Pagina 10 van 13 EersteEerste ... 8 9 10 11 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 121

Discussie: Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

  1. #91

    Standaard

    Een mooie open neus, ook van binnen uit gezien vind je op het forum onder Gumball, een auto-gedoetje.

    http://www.nederlandseluchtvaart.nl/...0-Antonovs-124

    Tracker.

  2. #92
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.936

    Standaard

    Leuk stukje over die Gumball rally, helaas is dit de eerste keer dat ik dit oudere topic zie.
    Als er van dat soort auto's in de buurt van de TT-baan is, wil ik ook nog wel eens wat plaatjes maken.

    Van de Galaxy heb ik in 1986 op Mildenhall ook een plaatje geschoten en daarna een hele tijd het thema van "Jaws" in m'n hoofd horen rondspoken...


  3. #93

    Standaard

    Ach Heron,

    Ik ben natuurlijk een zeer bescheiden mens, dat voorop gesteld.
    Maar als je gewoon alle berichten van Tracker aan klikt, dan rolt alles er vanzelf uit...

    Tracker.

  4. #94

    Standaard Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

    Kaas,
    Je suggestie lichtkogelhouders is juist.
    Classic noemde het ook al.

    Ik wist dat niet, daarom was dit deurtje een vraag waard.
    Inmiddels vond ik een plaatje van een ander deurtje, met de vlieger er achter, waar behalve de centenbakjes ook een gun te zien is.
    Dat is het Very-pistol.


    Naam: Fokker FIII Very Pistol met patroonhouders.jpg
Bekeken: 174
Grootte: 52,3 KB


    Dat maakte het duidelijk.
    En natuurlijk was dat nodig, met eenmotorigen in een tijdperk zonder radio.
    Na een geforceerde landing, of erger, was het de enige manier om de aandacht te trekken.

    De goede man heeft heel wat kogels tot zijn beschikking, als alles gevuld is uiteraard.
    Je opperde dat het nieuw voor je was dat civvies ook signalpistols hadden, uitgaande van militair.

    Dat was weg gezakt bij me, maar in de zestiger jaren aan boord van de Doorman liep ik ook met een pistool met krom handvat en een kogelband schuin over de borst, onder het zwemvest.
    Alleen voor nachtvluchten.
    Het was een tien of twaalf milimeter 'bore' revolver.

    Je kreeg hem uitgereikt vlak voor je het dek op ging; je liep er dus niet binnen in het schip mee rond. Ik snap waarom, want ik heb later een keer een paar rotjes afgestoken in de gang, om ze naar buiten te gooien. Leuk voor de kinderen.
    Maar de voordeur viel dicht...Ravage, huwelijk op straat, door dichte deur en al..

    Als we de plomp in zouden gaan dan was dat voor drie bemanningsleden de enige manier om te roepen waar je in het water lag.
    De vierde had dan nog als super nieuwtje een eerste uitvoering van een survivalbeacon aan het zwemvest bevestigd, in een opbergzakje links.
    Dat zond piepjes uit op 243 mc, de militaire UHF noodfrequentie, die twee maal 121,5 VHF was.

    Een op vier, men was zuinig...

    Om die zender te activeren moest er een kapje van af gewurmd worden.
    Daar onder zat de antenne als roltong en een zoutwaterplug voor de voeding.
    Je werd dus verondersteld in zee te liggen.
    Geen probleem met het schip op de Atlantic, maar we vlogen ook langs Engeland, Schotland en Noorwegen.
    Mocht je dan ge-noodland zijn op land, dan moest je in een sloot springen om de zender te starten...
    Het is nooit zover gekomen.

    De antenne was een gevaarlijk ding.
    Hij zat opgerold als een rolduimstok, maar drie-laags, en sprong in één klap vrij uit zijn behuizing.
    Dat kostte ogen en sneden in het gezicht.

    Met bloed, en in zee was dat gevaarlijk, dus moest je dan ook snel je zakje Shark Repellent open trekken want je wist maar nooit, plus je zakje Dye Marker, om midden in als een grote uitdijende geel-groene paardenbloem aandacht te vragen voor je penibele situatie.

    Ik heb geen foto van die heldhaftige uitrusting, domweg omdat er 's nachts niet werd gefotografeerd. Dat had te maken met de flitsers die er op de markt waren.
    In feite kleine magnesiumbrandjes in een bulbje dat een beetje mocht smelten, maar niet ook branden.
    Dat ging niet altijd goed, en daarom, met 115/145 octaan overal, zijn er helaas bijna geen nachtopnames beschikbaar. O wat jammer!

    Dus maar een voorbeeld foto van de gun.

    Naam: Signal pistol,  flightgear.jpg
Bekeken: 178
Grootte: 14,6 KB


    Onze man boven in de FIII heeft een groot uitgevoerde Romeinse XIII op het schot boven zijn hoofd.
    Dat is tevens de hoofdligger van de vleugel; hij zit in een uitsparing van de voorlijst.
    Geen idee wat het aangeeft.

    Naam: De Goden verzoeken.jpg
Bekeken: 171
Grootte: 7,7 KB


    Verder hangt er nog een soort wimpel, een band, van canvas, aan een kabeltje rechts van hem.
    Zou dat een eerste vorm van een cockpit seatbelt kunnen zijn?


    Over de dubbele wielen zal ik het niet meer hebben...

    Tracker.

  5. #95
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard C-5 Galaxy

    Bedankt Tracker voor je retouche suggestie van gisteren. Ik ga Fast Stone bekijken en downloaden.

    Hier is nog een foto van de Amerikaanse 'knaap' met z'n grote bek:

    Naam: img617.jpg
Bekeken: 172
Grootte: 135,9 KB

    Jammer genoeg niet zo indrukwekkend als voorgaande foto's. De prent van een Galaxy C-5 werd genomen op Davis Monthan Air Force Base, alweer op 17 maart 1990. 'n gigant. Je kon en mocht er van achteren naar voren doorlopen en het was alsof je in een kathedraal liep. Ik vond de, toch wat eenvoudige, trap naar de passagiersruimte interessant. Deze trap is goed te zien op de foto. Hij sluit aan op een buitentrap..
    Tijdens een vakantie in Spanje ontmoette ik een Amerikaanse marineman, die met zijn vrouw in de Galaxy naar de U.S. vloog als passagiers. Beroepsmilitairen en hun familie mogen gratis mee met militaire vliegtuigen. Hij ging op die manier altijd op vakantie in Europa. Op het bovendek konden zo'n 70 of meer mensen mee. Ze werden tijdens de vlucht goed verzorgd met maaltijden e.d. Ze konden die vluchten boeken op de basissen in Amerika en Spanje. JanJr.

  6. #96

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Er moet ergens in den lande een zeer duur diner zijn bedacht, om de benodigde aardbeien als
    luchtvracht toetje aan te voeren met de Fokker FVIII.
    De wijze van beladen doet niet erg praktisch aan met een deur in de romp zijkant waar de dozen ook door naar binnen kunnen.
    Het oogt als een reclamespotje.

    Tracker.
    Zo bijzonder was/is het vervoer van aardbeien niet, er werd veel geëxporteerd o.a. naar Engeland. Er bestonden zelfs speciale tarieven voor (specific commodity rate 0495 als ik me goed herinner) maar dat was veel later.
    Met de ontwikkeling van koeltransport over de grond is het vervoer van groente en fruit door de lucht binnen (West) Europa zo goed als verdwenen maar intercontinentaal is het nog steeds een belangrijke vervoerstroom voor veel carriers.

    Peter

  7. #97
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard Stereo kaart

    'Stereokaarten'. Heerlijk ouderwets, ik heb er tientallen van. Allemaal uit het verre verleden. En natuurlijk kaarten met vliegtuigen. Hier zijn er twee van:

    Naam: img618.jpg
Bekeken: 136
Grootte: 460,4 KB

    Dit is een Martin SC-2 torpedovliegtuig van de Amerikaanse marine. Er zijn er 40 van gebouwd door Martin. Het ontwerp is van Curtiss, die het CS-2 noemde en er 3 van produceerde. .

    Naam: Stearman Mailplane C3-B ca. 1930.jpg
Bekeken: 144
Grootte: 413,2 KB

    Een Douglas 'mail plane' MS 2, 3 of 4. Ze lijken zo veel op elkaar dat ik niet kan uitvogelen welke type het is. Het is wel de soort waarmee Lindbergh mail vluchten heeft gevlogenJanJr.

  8. #98
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Sorry. de 'Douglas mail plane' is Stearman C3-B. Ik begin van alles door elkaar te halen. Hier is dan de Douglas:

    Naam: Cleveland Ohio.JPG
Bekeken: 197
Grootte: 36,9 KB

  9. #99

    Standaard

    Die stereo foto's moesten door een soort kijkertje met twee vergrotende loeps bekeken worden. Weet iemand hoe je zo'n kijker zou kunnen maken? En op welk formaat zou je die stereofoto's moeten printen om ze met zo'n kijker te kunnen bekijken? Dan ga ik 'ns knutselen.

  10. #100
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Wellicht kun je ze zelfs met een basic VR-bril (bijv de Google Cardboard) bekijken, mits je ze uitprint op de goede maat (smartphone maat). Een dergelijk dingetje kan als inspiratie dienen voor een kijkertje, denk ik.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •