Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: 2016: SLOOP dreigt voor Thunderstreak te Hoofddorp...

  1. #11

    Standaard

    Ja en alle scherpe kantjes eraf vijlen.

  2. #12
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Vaak zitten kisten van deze leeftijd vol met materialen waar we onde (klein) kinderen niet aan bloot willen stellen. Radioactief materiaal (Tungsten) en asbest in de motoren. Radium in de klokjes.
    Uit hun KEV-vergunning :

    Deze vergunning is uitsluitend van toepassing voor het volgende :

    ROC Amsterdam Airport , gelegen Opaallaan 25 te Hoofddorp, mag met radioactieve stoffen
    uitsluitend handelingen verrichten ten behoeve van instructiedoeleinden binnen de volgende
    omvang:
    1.
    het voorhanden hebben van Radium-226 (Ra-226) bronnen met een activiteit van maximaal
    1 megabecquerel (MBq) per bron en een gezamenlijke activiteit van maximaal 60 MBq;
    De bronnen bevinden zich permanent in aanwijsinstrumenten in de cockpit van 6 vliegtuigen en
    maken deel uit van het instrumentarium van deze vliegtuigen.

    In 2010 zijn door defensie alle J58 (NF5) en J79 (F104) motoren teruggehaald in verband met straling.
    The Thunderstreak J65 motoren handen kennelijk hier geen last van.

    En als we nu toch bezig zijn :

    Door Aviodrome Exploitatie B.V. mogen met radioactieve stoffen, welke deel uitmaken van
    aanwijsinstrumenten aan boord van vliegtuigen, uitsluitend handelingen worden verricht binnen de
    locatie van Aviodrome Exploitatie B.V., alsmede op wisselende plaatsen in geheel Nederland,
    binnen de volgende omvang:
    1.
    maximaal 4 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig DC2 met registratiekenmerk
    NC39165 (USA);
    2.
    maximaal 3 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Lockheed Constellation met
    registratiekenmerk N749NL (USA);
    3.
    maximaal 1 aanwijsinstrument, wat de radioactieve stof radium-226 met een activiteit van
    maximaal 5 MBq bevat aan boord van het vliegtuig Piper Cup met registratiekenmerk N16623
    (USA);
    4.
    maximaal 1 aanwijsinstrument, wat de radioactieve stof radium-226 met een activiteit van
    maximaal 5 MBq bevat aan boord van het vliegtuig Fokker S11 met registratie PH-ACG (NL);
    5.
    maximaal 3 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Fokker S11 met registratiekenmerk
    PH-HOK (NL);
    6.
    maximaal 3 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Fokker S11 met registratiekenmerk
    PH-HOL (NL);
    7.
    maximaal 1 aanwijsinstrument, wat de radioactieve stof radium-226 met een activiteit van
    maximaal 5 MBq bevat aan boord van het vliegtuig Fokker S11 met registratiekenmerk PH-
    HOG (NL);
    8.
    maximaal 2 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Fokker S11 met registratiekenmerk
    PH-AFS (NL);
    9.
    maximaal 3 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Fouga Magister met
    registratiekenmerk F-GLHF (F);
    10.
    maximaal 2 aanwijsinstrumenten, welke de radioactieve stof radium-226 met een activiteit
    van maximaal 5 MBq bevatten aan boord van het vliegtuig Catalina met registratiekenmerk
    PH-PBY.
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 31 januari 2017 om 19:57 Reden: Aviodrome toegevoegd

  3. #13

    Standaard

    In Nederland wordt (antiek) instrumentarium niet als speciale categorie gezien. Vandaar dat deze gewoon onder de Kernenergiewet en het Besluit Stralingsbescherming vallen. In sommige landen beschouwd men het een soort als "historisch erfgoed" en gedoogd men het. Ik weet in dat in het Verenigd Koninkrijk men instrumenten vanuit historisch oogpunt in de vliegtuigen laat zitten, maar vervolgens worden er door veel musea bij elk klokje wat "straalt" een waarschuwingssticker plaatst". Dit om zo aansprakelijkheid te voorkomen.

    Er zijn Nederlandse musea waar het geregeld is. Zo weet ik dat het Aviodrome een vergunning heeft in het kader van de Kernenergie wet. Als je deze wilt na lezen kan je die hier vinden:

    http://www.rvo.nl/sites/default/file...0081461-05.pdf

    En ook het Nationaal Oorlogs- en verzetmuseum in Overloon heeft zo'n vergunning:

    http://www.rvo.nl/sites/default/file...0063833-02.pdf

    Een vergunning brengt verplichtingen en daarmee ook kosten met zich mee.

    Ophangen is geen optie, want het bezit is bij wet verboden en wordt alleen toegestaan als er een vergunning is.

    Ik weet van degene die de besmettingscontroles uitvoert in Overloon dat het instrumenten paneel van de Spitfire Mk.XIV die daar hangt, behoorlijk straalt. Puur uit beroepsmatige interesse zou ik dan graag een keertje willen meten..... ;-))

    Huub

    Edit: Ik had het bericht van Pim met gelijke strekking gemist.
    Laatst gewijzigd door huub vink; 31 januari 2017 om 21:58

  4. #14
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Ik heb ooit een hele partij B17 instrumenten gehad , gekocht op Marktplaats .
    Je ziet daar wel meer oude vliegtuiginstrumenten die worden aangeboden.
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  5. #15
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    die dames die de klokjes enz voorzagen van de radium verf die maakte de puntjes van de kwasten mooi scherp door er aan te likken

    ook was het hip om thuis te komen en savonds op bet te liggen gloeien in het donker voor de man
    ik heb de documantaire er over gezien

    die vrouwen die kregen zoveel radium binnen als wij tandpasta

    dus ja dat ging fout

    en dan zouden alle piloten uit die periode ook al lang aan stralingsziekte bezweken moeten zijn
    die zaten immers dagelijks in de toestellen
    en regelmatig dat er instrumenten aan scherven gingen

    toch zijn de meeste piloten uit die tijd of gewoon neer geschoten of neer gestort
    of van ouderdom overleden

    en wij kunnen niet even in de spitfire gaan zitten bij het museum
    om even te likken aan de instrumenten
    of om op het glas te gaan tikken

    en die 2 keer per jaar als het al 2 keer is dat een gemiddelde persoon er komt

  6. #16

    Standaard

    Weel, uit welke betrouwbare bron komt dat nou weer?????

    Hans

  7. #17
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Beste Weel,

    Persoonlijk vind ik dat de sfeer een beetje verziekt wordt door je opmerkingen. Stop alsjeblieft met roepen van "betrouwbare bron" "zinloze regelgeving" "wat hebben we het toch slecht in dit land" "alles is weggegooid" etcetera want dat is wat je er allemaal mee wilt zeggen. Ik ben van mening dat dergelijke opmerkingen expliciet niet opbouwend zijn. Zeker niet op dit forum. Inhoudelijk kan ik weinig over je berichten zeggen, behalve dan dat ik ze geregeld onredelijk en onwaar acht.

    Ik herinner me dat in het verleden deze sfeer er ook weleens was. Dat was gelukkig over de laatste jaren. We hebben inmiddels gezien wat je kan bereiken door niet te zeuren maar te doen. Om een voorbeeld te noemen: ik kan me herinneren dat er een paar jaar geleden veel scepsis leefde over een D.21 replica van Van Egmond*. Resultaat: ontevreden gezichten over en weer. Die sfeer is overgewaaid en wat zien we: het is wél mogelijk. Maar híj zeurt niet, en daar heb ik respect voor.

    Ik ga even hard zijn: ga in een hoekje zitten huilen in plaats van hier zeuren.

    We delen allemaal dezelfde passie voor de Nederlandse Luchtvaart. Laten we dat koesteren en ermee woekeren, alsjeblieft. Straks zijn de meesten van ons er niet meer en dan zit ik hier in mijn eentje, menselijkerwijs gesproken.

    Groet, Daan

    Nota bene: mocht Mathieu niet blij zijn met dit bericht, verwijder gerust hoor.

    * Ook ik heb me hieraan schuldig gemaakt, en daar schaam ik me voor.

  8. #18
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Enig en algemeen bericht namens het moderatorteam;

    Allen,
    1) Laten we het er op houden dat de betrokken deelnemers zich inspannen om een goed onderbouwde bijdrage te leveren aan de onderwerpen op dit forum
    2) Laten we het er bovendien op houden, dat we allen er naar streven te communiceren volgens algemeen aanvaarde fatsoensnormen.

    Ten derde, ik laat een ieder zijn gang gaan en ga niet lopen knippen en snijden in dit onderwerp. Mocht er behoefte zijn aan hoor en wederhoor, zoek elkaar op via pb.

    Groeten,
    Edwin

  9. #19
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Huub doe de toer bij het het museum en vraag er is naar

    Ik zeg niet dat niks deugt

    Maar het kan ook te ver gaan met de regeltjes

    en dit is zo een voorbeeld van een kompleet doorgeslagen regel

    Natuurlijk snap ik dat gezondheis voorop staat

    Maar dan moet die werkelijk in gevaar zijn
    en dat is in dit geval niet van toepassing

    natuurlijk weet ik dat radium geen fijn stofje is

    ik zou het niet dagelijks op men menu hebben staan

    Die documantaire was wel gaaf om te zien

    Radium was het nieuwe wondermiddel
    en terwijl de mensen die het maakte in beschermende kleding rond liepen
    werd het zelfs in pillenvorm voorgeschreven door artsen tegen verschillende kwaaltjes

    er was radium tandpasta voor de extra glans in de disco
    en radium zalf tegen de spierpijn

    geen aanrader zou ik zeggen

    en wat thorium betreft

    daar werk ik dagelijks mee zit in tig staafjes en tungsten ook
    voorheen hadden we wolfraam maar dat was ook zo gevaarlijk en mocht ook niet meer

    als ik die wil hebben bestel ik ze in belgie

    en als een leraar op de fokkerschool mij iets verteld
    dan mag ik aan nemen dat dat klopt
    dan mag ik aan nemen dat het een betrouwbare bron is
    maar ja helaas voor hem
    de bewijzen spreken hem tegen dus nee er is geen D21 terug gekomen van de duitsers en gesloopt op de TU
    want dan had dat in de documentatie die ze gelukkig keurig hebben bij gehouden gestaan

    ik zeik ook niet af
    ik zet vraagtekens bij juist omdat ik meer wil weten

    maar koppigheid dat ben ik hier al heel wat tegen gekomen
    dat zelfs alle kei harde bewijzen en ook de officiele instanties finaal worden tegen gesproken

    ik vraag ik onderzoek
    en ja er zit wel is een misser tussen
    blijkt dat zo dan geef ik dat toe en dat moet je kennen

    mochten ze trouwens geen plek kunnen vinden voor zo een mooie thunderstreak

    nou ik weet wel een plekje

    is 95 vierkante meter genoeg
    mooi hoor een jet op het dak van men schuur

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •