Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Phishing

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard Phishing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Ik ben zeer benieuwd naar de aard van deze phishing.
    Ik ken het niet, en hérken het daarom misschien ook niet...
    Hallo Tracker.

    De drie mails waren allen op een ander deel van mijn gegevens gericht.
    De ALDI mail wilde mijn postcode en huisnummer.
    De NS mail wilde mijn mobiele telefoonnummer.
    De PayPal mail wilde dat ik inlogde op mijn PayPal account.
    Op enig moment zag ik dat het mailadres bij ALDI en NS hetzelfde waren.
    Achter ALDI en NS Klantenservice stond een aanvulling te beginnen met newsletter@mails.
    Ik ga niet het hele adres geven want dan is er meteen weer een link naar de oplichters. Ook kwam er in de adresregel nog wantedgifts in voor na @mails. Na de punt eindigde de mail met eu.
    Toen wist ik het wel zeker, PHISHING.
    De PayPal mail mocht je niet op antwoorden, je zou geen antwoord krijgen. Vreemd omdat ze een bericht ook op mijn account zichtbaar kunnen maken en ze vragen nooit om in te loggen op je account in gewone mails.

    De PayPal mail kon ik meteen doorsturen naar spoof@paypal.com.
    Helaas ben ik lang bezig geweest met de twee andere.
    ALDI heeft geen mogelijkheid om frauduleuze emails door te sturen en bij de NS bleef ik maar stuiten op een computerprogramma genaamd Eva en ik had daar op enig moment genoeg van en beëindigde het contact.
    Van de laatste twee heb ik prints uitgedraaid en ga maandag langs het station en de supermarkt om daar de prints aan te bieden.
    Hopelijk doen ze er iets mee.

    Ik heb de eerste pagina's van de laatste twee hier voor je afgedrukt. Vooral die van ALDI léék zeer betrouwbaar.
    Bij beide ben ik verder gegaan totdat er gegevens gevraagd werden, NOOIT DOEN DUS.



    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 oktober 2015 om 21:04

  2. #2
    Geregistreerd
    25 februari 2009
    Locatie
    Leusden
    Berichten
    655

    Standaard

    Bedankt voor je relaas Ruud! Ik was er bijna ook ingestonken met die van de Aldi.
    Alleen 'n stemmetje in me zei- hou er nou maar mee op! Ik had echter nog niet door dat het
    Phishing was.Nu wél.

  3. #3

    Standaard

    Dank je Ruud!

    Duidelijk verhaal.
    Het criminele volkje kan nog wel wat taal onderwijs gebruiken.
    Extra indicatie voor het mijden van deze lieden...

  4. #4

    Standaard

    Dank Ruud voor je verhaal ! Weer wat geleerd...een gewaarschuwd mens etc...

  5. #5
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Goed dat dit gedeeld wordt!

    Op webpagina's gebeurt vaak ook hetzelfde: je krijgt dan een advertentie die zegt: "Uw PC heeft 103 mogelijke dreigingen!! Nu schoonmaken!! Klik hier" of "Gefeliciteerd! U bent de 100000ste bezoeker! Klik om uw prijs op te halen!"
    Niet doen, niet klikken! Vaak hebben dergelijke advertenties een mooi Windows-achtig randje eromheen, waardoor het niet snel opvalt dat het gewoon een Ad is.

    Het is opletten geblazen op het internet... Vaak herken je malafide mails en ads ook aan het taalgebruik: overduidelijk vertaald vanuit een andere taal, of Bijvoorbeeld zo Nu en Dan een Hoofdletter.

  6. #6
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.935

    Standaard

    Ik had ze ook nog niet gezien, maar ze bleken bij mij al onderschept te zijn door m'n provider en in de spambox geplaatst te zijn. Ik kreeg ze echter dus wel toegestuurd.

    Wat ook een bekende is, is de mail van 'uw bank', vaak Rabo, AMRO of ING, die een verbeterde bankpas hebben. Je eigen bankpas zou dan na 2 weken niet meer werken. Of je dus zo snel mogelijk je gegevens wilt bijwerken via hun link.
    Alleen wel toevallig dat ik die mails het hele jaar al zie voorbijkomen...

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Het tuig geeft niet op!!



    Ruud.

  8. #8

    Standaard

    Het kan nog gekker, een tijd geleden kreeg ik plotseling een bericht op mijn scherm dat van de politie afkomstig zou zijn. De strekking was dat ik een illegale site bezocht en dat de de politie daarom mijn computer geblokkeerd had! Ik moest 60 euro boete betalen en dan zou de "politie" de computer op afstand deblokkeren. Wegklikken van het bericht lukte niet en de computer afsluiten ook niet. Toen heb ik de accu uit de computer gehaald en daarna weer opgestart en was alles weer normaal.
    Daarnaast ook vele berichten ontvangen van Aldi,Lidl etc over cadeau bonnen etc.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 13 oktober 2015 om 12:51
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.314

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    Die van de politie heb ik ook meermalen gehad. Ik ben zelfs, in het Engels, telefonisch benaderd door oplichters.
    Gelukkig was ik gewaarschuwd dat dat kon gebeuren. Deze figuren hebben een bepaalde vraagstelling
    waarbij ze je o.a. ja proberen te laten zeggen alsmede je naam. Dan maken ze een bandje waardoor je een koop zou hebben gesloten.
    Je wordt aan alle kanten door het tuig aangevallen. En dan ben ik nog niet eens op de sociale media actief.
    Momenteel heb ik ook veel last van een viruswaarschuwing die je op een knop wil laten drukken om het "probleem" op te lossen.

    Groet,
    Ruud.

    P.S. Gelukkig heeft mijn Mac Mini een aan/uit knop aan de achterzijde. Een paar seconden langer indrukken en je dwingt hem tot uitzetten. Geen gehannes met een accu.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 13 oktober 2015 om 12:57

  10. #10

    Standaard

    Worden dit soort dingen niet tegengehouden door een goed antivirus programma?
    Ik heb een abonnement op AVG en ik krijg wel phishing, die ik allang niet meer lees, of doorstuur naar de meldingafdeling van het betreffende bedrijf, maar "politieberichten" van blokkering heb ik -gelukkig- nooit gehad. Of dat door AVG komt weet ik niet.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •