaal gesproken de propellernaaf zou zijn de neus van het vliegtuig is (steken er mitrailleurs uit?) en dat de propeller in een soort ring zit (?).

    In het boekje Frits Koolhoven en zijn vliegtuigproductie door Dik Top staan nog wel meer Koolhoven projecten. Maar deze heb ik nog nooit gezien.
    Groeten,
    Edwin

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •