Pagina 4 van 13 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 121

Discussie: Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

  1. #31

    Standaard

    Vind deze variant nog mysterieuzer ....
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #32

    Standaard

    Die van Tracker is een foto kalibratie doel.
    En ik denk dat het degene is die in het Cuddeback Lake (USA) is.

    Mvg, Boris

  3. #33

    Standaard Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

    Ik wist dat niet, Boris.


    Naam: eye-charts-for-airplanes-aerial-cameras-calibration-targets-10.jpg
Bekeken: 220
Grootte: 40,1 KBNaam: eye-charts-for-airplanes-aerial-cameras-calibration-targets-13.jpg
Bekeken: 219
Grootte: 15,5 KB


    Ik vraag me wel af waarom die camera markers niet binnen bases lagen, met een militair
    Heras hekwerk er om heen.

    Tracker.

  4. #34

    Standaard Varia. Zomaar wat Luchtvaart.

    Vanwege Koning Winter dacht ik er aan dat ik in 1975 of daaromtrent een paar weken voor Air Alpes heb gevlogen.
    Die club is ter ziele.

    Dat was met een F27 van City Hopper, dagelijks van Chambery naar Le Bourget.
    Chambery was een interessant veldje, in een smal dal, dat te bereiken was middels een ILS,
    straight-in, dat wel, maar met een glijpad van 5,7 graden!
    Dat is wat je noemt 'glijden', bijna het dubbele van normaal.

    Ik heb het approach kaartje van nu er bij gehaald, en daaruit blijkt dat men het glijpad vlakker heeft kunnen maken, 4,46 graad. Kennelijk kon dat qua obstakels tijdens de approach, en zal hard nodig zijn geweest om er met jets te kunnen landen.

    Soms stond er een krachtige dwarswind tijdens de nadering, de 'Traverse', die heel veel turbulentie gaf, en die beneden een paar honderd voet boven veldniveau abrupt ophield.

    Meer informatie was er toen niet.
    Nu lees je daarover:

    Note:
    1. Windshear is possible on finals (5 nm to threshold) to RWY 18 with winds from N and NW.
    2. Severe downdraughts are possible between motorway and threshold to RWY 36 with winds from N and NW.
    3. Severe turbulence (rotor winds) around and to the south of CH locator with winds from S and SW.
      Note: Effects of turbulence may be minimised by levelling at 3000ft until north of CH.
    4. Expect moderate turbulence abeam Col du Chat (approx D3.0 CY on finals RWY 18) with winds more than 30 kt from W.
    5. Temperature difference between lake and land may cause IAS loss on short finals to RWY 18.
    6. When CB cloud is present on the ‘La dent du Chat’ (spot height 5112ft approx. 2 nm NW of airport) or to the west of the airport, crosswind gusts of 20-50 kt, may occur.

    Cirkelen om op baan 36 te landen was behoorlijk leuk om te doen...


    Naam: Chambery.jpg
Bekeken: 228
Grootte: 25,4 KB

    Naam: CMF ILS 18.jpg
Bekeken: 213
Grootte: 99,7 KB


    Maar dit verhaal gaat eigenlijk over iets heel anders.

    De lunch werd dagelijks gebruikt op Bourget, daar was ruim tijd voor in het schema.
    Ik zeg op Bourget, maar het was er buiten.
    Alle lunchende Airline crews wandelden de poort uit naar de overkant, want daar was een rijtje goede restaurants.
    De Oostblok landen moesten binnen het hek blijven..

    Streetview vertelt me dat er een verschuiving heeft plaats gevonden naar Chinees en Kebab, ook lekker, maar ik geloof dat het Cafe du Musée het dichtst in de buurt komt.

    Naam: Le Bourget brasserie.jpg
Bekeken: 242
Grootte: 26,6 KB


    Wat me daar aan tafel bijzonder opviel, en later met de Negen weer net zo, was dat Air France
    en Sabena vliegers daar heerlijk zaten te schransen, met Belgische zweetpareltjes op het hoofd.

    Dat kan nog, het eten was goed, maar deze twee soorten vliegers werkten de boel naar binnen met een fles wijn en een glas water er naast.
    Ze moesten nog twee middagtrajecten vliegen...

    Dat ging er bij mij niet erg in.
    Maar desgevraagd was hun antwoord: "we drinken er toch water bij"!

    Echt gebeurd, maar daar had ik het óók niet over willen hebben.

    Nu de kern.
    Als je met streetview voor de ingang van het museum staat ziet men drie Magisteres van de oude Patrouille de France.
    Ze spatten magistraal uiteen in een omgekeerde bombburst.

    Zo is dat ook als je er live voor staat.
    Maar wat hier anders is is de grap dat als je één stapje naar rechts 'viewt', die zelfde
    bombburst helemaal voltooid is.

    Geen Magister meer te zien!

    Naam: Met Magisteres.jpg
Bekeken: 237
Grootte: 19,8 KB

    Naam: Zonder Magisteres.jpg
Bekeken: 232
Grootte: 21,8 KB

    Tracker.

  5. #35

    Standaard Zomaar wat Luchtvaart.

    In #16 vindt u een vrijwel foutloze cirkelvormige opstelling van een aantal Fairey Gordons op Bircham Newton.
    De moeite waard om vast te leggen.

    Ik moest er onmiddellijk aan denken toen ik onderstaande foto tegen kwam.

    Onze KLU, vermoedelijk begin zeventig.


    Naam: Rondje KLU.jpg
Bekeken: 205
Grootte: 82,0 KB


    Er aan denken zei ik, maar in negatieve zin.

    Hier is een plechtigheid aan de gang, met niet heel veel mensen, maar qua vliegend materieel is er van alles uit de kast gehaald.
    Gelijk de Ark van Noach is er van ieder levend soort een vertegenwoordiging.
    Die staan min of meer in een correcte (binnen)cirkel opgesteld, vaak in hun eentje, wat aan geeft dat ze zelf-bevruchtend zijn.

    Hun herkomst, en wat ze betekenen staat achter hen opgesteld.
    De Grote ceremoniemeester heeft de spullen langs de buitencirkel opgesteld.
    Maar het is duidelijk dat hij er toen al helemaal geen zin meer in had.
    Alles is weliswaar bijeen gegaard, maar het is maar een beetje langs de peripherie neer gekwakt.

    Groot en klein door elkaar, Transport, Jagers en Opleiding in willekeurige samenstelling, een van het ene soort, maar dan weer twee van het andere.
    Langs deze rommelige cirkel staat men met de neuzen alle kanten op te wijzen, de richting van de spaken heeft geen enkele rol gespeeld.
    Symmetrie zou als alternatief nog de leidraad hebben kunnen zijn, maar die vorm is ook ver te zoeken.
    De ceremoniemeester had evenwichtsstoornissen, of een drankprobleem.

    Aan de overzijde van de cirkel is een opening gelaten.
    Daar doorheen schrijdt een klein gezelschapje dat zojuist uit een 's Rijks busje is gestapt.
    Dat viel even niet mee; men staat er nog met rode koppen in te nauwe boorden van te bekomen.
    Zoveel Hoge Druk in een ordinair busje kan niet de bedoeling zijn, dat wist men zeker.

    "Zeg Commodore, wie den drommel heeft dit geregeld? Na een zware lunch nog wel?
    En tegen wie in het bijzonder moet ik iets zeggen, en te droes, waar ging dit ook weer allemaal over?

    Het zou nuttig zijn om eerst het platform te bezien vanuit een hoog standpunt.
    En om aan de hand daarvan de plaats te bepalen waar men dit militaire over-en-weertje wil doen gebeuren.
    Het is nu of de duvel er mee speelt, maar de twee grootste olie en brandstof lekkage plaatsen van twee gewilde vliegtuig-parkeerplekken vallen nu mooi binnen de cirkel.

    Maar het draagt ook wel weer bij aan het operationele karakter van de bijeenkomst.

    Waar was die trouwens, en ter gelegenheid waarvan?
    Iemand een idee?

    Tracker.

  6. #36
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Leuke foto.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Onze KLU, vermoedelijk begin zeventig.
    Aangezien de 104 vanaf 1962 in dienst werd gesteld, zal de foto vermoedelijk van daarvoor zijn. Want anders was dit soepel vliegende paradepaardje er ook wel bijgezet.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tracker Bekijk bericht
    Waar was die trouwens, en ter gelegenheid waarvan?
    Iemand een idee?.
    Dit is zonder enige twijfel mijn goede oude Ypb, waar ik bijna 30 jaar boven heb gezweefd, tot we er ruw van werden afgetrapt voor grote(re) (financiële) belangen en op 25 mei 1997 maakte ik daar mijn laatste start.
    Ter gelegenheid waarvan? geen idee, dit was van voor mijn tijd. Ben wel één keer op een ILSY geweest, maar dit is typisch iets voor KLu only.




    Maar wat staat er tussen die Hunter en de Beaver? Het lijkt wel de neus van een Tracker .



    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 14 april 2016 om 13:09

  7. #37

    Standaard

    De Tracker had geen rond gat in zijn neus...

    Maar je moet vele malen langs de poortwachter van Ypenburg zijn gereden, toch?

  8. #38
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Ja, en???

    Adri

  9. #39
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Zou dat een S.14 kunnen zijn?

  10. #40

    Standaard

    Zo zag het er op niveau 0 uit.

    Hans
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •