Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: 2016: SLOOP dreigt voor Thunderstreak te Hoofddorp...

  1. #1

    Angry 2016: SLOOP dreigt voor Thunderstreak te Hoofddorp...

    Zie
    http://forum.scramble.nl/viewtopic.p...18240&start=15 , ook voor een foto van de kist in huidige staat...
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  2. #2

    Standaard

    Vaak zitten kisten van deze leeftijd vol met materialen waar we onde (klein) kinderen niet aan bloot willen stellen. Radioactief materiaal (Tungsten) en asbest in de motoren. Radium in de klokjes.

    Het MLM heeft er vast nog wel één in een betere conditie.

    Groet,
    Huub

  3. #3

    Standaard

    ... afgaande op de laatste berichten te
    http://forum.scramble.nl/viewtopic.p...18240&start=30
    zou donderdag 14 januari 2016 voor velen wel eens de laatste gelegenheid kunnen zijn om deze Thunderstreak te bekijken...

    Overigens is nu "Eindhoven" in beeld als mogelijke nieuwe plek waar-ie terecht kan.
    Laatst gewijzigd door stratofreighter; 8 januari 2016 om 16:30
    Fokker maandelijkse updates in 2024: klik op Fokkernews

  4. #4
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Toch hoop ik dat ze, (net als dit Forum trouwens) blijven bestaan.
    Ik heb ooit van Luuk Boerman (Dutch Decal) gehoord dat de 2 F-84's van het ROC dan misschien niet de mooiste zijn,
    maar wel de enige geheel originele wat beschildering en stencilling aangaat. Alle andere museumkisten zijn inmiddels na hun uitfasering wel een of meerdere keren overgeschilderd.
    Daarmee hebben deze voor mij toch een meerwaarde.





    Groeten, Stef

    PS. Off topic, maar Mathieu en alle anderen die er mee bezig zijn om het NLV in de lucht te houden; Succes
    En Arjan, bedankt voor al je inzet in de afgelopen jaren.

  5. #5

    Standaard

    als ik hem gratis mag hebben betaal ik transport en takel hem in m'n tuin achter de hoge haag nabij Haarlem :-)
    groetjes, Hans

  6. #6
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    wel grappig dat er zo gezeken word over de radium in de instrumenten tegenwoordig

    er zijn nog heel veel horloges in de omloop waar ook radium in zit
    en de gemiddelde gas meter in huis staalt meer radioactive straling uit dan 10 instrumenten panelen bij elkaar

    ook duurt het ongeveer 200 jaar voordat je er ziek van kunt worden
    tenzij je natuurlijk je hele lijf vol gaat smeren met radium verf en het in neemt in je mond
    dan ga je het niet redden

    en wat asbest betreft
    dat is volkomen veilig
    je moet er gewoon niet in gaan zagen
    en het zit ook nog is kompleet ingepakt het zijn een soort van matten die bij het onderhoud zo weg gehaald konden worden

    ik vraag me af wat er met het toestel is gebeurt wat er op de fokkerschool op schiphol stond

  7. #7

    Standaard

    J.weel, ik weet niet waar je je kennis vergaard hebt, maar er klopt weinig van. Een aantal jaren geleden heb ik het dosistempo van een aantal instrumenten gemeten. Bij het aantal, met name Amerikaanse, instrumenten was het dosistempo op de oppervlakte van het glas 25 microSievert per uur. Dit is het maximale niveau waar aan reddingswerkers tijdens een redding aan bloot gesteld mogen worden. Maar dit is niet het grootste probleem met radium houdende verf. Omdat de verf, met name door de hoge energie die in de verf zit, erg bros wordt kunnen er gemakkelijk deeltjes van vrijkomen. Dit is geen probleem zolang het glas van het instrument nog heel is. Maar hoe waarborg je dat het glas niet breekt, en dat mensen op een verantwoorde wijze omgaan met instrumenten waarvan het glas gebroken is?
    Van Radium is al heel lang bekend dat het leukemie en botkanker veroorzaakt. En niet na honderd jaar, want zo oud is Madame Curie niet geworden en ook de "Radium dial painters" niet. Vandaar dat je Radium nog nauwelijks in horloges tegenkomt. Daarin wordt gewoon oplichtende verf gebruikt op chemische basis. Als je voor 30 euro een originele in India gefabriceerde Seiko koopt tijdens je vakantie in Turkije, heb je nog wel kans dat er Radium in zit.

    Overigens bevatten de straalmotoren een relatief grote hoeveelheid Thorium/Tungsten, wat ook radioactief is. Vandaar dat er al zo'n 10 jaar een verbod is op Thoriumhoudende las-electrodes.

    Ik weet niet waar jij je radioactieve gasmeter vandaan hebt gehaald, maar misschien dat je in de war ben met de Radon en Thoron die van nature in aardgas aanwezig zijn. De geschatte jaar dosis door blootstelling hieraan is zo'n 1 milisievert per jaar. Dit komt neer op zo'n 110 nanoSievert per uur (grofweg 250 keer lager dan de dosis op het glas). Dit is echter niet echt een keuze, want gas is op dit moment nog voor veel mensen een levensbehoefte. Of je een overbodig radioaktief instrument wil bewaren is een bewuste keuze keuze en zeker geen levensbehoefte.

    Voordat je weer gaat uitvaren dat Nederlandse regels nergens op slaan. De doelen voor die men met stralingsbescherming probeert te bereiken worden mondiaal door de leden van het IAEA (ook Nederland is lid) bepaald en gelden dus voor de hele wereld. De wijze waarop deze doelen moeten worden bereikt spreekt men af op Europees niveau bij Euratom in Wenen. Dit legt men vervolgens vast in nationale wet- en regelgeving.
    Kortom het zit best wel aardig in elkaar en over de hele wereld streven we in ieder geval dezelfde doelen na.

    Ook je uitspraken over asbest zou ik maar niet herhalen bij iemand die aan asbestose of asbestgerelateerde long- of buik-vlieskanker lijdt. Er sterven jaarlijks tussen de 900 en 1300 mensen aan asbest gerelateerde ziekten (cijfers SWZ). Dit zijn er meer dan dat er jaarlijks in het verkeer omkomen. Ook hier is het probleem dat je niet kan je waarborgen dat er niemand onverantwoord met asbest gaat werken.

    Voor mij zitten je opmerkingen dan ook in dezelfde categorie als: Q-koort is niet besmettelijk, zolang je maar niet in de buurt van een boerderij met besmet vee gaat wonen. Of je kan kan best dronken een auto besturen zolang je maar nergens tegen aan rijdt. En natuurlijk, als je niet ademt kan je ook geen asbestvezels inademen.

    Mathieu, mocht je dat willen dan ben je vrij om mijn bericht weg te halen, maar ik wilde het toch even gezegd hebben.

    Huub Vink
    Veiligheidskundige & Stralingsdeskundige
    Laatst gewijzigd door huub vink; 30 januari 2017 om 16:17

  8. #8

    Standaard

    Dank voor je uitleg!
    Neemt een hoop vragen weg

  9. #9
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Heel instructief verhaal. Bedankt.

    Adri

  10. #10

    Standaard

    Heel goed Huub. Meel is te vaak zo cynisch: vrijwel niets deugt in Nederland en om die gelijkhebberigheid aan te dikken komt soms weer een quatsch opmerking vanuit "betrouwbare bron" (zucht). Waarom dit weer eens opnieuw gezegd mag worden: ik hoop dat Meel dat eens inziet en dat hij met zijn deskundigheid en ervaringen ons in de toekomst zal verrassen met vele positieve bijdrages. Dit forum is er niet om bozig te minachten (deze laatste variant "dat er zo gezeken word" is in zijn taalgebruik nog de light versie) maar om -al dan niet met soms een vrolijke knipoog- elkaar te helpen, op te bouwen en te leren.
    En dan nu maar hopen dat "Eindhoven" zich over de Thunderstreak ontfermt, zoiets unieks sloop je toch niet (en als (nog)geen budget om al dat gevaarlijke spul te verwijderen: hem aan het dak ophangen opdat niemand zich kan beschadigen?).
    Hans

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •