Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Een puntig verhaal dat abrupt eindigde.

  1. #1

    Standaard Een puntig verhaal dat abrupt eindigde.

    In 1962 werd de F-104 Starfighter geïntroduceerd.
    Een flink aantal Europese landen was opeens aan het Starfighteren, met meer en minder succes.

    Al snel bleek dat er behoefte bestond aan het trainen van de vlieger in het operationeler omgaan met de radar in de F-104.

    Bijna unaniem werd er gekozen voor een vliegende optie.
    Dat hield in dat er cockpit consoles, een of twee, werden ingebouwd in bestaande transport vliegtuigen.
    Dat die vliegtuigen dan voorzien werden van de betreffende radar met zijn antenne en alle benodigde electronica.

    Amerikanen korten alles af; zo ging het hier om de NASARR.
    Daar schrok de vijand wel even van, maar het bleek niet meer te betekenen dan' North American Search And Ranging Radar'.

    De beschikbare moeder-vliegtuigen weken nogal af van wat ze moesten gaan voorstellen.
    Er vlogen Noratlasses rond, Duitsland kwam niet verder dan een paar C-47's, en zo ook België.
    Qua snelheid en manoeuvreerbaarheid stelde dat niet veel voor.

    Dan deden wij het beter door de Troopship C-8 hier voor in te richten in '64.
    Fokker, vrij modern, turboprops, en een kruissnelheid van 224 kts.
    Kom daar maar eens om met een Dakota...

    De radar waar het om ging was de onderstaande.




    De reden waarom is me altijd ontgaan, maar er bestond de internationale behoefte om die radar-antenne in de moedervliegtuigen óók te verpakken in de puntige neus die de F-104 zo markant had.
    Ik hoop maar dat het electronisch noodzakelijk was vanwege radiogolven reflectie en het antenne zend- en ontvangst patroon.

    Zonder reden zou het nogal merkwaardig zijn om een Dakota uit te rusten met een neus die tweemaal geluidssnelheid kon doorboren.
    Er is wel een mooi avondshot van de Belgische Pinokkio.





    Onze C-8 is helaas niet in kleur, en kreeg de naam Flipper.





    Hier de neus nog eens nader beschouwd.





    In de Troopship bevonden zich twee aangepaste Starfighter cockpits, waarin de radars in ieder geval live werkten.
    Over de werking van de rest van de instrumenten kan ik niets zinnigs zeggen.





    Nu was het natuurlijk zo dat snelheid en manoeuvreerbaarheid van de hele constellatie bepaald werden door de vliegeigenschappen van de Fokker.

    Niets ten kwade gezegd over de Fokker, ik heb er een paar duizend uur mee rond gevlogen, maar na verloop van tijd kwam men er achter dat het nuttig effect van deze trainingsmethode aan twijfels onderhevig werd.

    Er werd een commissie benoemd, net als in de omringende landen.
    De bedenkers wierpen alles in de strijd, maar het doek moest vallen voor het verschijnsel Flipper.
    Het is 1968.

    Hoe dat bij de NATO partners is verlopen weet ik niet, maar vast anders dan bij ons.

    Onze Commissie-ter-afschaffing-van-de-NASARR-opleidings-methode-Flipper werd geholpen door moeder natuur.
    En door een Flipper-cockpit crew die te dicht in de buurt van een Cunimb kwam.

    In de omgeving van Houten, Utrecht.
    Een bliksem inslagje en dat was dat.

    De neus leidde een zeer kort eigen leven, maar wel met een veel beter aanvoelende neus-snelheid, en boorde zich -en niet eens zo diep eigenlijk- in een weiland.

    Zo zag dat er uit:







    Was dit bekend?

    Tracker.

  2. #2

    Standaard

    Hallo Tracker,

    Mooi verhaal.
    Natuurlijk (?) kende ik de Flipper wel. Had echter nog nooit foto's gezien van binnen in de romp. Fraai plaatje.
    Dat de neus er ooit afgevallen is, had ik nog nooit van gehoord. Fraaie anekdote en bedankt hiervoor.

    Mvg, Boris

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Idem hier. Wel foto's van die kisten gezien (ook b.v. Canadese Daks), maar foto's van de binnenkant en het gooien met die dart waren onbekend bij mij.

  4. #4

    Standaard Een puntig verhaal dat abrupt eindigde.

    Omdat het C-8 NASARR verhaal kennelijk niet zo bekend is heb ik nog twee aanvullingen.

    De eerste is een fraaie opengewerkte tekening, waarvan men bij bestuderen erg weinig wijzer wordt.
    Het valt op dat er opeens geen hoofdwielen zijn.
    En waarom het putdeksel boven de rechter motor open staat, daar waar de engine-gearbox verscholen zit, is me niet duidelijk.





    De volgende productie is een soort verkoop-kijkje op Fokker's visie op deze one and only Radartrainer.

    Ik ben zo vrij geweest om hier en daar een streepje aan te brengen.

    Fokker noemt nog maar eens dat het vliegen van de 104-G enige aandacht van de vlieger vraagt, (!) die hij nu geheel aan het bedienen en interpreteren van de radar kan besteden.

    Fokker vindt ook dat het directe contact tussen instructeurs en het wat knullige woord 'pupils' van groot belang is.
    ( De F-27 technische cursus bij Fokker zelf duurde dan ook een volle maand.)

    Fokker meende ook dat 'by virtue of the lower speed of the F-27', men meer tijd had om dingen te doen.
    Dat was een misvatting, want juist die lagere snelheid, in vergelijking tot de praktijk in de 104, maakte een en ander nogal irreëel.
    Reden om er van af te willen na een paar jaar.

    Zo geschiedde dus boven Houten.





    Tracker.

  5. #5
    Geregistreerd
    8 april 2009
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.271

    Standaard

    Tracker, u bent ook echt een bron van informatie en pracht verhalen. Wederom mijn dank voor dit verhaal.
    Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.

  6. #6

    Standaard

    Onder dat luikje achter aan de bovenkant van de beide motoren, zaten daar niet de luchtcompressoren voor het pneumatische systeem? Dat staat me bij, toen ik mijn stage bij Fokker vervulde in '68.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Met dank aan : Rob Hamann, www.hollandaircraft.nl



    Ik snap er niks van om foto's bij te voegen. Als ik het doe met beheer bijlagen dan word de foto niet verschaald maar als ik een
    directe link leg met het internet adres dan word de foto wel verkleint ???


    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 2 november 2015 om 15:07 Reden: Foto verkleinen

  8. #8

    Standaard

    Ik zie geen foto en de link werkt niet, om 15.48.

    Tracker.

  9. #9
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Ik zie geen foto en de link werkt niet, om 15.48.

    Tracker.
    Dat is gek in Firefox zie ik hem wel maar in Explorer weer niet

    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 2 november 2015 om 18:51 Reden: Foto toegevoegd met beheer bijlagen

  10. #10

    Standaard

    Om 03.50 werkt de link niet maar de tekening wel. ( met explorer). De tekening is gigantisch /3x heen en weer schuiven om het geheel te kunnen bekijken.
    Zei Arjan niet dat op 03-11 de site waarschijnlijk zou worden verhuisd ?
    Mvg tev

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •