Pagina 2 van 13 EersteEerste 1 2 3 4 12 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 121

Discussie: Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

  1. #11

    Standaard

    Ik heb nog even verder gezocht wat betreft de foto van het vliegtuig in de bomen.

    Dit is wat ik over franse vliegtuigen tegenkom:
    Starting in 1912, France used full-chord tricolor cockades of blue, white and red on the uppermost and lowermost surfaces of the wings and tricolor vertical rudder stripes as means of identifying its military aircraft. Fuselages usually carried no national symbol.

    Over engelse vliegtuigen het volgende: (zie de RAF website http://www.raf.mod.uk/history/theroy...rceroundel.cfm)
    Toen de britten vliegtuigen naar Frankrijk stuurden hadden deze geen kentekens.
    In augustus 1914 zijn ze de Union Jack op de onderkant van de vleugels gaan afbeelden en een kleine Union Jack op het staartvlak. Dit leek op wat grotere afstand toch teveel op een duits wit kruis.
    Toen zijn ze vanaf oktober 1914 op een roundel overgegaan. Gelijk aan de fransen maar de kleur rood en blauw verwisseld.
    De Union Jack op het roer werd vervangen door rood, wit en blauwe strepen in mei/juni 1915.

    Dit laat mij geloven dat het vliegtuig in de bomen een engels vliegtuig is. Ook omdat de fransen blijkbaar geen B.E. 2's gebruikten. Ik kan tenminste niet vinden dat ze de B.E.2 gebruikt zouden hebben.

    Mvg, Boris

  2. #12

    Standaard

    Ik had de kennis van de kentekens op vliegtuigen uit vroege perioden altijd hoog ingeschat onder de forumleden.

    Letters en cijfers, krul- of strak, roundels of cocardes, rechtop staande rood-wit-blauwtjes, oranje driehoeken en alle combinaties daarvan konden altijd met grote precisie gedateerd worden, zelfs ook wanneer iedere logica er ogenschijnlijk aan ontbrak...

    Maar na de plaatsing van de onfortuinlijke bidsprinkhaan hier vóór is het op kenteken gebied Armistice-achtig stil gebleven.

    Toegegeven, het is geen LVA capotage; we waren neutraal.

    Maar heeft nu werkelijk niemand een idee of dit stabilo-met-ogen berust op een voorschrift, dan wel op een misverstand??

    Tracker.

  3. #13
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Helaas, ik weet het in elk geval niet.

    Misschien dat Ruud hier meer van weet, maar die is al een hele poos verontrustend stil...

  4. #14

    Standaard Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

    In 'Technisch en Vliegtechnisch' had ik een kast open getrokken met daarin een scala aan prachtige gedateerde vlieginstrumenten.

    Daarin lag op de bovenste plank ook een klokje.
    Een opwindklok die een heleboel kon met grote nauwkeurigheid, en die dat 8 dagen achtereen volhield.

    Ieder jaren 50/60 verkeersvliegtuig dat op het Schiphol platform arriveerde was voorzien van 2 van deze 'Hour Pieces', voorzien van meerdere start/stop buttons.
    Dit omdat er nog al eens 'getimede' non-precision naderingsprocedures gevlogen moesten worden als het vliegweer niet mee zat.



    Het is me dan ook een raadsel wat er op een eerder door Jan Wullink geplaatste foto op Schiphol wordt getoond.

    Op het platform staat een mobiele tijdmachine die vrij grof aangeeft dat het hier acht minuten over één is.
    Dat doet hij niet eens naar alle kanten, en de binnenkant wordt kennelijk vrij warm, gezien de koelspleten bovenin.








    Hij doet dat bovenal aan cockpits die dubbel zijn voorzien van topklokjes!

    Het is een vreemde contraptie.
    Wie kan er meer over zeggen?

    Tracker.

  5. #15
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Tracker: misschien neergezet met dezelfde gedachte als de klokken die we op de treinperrons zien?
    Of, ik weet niet of dit kan, een referentie voor de vliegers: dit is de locale tijd.

  6. #16

    Standaard Een vraagstukje

    Op Bircham Newton, voordat er Nederlanders vlogen in WW2, waren er twee RAF squadrons gehuisvest.
    35 en 207.
    De nummers liepen nogal uiteen, maar ze hadden het zelfde vliegtuig en deden er dezelfde
    -beperkte- dingen mee.
    Ze waren Meesters op de Fairey Gordon.

    Onder het genot van een paar borrels in de mess opperde een van de Commandanten dat er maar eens een gezamenlijke foto gemaakt moest worden.
    Een met alle vliegtuigen er op, en bij voorkeur in een cirkel, want dan konden er nog leuke dingen binnen die Romeinse opstelling getoond worden.

    Dag en uur werden vast gelegd.

    Toen kreeg de Crew Chief Petty Officer de simpele opdracht om voor die dag het spul netjes klaar te hebben staan, allemaal, met een yard ruimte tussen de wingtips.
    De Commandanten trokken na die order aan hun stutten want ze hielden zich niet bezig met beuzelarijen.

    Hoe kreeg de Chief alles netjes in een cirkel geplaatst zonder honderd keer een beetje te moeten in- en uitschuiven, teneinde er geen enorm ei van te maken?


    Naam: 35 and 207 Sq  Fairey Gordons circle  Bircham Newton.JPG
Bekeken: 353
Grootte: 297,6 KB


    Tracker.

  7. #17
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.306

    Standaard

    Hallo Tracker/Heron.

    Ik kom even terug op het toestel in de boom bij #6.

    Kijkend naar de roundels was mijn eerste gedachte: "Belgisch". Dan klopt de datum 1915 niet, dat zou dan 1916 moeten zijn omdat Smaldeel 6 toen met de Be.2c vloog.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 17 februari 2016 om 23:16

  8. #18
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht

    Hoe kreeg de Chief alles netjes in een cirkel geplaatst zonder honderd keer een beetje te moeten in- en uitschuiven, teneinde er geen enorm ei van te maken?


    Tracker.
    Wel, ze hadden in elk geval niks aan die cirkel die verderop op het gras zit. Ik gok op een mast/paaltje in het midden en een lang touw...

  9. #19
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Mooie foto Tracker,

    Het antwoord is denk ik simpel : spanwijdte plus 1 meter x aantal toestellen is omtrek van de cirkel = 2 Pi R.
    Dan kun je de straal uitrekenen en dan inderdaad paaltje en touwtje. Geen idee waar ik Pi op toetsenbord vind.
    Zo iets ,moet het wezen, maar ik denk eigenlijk dat je dat allang had bedacht.
    Groeten Stef

  10. #20

    Standaard

    Ik ga helemaal met je mee!

    Je krijgt dan een touwtje van middelpunt tot vleugeltip van ongeveer 52,5 meter, en dat is dan weer 58 yards bij die thee drinkende lieden.

    Groet,

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •