Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: The British flying wing

  1. #1
    pampa14 Guest

    Standaard The British flying wing

    I share with you some photos, including a rare photo with markings of the Royal Air Force, of the experimental airplane Armstrong Whitworth AW-52. If the plane had entered service during World War II would have helped to anticipate the end of the conflict? Visit the link below, see the photos and answer on this question.


    Aviação em Floripa: Armstrong Whitworth A.W.52


    Best Regards.

  2. #2

    Standaard The British flying wing

    Onze Pampa gaucho suggereert dat je door het bouwen van een staartloos vliegtuigje een lopende oorlog eerder kunt beslechten.
    Dat lijkt me niet.

    Wel een reden om een andere staartloze te tonen.
    Heel apart, samen op de foto met een (beetje) vleugelloze.

    Aan de hand van de autogyro kom ik aan het jaar 1925, omdat het me een Cierva C 6 lijkt te zijn, en die is redelijk beschreven.

    Maar wat er tailless onder in beeld vliegt op die dag op Hendon weet ik niet.

    Ik kan geen enkele vleugel annex kort rompje vinden met de kielvlakken op driekwart van de tippen.
    Wel áán de tip, als een huidige winglet, maar dan voorzien van een richtingsroer en met een gans andere taak.

    Niet Engels, niet een Fransman die de route van Bleriot heeft gevolgd, noch een bouwsel uit de stal van Kaiser Wilhelm.
    De ribben in de vleugel zijn n.b. te tellen, maar ik kom er niet uit.

    Nou is het natuurlijk van geen enkel belang, maar toch...
    Wie weet het?

    En nog iets:
    Het kielvlak van deze erg vroege de la Cierva heeft nog het oude Fokker Eindecker model, boven op de romp, met normale hoogte.
    Maar autogiro's van een paar jaar later hebben allemaal een afgeplat kielvlak, boven en ook onder de romp.

    Dat moet dus een paar maal behoorlijk mis zijn gegaan..

    Vast staat dat hier twee dappere lieden bezig zijn in niet alledaagse contrapties, en nog met publiek ook, dus vol zelfvertrouwen in een goede afloop.











    Tracker.

  3. #3

    Standaard This British flying wing is: Westland/Hill Pterodactyl I 1925

    Hoi,

    De vliegende vleugel getoond op de foto is de Westland/Hill Pterodactyl I uit 1924/1925. Dit was het begin van een serie vliegtuigen bij Westland in Engeland gebouwd volgens het concept van Prof. G. Hill.

    Past mooi bij de datering van de Cierva C 6.

    Nurflügel Forever!

    Huib

  4. #4

    Standaard The British flying

    In mijn wijsheid had ik de Hill Pterodactyl verworpen omdat ik de kielvlakken niet terug vond.
    Het zichtbare uitsteeksel onder bakboords vleugel op mijn foto kon ik niet vinden ergens anders.
    De mooie Pathé film gaf geen uitsluitsel, te gevorderd model zonder kielvlakken en al een tweezitter voor héle dunne Britten.

    Het bracht me eerder op het idee dat er juist geen kielvlak en richtingsroer nodig was omdat in de film nadrukkelijk het mechanisme van de 'split trailing edge' toont.
    Dat werkt als een spoiler aan de binnenvleugel teneinde de hoek om te kunnen zonder te slippen.
    Een mooie vinding, die qua weerstand niet erg gunstig is, maar die manoeuvrability als uitgangspunt heeft.

    Mijn geliefde Tracker was er ook ruimschoots van voorzien, vanwege zijn noodzakelijke korte romp!

    Maar type 1 had wel degelijk kielvlakken zoals een verdere zoektocht oplevert.
    Een pagina uit de Flight van 29 april 1926 (leve het internet) is duidelijk.
    Ze zijn wat opgelicht om de plaatjes beter tot hun recht te laten komen.

    Ik ben om.








    Het is nog geen machine om de oorlog mee te winnen, maar hij had wel wat.
    Naast een heel verkeerde naam.
    Pterodactyl: Dead as a Dodo...


    Tracker.

  5. #5

    Standaard Pterodactyl as dead as a Dodo?

    Hoi Tracker,

    Pterodactyl as dead as a Dodo? Not quite...

    De Pterodactyl 1A is nog steeds te zien in het Science Museum in London. Niet vliegwaardig, maar toch nog wel 'in leven'.

    Het concept "vliegende vleugel" of "flying wing" of "Nurflügel" (eigenlijk de mooiste term naar mijn mening) heeft natuurlijk een lange periode van ontwikkeling gekend en is eigenlijk pas met de Northrop B-2 Spirit echt tot wasdom gekomen.

    Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar het Nurflügel concept door o.a. NASA.
    Een groep studenten/onderzoekers is daar, onder leiding van Nurflügel adept Al Bowers, bezig om een vliegende vleugel te ontwerpen, o.a. op basis van de zo'n 100 jaar oude theorieën van Ludwig Prandtl. Het concept wordt dan ook Prandtl-m genoemd en is bedoeld om in de atmosfeer van Mars te vliegen en foto's te maken voordat het op het oppervlak van Mars zal landen.

    De naam Pterodactyl is trouwens weer in gebruik.
    China heeft de Pterodactyl Drone ontwikkeld.

    Nurflügel Forever!

    Huib
    Laatst gewijzigd door Ottensh; 26 oktober 2015 om 07:38

  6. #6

    Standaard The British flying wing

    Ik bedoelde meer uitgestorven als soort, als dinosauriër.

    Ik heb ervaring met één vlucht staartloos, en beschouw dat nog altijd als een bijzondere ervaring.

    In '57 was ik als zestienjarige een paar weken op Terlet, te gast via een zweefrelatie en Marine.
    Daar was een wat tanige Duitse mevrouw met een eigen Fauvel 36, vaal geel gekleurd.
    Een zweef-Hanna Reitsch, maar aardiger.

    Ik had net een paar eerste Olympia vluchten gemaakt met een groen-rode balletjes en glazen staafjes variometer, en een ongekende glijhoek van 23!

    Daar liep ik in mijn beste Duits over te oreren tegen haar op de startplaats, en het enthousiasme sloeg kennelijk aan, want ik mocht totaal onverwacht een rondje doen in haar staartloze vreemd uitziende Fauvel.

    Zitten, en de instructies zouden beginnen.
    Maar daar was opeens een kabel en ik stond vooraan, wat te doen.
    Weg duwen of starten..
    Het werd kap dicht en aanhaken.

    Aan de tip riep ze nog 'kleine bewegungen, voorsicht!', en daar schoof ik, wat steil, met honderd op de klok, met een hoop lawaai en een knarsend kabel-oog aan de zwaartepuntshaak, te benauwd om met voeten aan de lierist aan te geven het wat rustiger aan te doen.

    Ik kwam heel hoog en ben een poosje stijf rechtuit richting Hooilaan gaan sturen om de verplichte 'kleine bewegungen' 'aus zu probieren'.
    Laat ik het zo zeggen: de horizon was gevoelig op z'n minst.
    Maar na een poosje vlakte dat uit, er diende zich een nulletje aan, meer was er niet die dag, en ik hield dat redelijk lang vol, met de daalsnelheid en glijhoek van een Grunau Baby.

    Na ruim een kwartier was ik er weer, in één keer door voorzichtig af te vangen.
    Schaatsje heel. Zij blij en ik trots.

    Dat was mijn Nurflügel ervaring.
    Over meneer Prandtl zou ik later nog horen.




    Tracker.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •